دلار نیوزلند در قله ماند و دلار آمریکا در سراشیبی افتاد

2020/11/26 | 1399/09/06
بایدن , نیوزلند , آمریکا

جفت ارز NZDUSD برای نخستین بار از سال 2018 تاکنون توانست سطح 0.7000 را تجربه کند. دلار استرالیا هم این روزها وضعیت خوبی دارد و صعودی است. چند عامل باعث افزایش ارزش دلار نیوزلند شده است. اول از همه اینکه تمایل به ریسک در بین سرمایه‌گذاران بیشتر شده است. بازار سهام صعودی و ارزش اوراق قرضه نزولی  است و شاهد عملکرد خوب ارزهای پرریسک در مقابل ارزهای امن مانند دلار آمریکا در بازار تبادلات ارزی هستیم.

دو  عدم قطعیت سیاسی در آمریکا به پایان رسید و بازارها توانستند نفس راحتی بکشند و از شک و تردید خارج شوند. این دو شک و تردید در فضای سیاسی آمریکا عبارت است از:

  • جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، وزیر خزانه‌داری خود را انتخاب کرد. جنت یلین که سابقه ریاست فدرال رزرو را دارد به عنوان وزیر خزانه‌داری بایدن انتخاب شد. این گزینه مورد اعتماد بازارهای مالی است و تجربه خوبی در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی در آمریکا دارد.
  • ترامپ فرمان هماهنگی با دولت جدید را صادر کرد و اکنون باید روند ارائه اطلاعات به تیم بایدن پشت سر گذاشته شود. درست است که ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و به تلاش‌های حقوقی ادامه می‌دهد ولی به هر حال، فرمان او نشان می‌دهد که شکست را به صورت ضمنی قبول کرده است.

احتمالاً تورم در اقتصاد آمریکا بالاتر می‌رود و داده‌های اقتصادی اخیر هم این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. اگر این روند ادامه پیدا کند خیلی زود تورم در بازار افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه احتمالاً شاهد واکنش مثبت دلار آمریکا خواهیم بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا می‌خواهد اتحادی از کشورهای غربی علیه چین به وجود بیاورد تا بتواند از فشارهای اقتصادی پکن بر سایر دولت‌ها بکاهد. سیاست مقابله با چین در دولت بایدن هم دنبال می‌شود. این کار با حمایت کشورهای غربی (اتحادیه اروپا، انگلستان، استرالیا، کانادا و ...) صورت می‌گیرد. بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کنند که سیاست بایدن در برابر چین خیلی مدبرانه و نرم خواهد بود ولی گزارش‌ها و تحقیقات بیانگر این است که بایدن هم مثل ترامپ می‌خواهد در برابر چین بایستد.

شاخص داوجونز برای اولین بار بیش از 30 هزار واحد رشد داشت و چشم‌انداز خوبی برای دوران پساکرونا در سال 2021  وجود دارد. در این وضعیت باید منتظر کاهش مداوم ارزش دلار باشیم. با کاهش ارزش دلار در این روزها، ارزش یورو صعودی شده است و انتظار می‌رود که این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. احتمالاً بانک مرکزی اروپا، بانک‌های مرکزی این منطقه را به سمت افزایش بهره سوق می دهد و در نتیجه خبرهای خوبی برای یورو در پیش است.

پوند هم وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد. ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری دولت جانسون از اقدامات حمایتی جدید این وزارت‌خانه خبر دارد تا از افزایش بیکاری در دوران کووید-19 جلوگیری کند. این خبرها به نفع پوند است. البته پوند هنوز منتظر نتایج مذاکرات انگلستان و اتحادیه اروپا است و باید ببینیم که این مذاکرات به کجا می‌‎رسد.

مطالب مشابه

مشاهده همه