رویکرد بازار فارکس با ظهور ویروس کرونا

2021/01/12 | 1399/10/23
فارکس , کرونا , کووید-19

عملکرد نسبتاً پایدار جفت ارز EUR/USD با افزایش ارزش یورو در ماه فوریه سال گذشته روبرو شد. در آن زمان نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا زیاد شد. مخصوصاً در آن روزها ایتالیا مرکز همه‌گیری بود. بعد از آن ضعیف شدن یورو شروع شد و فدرال رزرو تصمیم گرفت که در برابر این بیماری تصمیم‌های لازم را اتخاذ کند. در اواسط مارس 2020 بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند و باعث شد که جفت ارز EUR/USD به اعداد و ارقام ماه فوریه (1.08 تا 1.10) برسد. اقدام فدرال رزرو طبق برنامه بود ولی محاسبات مالی دقیق و لازم در مورد آن صورت نگرفته بود.

در حال حاضر دولت آمریکا در تلاش است که اقتصاد را به تحرک وادارد ولی برنامه‌های مشوق اقتصادی کافی نیست. در حال حاضر ترس و وحشت زیادی برای شیوع دوباره بیماری کووید-19 وجود دارد. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های مالی ناشی از این بیماری از حساب خارج شده است.

در حال حاضر درآمد، بدهی و ریسک، مسائلی است که باید حل و فصل شود تا مردم از مشکلات مالی بیشتر مصون بمانند. در سال گذشته تقاضا برای نفت خام هم به شدت در جهان کاهش یافت و کشورهایی که صادرکننده نفت بودند به شدت متضرر شدند.

در شش سال گذشته شاهد ناتوانی بانک مرکزی اروپا در افزایش تورم در سطح اروپا بوده‌ایم. امسال بانک مرکزی آمریکا یا همان فدرال رزرو تلاش کرد نرخ بهره را به صورت متوسط روی 2 درصد بیاورد تا بتواند خیلی راحت‌تر با بحران اقتصادی ناشی از کرونا کنار بیاید. در سال 2020 فدرال رزرو مجبور شد نرخ بهره را پایین نگه دارد و با طرح‌های مشوق اقتصادی، اقتصاد ایالات متحده را نجات دهد.

شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا در جهان، تمام چشم‌اندازهای اقتصادی جهان را زیرورو کرد. تمام چشم اندازهای و مفروضات قبلی کنار گذاشته شد و همه چشم اندازها باید از نو ترسیم شود. بسیاری از بانک‌ها هنوز سردرگم هستند و واقعاً نمی‌دانند که باید چه سیاستی را اتخاذ کنند.

در دوران کرونا، شاهد روند خوبی در مورد دلار نبودیم و این ارز مهم تا جایی پیش رفت که داشت جایگاه خودش به عنوان یک دارایی امن را از دست می‌داد. در حال حاضر هم همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران منتظر هستند ببینید چه اتفاقی در دولت بایدن می‌افتد. بسیاری از افراد این سوال را در ذهن خود دارند که ارزش دلار از کجا نشئت می‌گیرد؟ آیا اعتماد به نفس دولت آمریکا این ارز را پشتیبانی می‌کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال نیابد از تحلیل احساسات رفتاری سرمایه‌گذاران غافل شویم.

بسیاری از افراد، نقش دولت‌ها را در تعیین ارزش دلار، بسیار مهم می‌دانند در حالی که دولت هر کاری هم که بخواهد کند نمی‌‎تواند از قواعد سیستم فدرال خارج شود. کشوری مثل آمریکا مجموعه‌ای از چند ایالت است که دور هم جمع شده‌ و با هم متحد شده‌اند و سیستم فدرال به دولت‌ها اجازه نمی‌دهد که با کارهای خودشان این اتحاد را خدشه‌دار کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه