منحنی معکوس بازده و احتمال بالای رکود اقتصادی

2018/07/07 | 1397/04/16
FOMC , جنگ تجاری , تعرفه , رونق اقتصادی , منحنی معکوس نرخ بازده
به اختلاف بازدهی میان اوراق قرضه کوتاه مدت با اوراق قرضه بلندمدت منحنی بازده گفته می شود و یکی از نشانگرهای پیشتاز رکود اقتصادی معکوس شدن منحنی بازده (Inverted Yield Curve) می باشد. این حالت وقتی روی می دهد که بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت از بازدهی اوراق بلندمدت پیشی بگیرد. در شرایط نرمال اوراق قرضه هر چقدر که دارای سررسیدهای طولانی تری باشند قاعدتاً بایستی نرخ بازدهی بیشتری داشته باشند چرا که ریسک نگهداری آنها در طول زمان افزایش یابد و سرمایه گذار نرخ بازدهی بالاتری طلب می کند. اما در انتهای چرخه های کسب و کار که ظاهراً رونق اقتصادی فراگیر است و فشارهای تورمی نیز رو به رشد می باشد، شاهد گرایش سرمایه گذاران به فروش اوراق قرضه کوتاه مدت هستیم که منجر به افزایش شتابناک نرخ بازدهی شان می شود اما با توجه به اینکه جامعه سرمایه گذاری نوعی رکود اقتصادی منتج از نرخ های بهره و بازدهی بالاتر را در شرایط فعلی و نتیجتاً کاهش نرخ های بهره در میان مدت از سوی بانک مرکزی برای احیای اقتصادی پیش بینی می کند، عملاً تقاضا برای اوراق قرضه بلندمدت افزایش می یابد – یا دستکم به اندازه تقاضا برای اوراق قرضه کوتاه مدت کاهش نمی یابد – و همین مسئله باعث معکوس شدن منحنی بازدهی می شود. در واقع سرمایه گذاران به دلیل اینکه انتظار دارند بزودی رکود اقتصادی روی بدهد و با تسهیل پولی از سوی بانک مرکزی شاهد کاهش نرخ های بازده باشیم، دست به خرید اوراق قرضه بلندمدت می زنند تا از نرخ بازدهی بالای فعلی شان منتفع گردند.
همبستگی بالای منفی شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت از بلندمدت و وقوع رکود
  با این توضیحات، می توانیم درک کنیم که چرا اخیراً جامعه سرمایه گذاری با نگرانی تحولات مربوط به منحنی نرخ بازده را دنبال می کند. از اواخر سال 2015 که کمیته FOMC آغاز به افزایش نرخ های بازده کرده است تا کنون شاهد کاهش تدریجی اما پیوسته اختلاف میان اوراق بدهی کوتاه مدت با بلندمدت بوده ایم که خصوصاً در ماههای اخیر و به دلیل افزایش فشارهای تورمی این مسئله نمود و جلوه بیشتری داشته است. به صورت عمده 2 عامل باعث کاهش اختلاف نرخ های بازدهی شده است که عبارتند از:
  • ادامه فشارهای تورمی و سیاست افزایش نرخ بهره از سوی FOMC
  • روند رو به رشد قیمت کالاها به ویژه انرژی
  با این وضعیت، انتظار می رود که در صورت تشدید بیشتر فشارهای تورمی در آمریکا در نتیجه اعمال تعرفه های بیشتر و جنگ های تجاری که منجر به کاهش عرضه مواد اولیه و نتیجتاً افزایش قیمت ها می شود، قیمت اوراق قرضه کوتاه مدت افت بیشتری متحمل شود که به معنی افزایش بازدهی آنها و معکوس شدن کامل منحنی نرخ بازده خواهدشد؛ امری که به صورت تاریخی به عنوان مقدمه ای بر وقوع رکود اقتصادی بوده و طبیعتاً رشد تقاضا برای فلزات گرانبها را در پی خواهدداشت.  

مطالب مشابه

مشاهده همه