آموزش بازار جهانی تبادلات ارزی – قسمت 1

2018/04/20 | 1397/01/31
جفت ارزهای اصلی , CFD , بازار جهانی تبادلات ارزی , سازمان بورس سهام , شبکه بین بانکی

در این سری نوشته ها سعی داریم به مفاهیم بازارهای جهانی و در رأس آنها بازار جهانی تبادلات ارزی بپردازیم. ابتدا در مورد ماهیت این بازار مختصر توضیحی می دهیم سپس مفاهیم و واژگان تخصصی بازار را تعریف و بررسی می کنیم. در نهایت هدف ما این است که مخاطب ساختار کلی این بازار را بشناسد، اصطلاحات تخصصی را درک کرده باشد و برای تحلیل بازار اقدام کند.  

ویژگی های بازار جهانی تبادلات ارزی

فاقد کانون مرکزی تبادلات (OTC)، انجام معاملات در شبکه بین بانکی

بر خلاف گونه های دیگر بازارهای مالی، در این بازار کانون متمرکزی (مکان فیزیکی مثل سازمان بورس سهام) برای انجام تبادلات وجود ندارد و خرید و فروش ارز در یک شبکه گسترده بانکی صورت می گیرد. در تصویر زیر شاکله این بازار نشان داده شده است. بانک ها و موسسات مالی بزرگ از طریق شبکه بین بانکی EBS یا Reuters به یکدیگر متصل و به صورت آنی از قیمت های یکدیگر مطلع می شوند. گستردگی اینترنت باعث می شود که سرعت تبادل اطلاعات بالا رفته و عمق بازار مداوماً رو به رشد باشد. در سوی دیگر کارگزاران به این شبکه متصل می شوند که وظیفه و هدف آنها اتصال معامله گران خرده پا به شبکه بین بانکی و کسب سود از طریق کارمزد و ... می باشد.

بزرگترین بازار مالی جهان با بیش از 5 هزار میلیارد دلار گردش روزانه

تصویر زیر گویای گردش روزانه این بازار می باشد.

 

ساعت کاری بازار جهانی تبادلات ارزی (24 ساعته)

برخلاف بازارهای دیگر مانند بازار سهام، این بازار 5 روز کاری هفته به صورت 24 ساعته فعال است و می توان 24 ساعته به معامله پرداخت. ساعت فعالیت این بازار را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

شش ماهه اول سال: +4:30

شش ماهه دوم سال: +3:30      

برای مثال در اردیبهشت ماه بازار توکیو ساعت 3:30 بامداد آغاز می شود.

بازیگران این بازار و اهداف آنها

  1. بانک های مرکزی: کنترل و نظارت بر بازار و ذخایر مالی کشور
  2. شرکت های تولیدی، مالی و سرمایه گذاری: کنترل ریسک و کسب سود
  3. کارگزاران: کسب کارمزد از طریق ارائه خدمات به معامله گران حقیقی و حقوقی
  4. معامله گران حقیقی: معامله کردن در بازار و کسب سود

در رده بندی بالا مشاهده می کنیم که همه شرکت کنندگان در این بازار به دنبال کسب سود نیستند و اهداف آنها متفاوت است.  

جفت ارزهای اصلی

معمولا به جفت ارزهایی که یک طرف آنها دلار آمریکا باشد جفت ارزهای اصلی گفته می شود. در جفت ارزها به ارز سمت چپ ارز پایه و به ارز سمت راست ارز مقابل گفته می شود. در این مثال یعنی نسبت پوند به دلار (پوند تقسیم بر دلار) برابر است با 1.2400.

 

نوع رایج قراردادهای بازار ارز :  CFD - Contract For Difference

قراردادی بین معامله گر با کارگزار برای تبادل تفاوت میان قیمت یک ابزار مالی (مثلا یک جفت ارز) در زمان باز کردن پوزیشن با قیمت آن در زمان بستن پوزیشن، بدون دارا بودن مالکیت روی ابزار مالی و یا تعهد به تحویل آن در آینده. در تصویر فوق چارت قیمت پوند به دلار را مشاهده می کنیم. فرض می کنیم در قیمت 1.2300خرید انجام داده ایم، اگر نسبت پوند به دلار افزایش یابد یعنی ارزش پوند نسبت به دلار افزایش پیدا کند ما سود می کنیم. اگر ارزش دلار نسبت به پوند افزایش پیدا کند و کاهش قیمت داشته باشیم ما زیان می کنیم. البته نیازی به محاسبه میزان سود و زیان نیست و در پلت فرم متاتریدر این میزان به صورت دقیق مشخص می شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه