بیت کوین - قسمت 6

2018/03/06 | 1396/12/15
بیت کوین , cryptocurrency , ارزهای رمزپایه , استخراج بیت کوین

نحوه ذخیره بیت کوین های شما

امروزه در دنیای دیجیتالی که در آن به سر می بریم میتوانیم تمام خریدها و کارهای روزمره خود را با استفاده از سایت ها و یا اپلیکیشن های موبایل به راحتی انجام دهیم. لازمه این اتفاق را می توان، دیجیتالی شدن نقل و انتقال پول دانست. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ذخیره سازی بیت کوین ها بپردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی  کنیم. در حالت عادی، شما پول نقد خود را در کیف پول نگهداری می کنید اما اگر مقدار این پول از یک حد فراتر رفت شما ممکن است برای راحتی و امنیت بیشتر از یک کارت عابر بانک استفاده کنید؛ در مورد بیت کوین هم این موضوع صادق است در حقیقت شما بر اساس اهداف اقتصادی و هم چنین راحتی و امنیت خود ممکن است از کیف پول های متفاوت استفاده کنید.

مبانی کیف پول های ارزهای رمزپایه

زمانی که از کارت عابر بانک استفاده می کنید شما دارای یک شماره کارت و یک رمز خصوصی هستید. در کیف پول های ارزهای رمز نگاری  شده هم شما با ساخت یک کیف پول دارای یک آدرس عمومی هستید که درحقیقت همان شماره کارت عابر بانک شما هستند و یک رمز خصوصی که به آن کلید خصوصی گفته می شود. کیف پول بیت کوین، کلید خصوصی شما را برای دسترسی به یک آدرس بیت کوین ذخیره می کنند این ذخیره سازی کلید خصوصی در اکثر کیف پول ها وجود دارد خب، برای اینکه  دقیق تر بگوییم، بیتکوین ها به هیچ وجه در جای خاصی ذخیره نمی شوند آنچه که ذخیره می کنید، کلید های دیجیتالی هستند که برای دسترسی به آدرس های عمومی بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرند.کیف پول بیت کوین در انواع مختلف آمده است.پنج نوع اصلی کیف پول وجود دارد که شامل دسکتاپ، موبایل، وب، کاغذ و سخت افزار می باشد.

1- کیف پول های دسکتاپ

این دسته از کیف پول ها برای استفاده در کامپیوتر های شخصی و لپتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند.شما می توانید نرم افزار تولید کیف پول را از سایت اصلی بیت کوین به ادرس bitcoin.org دانلود کنید و اقدام به نصب این نرم افزار کنید و پس از نصب، به شما یه ادرس بیت کوین جهت ارسال و یا دریافت بیت کوین و یک کلید خصوصی خواهد داد.یکی از معایب استفاده از این نوع کیف پول این است که نرم افزار برای اپدیت نگه داشتن خود نیاز است که کل سابقه بلاکچین را دانلود کند که در حال حاضر حجمی حدود 150 گیگابایت دارد.

2 -کیف پول های موبایل

امروزه در یک دنیای دیجیتالی به سر می بریم  و می توانیم از کارهای اقتصادی نظیر پرداخت قبض و انجام کارهای بانکی تا خرید اینترنتی و یا حتی سفارش تاکسی را با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی انجام دهیم.کیف پول های دسکتاپی که در بخش قبل توضیح داده شد همگی دارای قابلیت های خوبی هستند اما اگر شما در یک کافه باشید و بخواهید هزینه اسپرسو خود را با بیت کوین پرداخت کنید به مشکل برمی خورید.در حقیقت App های موبایلی می توانند به راحتی نقش کیف پول همراه، را برای شما داشته باشند. از مزایای کیف پول های موبایلی می توان به سهولت دسترسی در هر مکان و هر زمان دانست مزیت دوم استفاده از QR code برای پرداخت و یا دریافت بیت کوین دانست.مزیت سوم این است که برخی از کیف پول های موبایلی امکان تبدیل ارز های رمز پایه را به یکدیگر دارند و شما را از دردسر انتقال به صرافی راحت می کند.عیب بزرگ کیف پول های موبایلی نسبت به کیف پول های دسکتاپ را میتوان امنیت پایین تر آن ها دانست  این امر موجب می شود تا حد امکان مبالغ بالای بیت کوین را در کیف های موبایلی  نگه داری نکنیم. در برخی موارد، یک کیف پول بیت کوین حتی از ویژگی ارتباط نزدیک گوشی های هوشمند (NFC) استفاده می کند و شما را قادر به ضربه زدن به تلفن از طرف خریدار و پرداخت با بیت کوین بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات می کند.  

3- کیف پول‌های آنلاین

کیف پول های مبتنی بر وب کلید های خصوصی خود را آنلاین بر روی کامپیوتری که توسط شخص دیگری کنترل شده و متصل به اینترنت است ذخیره می کند(سرور مرکزی) دسترسی به این کیف پول تنها زمانی وجود دارد که شما به اینترنت متصل باشید. همچنین برخی از این سایت ها نرم افزار موبایلی جهت سهولت بیشتر کار با این سایت ها را دارند. یکی از مزایای کیف های مبتنی بر وب این است که می توانید به آنها از هر کجا بدون در نظر گرفتن دستگاهی که از آن استفاده می کنید دسترسی پیدا کنید. با این حال، آنها همچنین دارای یک عیب اصلی هستند به طوری که اگر به درستی اجرا نشود می تواند بیت کوین ها شما در معرض خطر باشد. شما باید حتما قبل واریز بیت کوین های خود در این سایت ها به کلید خصوصی خود دسترسی کامل داشته باشید متاسفانه برخی از این سایت ها پس از ساختن کیف پول به شما کلید خصوصی را ارایه نمی کنند که می تواند این امر در آینده و با تغییر سیاست های این سایت ها، موجب شود دسترسی شما به موجودی بیتکوین هایتان قطع شود.    

4- کیف پول های سخت افزاری

کیف های پول های سخت افزاری در حال حاضر بسیار محدود هستند. این دستگاه های به طور اختصاصی هستند و می توانند کلید های خصوصی را به صورت الکترونیکی نگه دارند و پرداخت ها را تسهیل می کنند.می توان از طریق این کیف پول های سخت افزاری که امنیت بالایی دارند برای نقل و انتقال بیت کوین ها استفاده کرد یکی از این مزیت های این کیف پول ها را می توان امینت بالا آن ها دانست.  

5-کیف پول کاغذی

یکی از محبوب ترین و ارزان ترین گزینه ها برای حفظ امنیت بیت کوین شما، استفاده از کیف پول کاغذی است. چندین سایت وجود دارد که خدمات ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین را ارائه می دهند.آنها یک آدرس بیت کوین برای شما ایجاد می کنند که  شامل دو کد QR است.یکی از آنها آدرس عمومی است که می توانید برای دریافت بیت کوین استفاده کنید.دیگری کلید خصوصی است. مزیت یک کیف پول کاغذی که درست ساخته شده است این است که کلیدهای خصوصی در هیچ جایی بصورت دیجیتالی ذخیره نمی شوند. و بنابراین در معرض خطر حملات سایبری و یا شکست سخت افزاری نیستند.اما یکی از معایب بزرگ این کیف پول ها را میتوان سرقت و یا گم شدن این کیف پول دانست. کیف پول های سخت افزاری و همچنین کیف پول های کاغذی را می توان امن ترین کیف پول بیت کوین دانست. زیرا این کیف پول ها به صورت فیزیکی در اختیار کاربر قرار می گیرند و می توان آن ها را به سادگی و با اعتماد بیشتر نگهداری کرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه