دلایل رشد شاخص های سهام

2020/05/09 | 1399/02/20
شاخص , سهام , کرونا , فدرال رزرو

 

هفته گذشته شاخص های سهام در ایالات متحده و اروپا رشد مناسبی را تجربه کردند و حتی شاخص نزدک موفق شد برای سال 2020 بازدهی مثبت ثبت کند. در حالی که طبق گزارش NFP دیروز بیش از 20 میلیون شغل در ماه آوریل از بین رفته و نرخ بیکاری به سطح بی سابقه 14.7% رسیده و در حالی که ریسک های همچون امکان بازگشت دوباره همه گیری کرونا و وقوع دوباره جنگ های تجاری به دلیل تشدید تهدیدهای ترامپ علیه چین وجود دارد، شاید رشد قیمت سهام عجیب به نظر برسد اما دلایل زیر از ادامه این روند صعودی حکایت می کنند:

  • تسهیلات بی سابقه پولی و مالی

بانک های مرکزی و دولت های غربی به صورت بی سابقه ای برای حمایت از کسب و کارها در برابر بحران کرونا وارد کارزار شده اند: از کاهش نرخ های بهره تا نزدیکی سطح 0% و خرید گسترده بدهی توسط بانک های مرکزی گرفته تا بخشودگی های عظیم مالیاتی و کمک مستقیم دولت ها به کسب و کارها برای عدم اخراج نیروی کار. این حمایت های گسترده سرمایه گذاران را به این نتیجه رسانده که به محض کاهش شیوع کرونا روند فعالیت های اقتصادی کم کم به حالت نرمال خواهد بازخواهد گشت و طبیعتاً نگرانی هایی که پیشتر در خصوص تداوم بحران و رکود اقتصادی وجود داشت کمرنگ خواهدشد.

  • بازگشت تدریجی کسب و کارها

از چند روز پیش روند بازگشایی کسب و کارها به صورت تدریجی در کشورهای مختلف جهان آغاز شده است. در ایالات متحده نیز که دارای بیشترین شمار مبتلایان و نیز تلفات ناشی از کرونا است این روند آغاز شده و امید می رود که اندک اندک بخش عمده کسب و کارها به شرایط نرمال خود بازگردند. برای مثال شرکت Apple روز جمعه اعلام کرد که بخشی از فروشگاههایش را از هفته آینده بازگشایی خواهدکرد. نکته ای که در این میان وجود دارد اینکه نزدیک به 80% افرادی که شغل خود را در هفته های اخیر از دست داده اند نه اخراج بلکه صرفاً «تعلیق» شده اند و این مسئله یعنی اینکه به محض بازگشایی بنگاه های اقتصادی از سوی کارفرمایان خود فراخوان شده و به سرعت به کار خود باز می گردند. این مسئله هم از دلایلی است که سرمایه گذاران را به شتاب ریکاوری و احیای اقتصادی خوش بین می سازد.

  • افزایش امیدواری ها به ساخت واکسن یا داروی کرونا

در هفته های اخیر چندین موسسه و شرکت فعال در سطح جهان خبر از کوشش های خود برای ساخت واکسن یا داروی کرونا داده اند که برخی از آنها امیدوارکننده بوده است. برای نمونه شرکت Gilead که سازنده داروی Remdesivir است اخیراً ادعا کرده که این دارو می تواند وضعیت بیماران وخیم حال مبتلا به کووید-19 را بهبود ببخشد و ظاهراً نتایج این آزمایشها مورد تایید FDA نیز قرار گرفته است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز وعده داده که تا پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا ساخته خواهدشد. همچنین گفته می شود که نسخه های جدید و جهش یافته این ویروس کشندگی کمتری نسبت به ورژن های اولیه دارند و این نیز خبری مثبت به شمار می رود.

 

 

نتیجه گیری

به نظر می رسد که فعلاً روند صعودی حاکم بر شاخص های سهام از دید بنیادین ادامه دار باشد. از دید تکنیکالی و الیوتی اما این شاخص ها نیاز به یک اصلاح در قالب موج B یا 2 دارند که پس از پایان این اصلاح می توان همسو با داده های بنیادین وارد پوزیشن های خرید شد.

مطالب مشابه

مشاهده همه