بازارها در وضعیت پایدار قرار دارد ؛ روزهای روشن در انتظار لیر ترکیه

2020/11/20 | 1399/08/30
دلار , لیر , برگزیت

 

هر انس طلا 1867 دلار

نفت 42.00 دلار

بیت کوین 18243 دلار

 

در حال حاضر بازارها در حالت کاملاً پایدار قرار دارند و هیچ اتفاق خاصی نتوانسته این پایداری را بر هم بزند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران و بازارهای مختلف سر در گم هستند و واقعاً نمی‌دانند که باید روی آمار مبتلایان به کووید-19 حساب کنند یا به اخبار کشف واکسن‌های مختلف خوشبین باشند. وزیر بهداشت آمریکا اعلام کرد که احتمالاً شرکت‌های فایزر و بیون‌تک به زودی مجوز تولید اضطراری می‌گیرند تا خیلی سریع این واکسن وارد فاز تولید انبوه شود.

در حال حاضر روزانه 185 هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند و نزدیک به 2000 نفر جان خود را از دست می‌دهند و این یک فاجعه است. میزان ابتلا و مرگ و میر در اروپا تاحدودی کاهش یافته است. ممکن است این ماجرا برای فروشگاه‌های اینترنتی خوب باشد ولی آسیب بزرگ به کسب و کارهای حضوری کوچک می‌زند و نشانه‌های این آسیب را در گزارش‌های اقتصادی فصل چهارم سال 2020 خواهیم دید.

هنوز هم بازارها نمی‌دانند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بسته مشوق اقتصادی چه تصمیمی می‌گیرند. البته بسیار بعید است که قبل از ژانویه هیچ طرحی در این زمینه تصویب شود.

وضعیت برگزیت هم در چند روز اخیر امیدوارکننده‌تر شد؛ زیرا مذاکراه کنندگان اعلام کردند که اختلاف نظرها کمتر شده است. توافق بر سر موضوعات باقی‌مانده ممکن است کمی دشوار باشد ولی شدنی است. 

احتمالاً سال 2021 سالی است که بازار فارکس به مسیر اصلی خودش برمی‌گردد. سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت ترامپ و بحران کووید-19 باعث شد که این بازار مدتی از مسیر اصلی خودش منحرف شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دلار به میزان 5 الی 10 درصد نسبت به سایر ارزها افت خواهد کرد.

دولت بایدن احتمالاً به سایر ارزها این اجازه را می‌دهد که کمی نفس بکشد و امکان رشد پیدا کنند. پیش‌بینی می‌شود که جفت ارز EUR/USD به سطوح 1.25 برسد که دلیل اصلی آن ضعف دلار است. احتمالا یوان چین هم از ماه ژانویه رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. با این محاسبات باید شاهد این باشیم که جفت ارز USD/CNY در سال 2021 به 6.30 برسد.

بانک مرکزی ترکیه به تازگی نشستی برگزار کرد و در این نشست نرخ بازپرداخت را 475 واحد افزایش داد. سیاست‌های جدید بانک مرکزی ترکیه باعث می‌شود که ثبات به وضعیت ارزی این کشور برگردد و ارزش لیز افزایش یابد. با وضعیت کنونی انتظار می‌رود که در سال 2021 جفت ارز USD/TRY تا 7.20 کاهش یابد.

مطالب مشابه

مشاهده همه