افت بازار سهام و کاهش ارزش دلار آمریکا

2020/11/19 | 1399/08/29
دلار , بازار سهام , کووید -19

هر انس طلا 1858 دلار

نفت 41.19 دلار

بیت کوین 17391 دلار

در حال حاضر ترس از ادامه یافتن اثرات ویروس کرونا و موثر نبودن واکسن‌های موجود باعث شده است بازار سهام در سراشیبی قرار بگیرد. در حال حاضر موارد ابتلا به کرونا در اروپا و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود و نظام پزشکی کشورهای مختلف تحت فشار قرار گرفته است و به همین خاطر دولت‌های اروپایی مجبور به اعمال محدودیت‌های سنگین برای جلوگیری از پیامدهای کووید-19 شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتکار کالاهای اساسی در آمریکا به یکی از مشکلات زنجیره تأمین تبدیل شده است. وضعیت موجود باعث شده است که بهبود اقتصادی در معرض خطر قرار بگیرد و فعالیت‌های اقتصادی به شدت محدود شده است.

بازار سهام تحت حمایت امید به تصویب طرح‌های مشوق اقتصادی در آینده و سیاست‌های تسهیلی قرار دارد. از طرفی ترامپ هنوز با شکست کنار نیامده و مشکلات سیاسی در آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود. با این وضعیت احتمالاً در چند روز آینده شاهد فروش شدید سهام خواهیم بود.

همزمان مجارستان و لهستان در اتحادیه اروپا، بودجه اتحادیه اروپا را وتو کرده‌اند و درگیری‌ها بر سر مشوق اقتصادی کماکان ادامه دارد. این دو کشور در حالی این طرح را وتو کردند که خودشان به این بسته حمایتی نیاز مبرم دارند.

در حال حاضر جفت ارز EURUSD روی سطح 1.1800 باقی مانده است. تأخیر در تصویب بسته مشوق اقتصادی می‌تواند یک تهدید جدی برای بازار سهام باشد و این بازار را در معرض فشار فروش قرار دهد. در صورتی که تنش‌ها ادامه پیدا کند، احتمالاً شاهد افت ارزش این جفت ارز به کمتر از 1.1800 خواهیم بود.

شرکت فایزر اخیراً اعلام کرد که واکسن این شرکت تا 95 درصد اثربخشی دارد. این شرکت در ابتدای کار اعلام کرده بود که اثربخشی این واکسن 90 درصد است. احتمالاً این کار برای رقابت با شرکت مدرنا انجام شده است؛ زیرا شرکت مُدرنا از اثربخشی 94.5 درصدی واکسن خود خبر داده بود.

معامله‌گران می‌دانند که شرکت‌های داروسازی به واکسن دست پیدا می‌کنند ولی مشخص است که تا بهار 2021 خبری از دسترسی عمومی به این واکسن‌ها نخواهد بود. واکسن مُدرنا باید در دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری شود. این در حالی است که واکسن فایزر را باید در دمای 70- درجه سانتی گراد نگهداری کرد. مشکل دیگر این واکسن‌ها، تولید انبوه آن‌ها است. این شرکت‌ها توان تولید 500 میلیون دوز از این واکسن را دارند. از طرفی توزیع این واکسن‌ها چندین هفته طول می‌کشد.

دلار آمریکا این هفته روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و شاخص این ارز از 92.80 به 92.20 رسید. از زمان انتخابات ریاست جمهوری تاکنون این ارز روند نزولی داشته و از 94.00 به 92.20 رسیده است. انتخاب بایدن تاکنون به ضرر دلار تمام شده است.

دلار آمریکا در روزهای گذشته تاحدودی جایگاه خود به عنوان یک دارایی امن را از دست داده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که انتشار اخبار مربوط به واکسن کرونا، در نهایت به ضرر دلار تمام می‌شود. با وضعیت کنونی پیش‌بینی می‌شود که شاخص دلار آمریکا در ماه نوامبر به 92.00 برسد.

مطالب مشابه

مشاهده همه