دیدگاه دوگانه سرمایه گذاران اروپایی

2020/05/05 | 1399/02/16
یورو , Sentix , بانک مرکزی اروپا , ECB

روز گذشته – دوشنبه 4 می 2020 – گزارش موسسه Sentix در خصوص دیدگاه سرمایه گذاران اروپایی درباره اقتصاد این حوزه منتشر شد. این گزارش نشان می دهد که سرمایه گذاران اروپایی دیدگاه دوگانه ای نسبت به اقتصاد حوزه یورو دارند:

از یکسو از دید آنها وضعیت فعلی اقتصاد حوزه یورو به بدترین سطح خود رسیده که این امر در سقوط زیرشاخص وضعیت جاری یا Current Situation به 73- یعنی پایین ترین سطح تاریخی خود بروز یافته است.

اما از سوی دیگر امید به آینده باعث شده تا زیرشاخص انتظارات یا Expectations با رشدی قابل توجه به سطح 3- برسد که بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به گزارش پیشین (سطح 15.8-)  نشان می دهد.

شاخص کلی خوش بینی نیز با رشدی اندک از 42.9- به 41.8- رسیده که نخستین پیشرفت از ژانویه امسال به این سو به شمار می رود.

بهبود زیرشاخص انتظارات در برابر ادامه رشد نارضایتی از وضعیت کنونی

تحلیل این تضاد را می توانیم به این گونه داشته باشیم که علیرغم وضعیت فاجعه بار کنونی، امیدواری سرمایه گذاران اروپایی به آینده است که سیاست ها و برنامه های تسهیلی گسترده پولی بانک مرکزی اروپا و نیز تسهیلات مالی دولت های اروپایی بتواند اقتصاد بحران زده این حوزه را از زیر فشار بحران کرونا خارج سازد. در این میان، کشورهای ژرمنی تبار مانند اتریش و تا حدی آلمان از وضعیت بهتری برای آغاز روند احیا و بازسازی اقتصادی برخوردارند و در عوض اوضاع کشورهای لاتین تبار جنوبی مانند ایتالیا و اسپانیا چندان مساعد نیست.

 

نتیجه گیری

بازسازی اقتصاد اروپا نیازمند ادامه و حتی تشدید سیاست های تسهیل پولی ECB و نیز اقدامات هماهنگ رهبران این حوزه است. در چنین شرایطی، چالش بزرگی همچون رای دادگاه قانون اساسی آلمان در خصوص مبنای قانونی مشارکت آلمان در برنامه های تسهیلی بانک مرکزی اروپا می تواند خوش بینی کمرنگ نسبت به آینده را به کلی از میان ببرد و ریسک بزرگی برای چشم انداز اقتصاد اروپا باشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه