افزایش ریسک پذیری در بازار

2021/01/20 | 1399/11/01
یورو , دلار , جنت یلن(Janet Yellen) , فدرال رزرو

سبز بودن بازارهای سهام و فارکس قبل از تأیید جنت یلن در کاپیتول هیل از افزایش ریسک در بازار های مالی خبر میدهد. با بازگشت دوباره آمریکا به تجارت جهانی بعد از تعطیلات عمومی در سراسر این کشور، چشم‌اندازها در مورد بسته مشوق اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری بایدن، خیلی مثبت شده است. خانم جنت یلن، قرار است به عنوان وزیر خزانه‌داری به دولت این برگردد و انتظار می‌رود که تأیید او خیلی راحت صورت گیرد. احتمالاً وی قانون‌گذاران را تشویق می‌کند که با توجه به پایین بودن نرخ بهره، بسته پیشنهادی را تصویب کنند.

در حال حاضر چشم انداز نرخ بهره با قرار گرفتن نرخ بازده 10 ساله در 1.10 درصد، حمایتی باقی می‌ماند. افزایش اخیر نرخ‌ها باعث ایجاد نگرانی در بین معامله‌گران شده است. آن‌ها نگران مشکلات تورمی پس از تأیید بسته مشوق اقتصادی هستند. ممکن است این بسته، نرخ بازده اوراق قرضه را بالاتر ببرد و رشد بازار سهام را متوقف کند.

هدف فدرال رزرو این است که تورم را به 2 درصد برساند ولی اکنون 1.4 درصد است. هم اکنون رشد اوراق قرضه 10 ساله متوقف شده و تا زمانی که در این سطح باقی بماند، از جریان‌های پرریسک حمایت خواهد کرد.

 درحال حاضر جفت ارز EURUSD حدود 40 واحد رشد داشته و همین موضوع باعث ادامه پیدا کردن ضعف دلار شده است. در بازار فارکس هم خبری خاصی نیست و وضع موجود ادامه دارد و تا زمانی که تمایل به ریسک بالاتر رود، سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری روی دلار نخواهند داشت.

انتظار می‌رود که خانم یلن نگرش عدم مداخله دولت در مورد نوسانات نرخ ارز را دنبال کند ولی مهم‌ترین سوال این است که آیا او در مورد شیوه عملکرد سایر کشورها در مورد کنترل نرخ ارز خودشان نظر می‌دهد؟

 اگر خانم یلن در جلسات بررسی، سخنان سخت‌گیرانه‌ای را به زبان بیاورد انتظار می‌رود که روی دلار تأثیر بگذارد و شاید باعث فروش سهام شود. به علاوه این سخنان می‌تواند نظر متخصصان را در مورد او تغییر دهد.

مطالب مشابه

مشاهده همه