بیت کوین – قسمت 7

2018/03/15 | 1396/12/24
ارز , بیت کوین , ارزهای رمز پایه , coinmarketcap , تابلوخوانی , ریپل

تابلو خوانی ارزهای رمزپایه

اگر علاقه مند بیتکوین باشید و اخبار آن را دنبال کرده باشید حتما چشمتان به دیگر ارزهای این حوزه خورده است ازرهایی مانند اتریوم ریپل دش یوتا مونرو و ... در این مقاله سعی داریم به سراغ سایت coinmarketcap برویم و با قسمت های مختلف این سایت آشنا شویم و قیمت ارزهای مختلفی که هر یک بر پایه تکنولوژی بلاک چین سوار هستند را بررسی کنیم.

آشنایی اولیه

در صفحه اول این سایت شما می توانید قیمت لحظه ای ارزها را مشاهده کنید. این سایت به لطف ارتباط لحظه ای با صرافی های بین المللی می توانید میانگین قیمتی ارز مورد نظر را به شما ارایه می کند. ترتیب قرار گیری در این سایت بر اساس حجم سرمایه آن ها هستند.

سهم بازار ارزهای رمز پایه

در قسمت بالایی سایت شما می توانید،سهم هریک از ارزهای رمزنگاری شده را از کل بازار بررسی کنید. در نمودار زیر می توانید حجم کل بازار و روند رو به رشد سرمایه گذاری در این بازار را مشاهده کنید. مسلما سال 2017 سال طلایی برای این بازار محسوب می شد و حجم بازار در این سال چندین برابر شد. حال باید دید در سال 2018 این روند ادامه خواهد یافت یا خیر در قدم بعدی می توانید سهم هر یک از ارزها را از کل بازار مشاهده کنید. همانطور که در نمودار دیده می شود تا اوایل سال 2017 سهم بازار بیتکوین نزدیک به 80 درصد از کل بازار می باشد اما کم کم این سهم بازار روند کاهشی به خود گرفته است.هم اکنون سهم بازار بیت کوین به 41 درصد رسیده است.    

اطلاعات اولیه هر ارز

در این سایت شما با کلیک کردن بر روی هر ارز می توانید چارت قیمتی آن را مشاهده کنید. یکی از قابلیت های خوب این سایت این است که امکان مشاهده قیمت در زمان های یک روزه،یک هفته،یک ماه،سه ماه،یک سال و از ابتدا تا کنون وجود دارد.نمودار نارنجی شکل قیمت آن کوین بر حسب بیتکوین و نمودار سبز رنگ نشان دهنده قیمت دلاری آن است.   در قسمت بعدی شما می توانید با کلیک کردن روی گزینه Market به صرافی های بین المللی که این ارز را عرضه می کنند دسترسی پیدا کنید.گاهی اوقات توجه به این قسمت از سایت می تواند به شما اطلاعات بسیار مهمی از جو حاکم بر روی خرید و فروش این ارز بدهد.     همانطور که در شکل بالا مشاهده می شود قیمت لحظه ای هر صرافی مشخص است و گاهی اوقات می توان با توجه کردن به  اختلاف قیمت در صرافی ها از تکنیک آربیتراژ برای سود بردن استفاده کرد. همچنین می توانید از این قسمت و از گزینه Social به توییتر و مرجع اصلی اخبار آن ارز دسترسی پیدا کنید که در تحلیل فاندامنتال برای یک کوین می تواند موثر باشد.

حجم مبادلات بازار

یکی از سوالاتی که معمولا در ابتدای فعالیت در این بازار پرسیده می شود این است که میزان مبادلات هر ارز در صرافی ها چگونه است. برای یافتن این پاسخ شما می بایستی به سراغ گزینه Trade Volume در این سایت بزنید در این قسمت شما می توانید حجم مبادلات بازار در مورد ارزهای مختلف را در مدت یک 24 ساعت و یا در مدت یک ماهه بدست آورید.   همچنین شما می توانید با استفاده از گزینه Gainers and losers  ارزهایی که در مدت یک روزه و یا یک هفته بیشترین سود دهی و یا بیشترین ضرر را متحمل شدند را بدست آورید.   همانطور که در جدول بالا قابل مشاهده است میزان بازدهی هر کوین به ترتیب درصد نشان داده شده است. معمولا کوین هایی که به تازگی به مارکت (صرافی) اضافه می شوند در چند روز اول رشد و یا ریزش شدیدی را تجربه کنند که علت آن را میتوان در عدم همخوانی عرضه و تقاضا دانست. در جدول زیر هم میزان زیان دهی هر کوین در مدت زمان 24 ساعت و یا هفت روز قابل مشاهده است. یکی دیگر از قسمت های جذاب سایت coinmarketcap را میتوان گزینه Tools/Historical snapshot دانست در این قسمت شما می توانید به گذشته سفر کنید و قیمت هر یک از ارزهای دیجیتال را در یک زمان خاص ببینید. برای مثال جدول زیر قیمت ارزهای رمزنگاری شده را در حدود دو سال قبل نشان می دهد. در آن زمان بیت کوین 413 دلار و اتریوم 14 دلار مبادله می شدند.  
نویسنده: میثم منصوری

مطالب مشابه

مشاهده همه