بیت کوین - قسمت 1

2018/01/20 | 1396/10/30
بیت کوین , cryptocurrency , ارزهای رمزپایه
بیت کوین یک نوع ارز رمزنگاری شده است که بصورت الکترونیکی ایجاد و نگهداری شده است. هیچ کس آن را کنترل نمی­ کند. بیت کوین مانند دلار و یورو چاپ شدنی نیست بلکه بیت کوین های جدید توسط مردم (استخراج کننده ها) تولید می شوند. بیت کوین اولین نمونه از یک رده در حال رشد از پول هایی است که توسط یک پروتوکل نرم افزاری ایجاد می شود و به آنها ارزهای رمز نگاری شده گفته می شود. بیت کوین می تواند برای خرید چیزهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. به این معنا که مانند دلارهای معمولی، یورو یا ین است که به صورت دیجیتال نیز معامله می­ شود. با این حال مهمترین مشخصه بیت کوین و چیزی که آن را از پول  رایج متعارف متمایز می­­کند این است که غیر متمرکز است. هیچ موسسه‌ای شبکه بیت کوین را کنترل نمی‌کند. این باعث می شود افراد راحت‌تر باشند و به عبارت دیگر یک بانک بزرگ (بانک مرکزی) نمی تواند پول آن‌ها را کنترل کند. در حال حاضر بیت کوین شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده است که در سال 2009 به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا توسط شخص یا گروهی با نام ساتوشی ناکاماتو معرفی گردید. ایده این بود که یک ارز را مستقل از هر مقام مرکزی به آسانی از یک گوشه جهان به گوشه دیگر انتقال داد. این ایده منجر شد افراد زیادی پیش بینی کنند در آینده نه چندان دور بیت کوین می تواند جایگزینی برای ارزهای حکومتی و رسمی دولت ها باشد. تعداد بیت کوین هایی که ساتوشی ناکاماتو در مقاله خود به آنها اشاره کرد 21 میلیون بیت کوین هست که در طی یه فرایند ریاضی و برای کسانی که در شبکه تراکنش ها را تایید می کنند به عنوان پاداش قرار داده شده است. بیت کوین ها به واحد های کوچکتر هم قابل تقسیم هستند. کوچکترین مقدار قابل تقسیم یک صد میلیون از یک بیت کوین است که ساتوشی که نام بنیانگذار بیت کوین است نامیده می‌شود.  

بیت کوین دارای چندین ویژگی مهم است که آن را از ارزهای تحت حمایت دولت ها جدا می‌کند.

 

غیر متمرکز است

شبکه بیت کوین توسط یک نهاد مرکزی کنترل نم ی­شود. هر دستگاهی که بیت کوین را استخراج می کند و پردازش ها آن را انجام می دهد، بخشی از شبکه را تشکیل می­ دهد و دستگاه ها نیز با هم کار می­ کنند. این بدین معناست که در تئوری، یک مقام مرکزی نمی­ تواند به سادگی تصمیم بگیرد بیت کوین­ های مردم را از آنها بگیرد و یا آن را تحریم کند.

ارسال آن آسان است

شما می توانید یک بیت کوین را در عرض چند ثانیه بدون اینکه سؤالی پرسیده شود و با پرداخت هزینه اندک‌ ارسال کنید. حتی بر خلاف بانک های سنتی که هزینه ارسال پول انتخابی نیست در شبکه بیت کوین هزینه ارسال کاملا اختیاری است و شما می توانید بسته به شرایط و زمان فی تراکنش را انتخاب کنید.

ناشناس است

بانک های معمولی به شما اجازه می­ دهند که حساب بانکی را با ارایه هویت و اطلاعات شخصی باز کنید. ایجاد حساب­های تجاری برای پرداخت، یکی دیگر از وظایف بانک هاست که معمولا تحت تاثیر بوروکراسی و اقدامات اداری است اما در زمان ایجاد یک کیف پول بیت کوین از شما اطلاعات شخصی و هویتی گرفته نمی شود و کاربران می­ توانند چندین آدرس بیت کوین داشته باشند و هویت آن ها پنهان باشد.

کاملا شفاف است

بیت کوین جزئیات هر معامله‌ای را که تا به حال در شبکه رخ داده است را در یک نسخه بزرگ از یک صفحه اصلی، به نام زنجیره‌ی بلوکی ذخیره می ­کند و زنجیره‌ی بلوکی آن در اختیار همه اشخاص قرار داده می شود. اگر یک آدرس بیت کوین را بطور عمومی استفاده می­ کنید، هر کسی می تواند بگوید که چه تعداد بیت کوین در آن آدرس ذخیره می شود. آنها فقط نمی­ دانند که این مال شماست. اقداماتی وجود دارد که مردم می­توانند انجام دهند تا فعالیت­ هایشان در شبکه بیت کوین شفاف­تر باشد، مثلا استفاده نکردن از همان آدرس­های بیت کوین به طور پیوسته و انتقال ندادن تعداد زیادی بیت کوین به یک آدرس واحد از جمله آن کارهاست.

هزینه ­های معاملات حداقل است

در یک تراکنش، بانک ممکن است هزینه چند درصدی برای انتقال بین المللی را از شما بخواهد. درحالیکه در شبکه بیت کوین ارسال میلیاردها دلار تنها با چند دلار امکان پذیر است.

سریع است

شما می ­توانید پول را هر جا که بفرستید و چند دقیقه بعد، به محض اینکه شبکه بیت کوین پردازش پرداخت آن را انجام داد دریافتش کنید.

غیر قابل انکار نیست

وقتی بیت کوین­ های شما ارسال می­ شوند، آن­ها را نمی‌توان بازگرداند مگر اینکه گیرنده آنها را به شما بازگرداند. در غیر اینصورت آنها برای همیشه رفته اند. از لحظه ارسال بیت کوین تا دریافت آن شما می توانید آن را مانند یک محموله پستی رصد کنید.
نویسنده: میثم منصوری
 

مطالب مشابه

مشاهده همه