تنظیم دوباره مناسبات مالی مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) خواستار یک توافق برتون وودز جدید است.

2020/11/24 | 1399/09/04
برتون وودز , اقتصاد جهانی , صندوق بین المللی پول (IMF)

اقتصاد جهانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و بخش زیادی از این مشکلات از برنامه‌ریزی مرکزی نادرست نشأت می‌گیرد.  کریتالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول(IMF) در واشنگتن خواستار یک توافق جدید برتون وودز شد. وی بر این باور است که مشکلات اقتصادی که جهان امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مشابه مشکلاتی است که پس از جنگ جهانی دوم با آن روبرو بود. با توجه به این سخنان، ظاهراً جهان آبستن تغییرات اقتصادی بزرگی است.

اگر یک توفق جدید برتون وودز صورت گیرد، احتمالاً مدافعان بازار آزاد از این قضیه خیلی خوشحال خواهند شد. تحلیلگران پس از سخنرانی مدیرعامل صندوق بین المللی پول (IMF) در حال بررسی سخنان او هستند و تمایل دارند بدانند جهان دچار چه تغییراتی خواهد شد.

احتمالاً در آینده شاهد تحولات بزرگی در زمینه ارزهای دیجیتال خواهیم بود و بانک‌های مرکزی ارزهای دیجیتال خود را وارد بازار خواهند کرد. البته هنوز مشخص نیست که دقیقاً قرار است چه تغییراتی اتفاق بیفتد ولی قطعاً این تغییرات، مهم و اساسی خواهد بود.

نشست برتون وودز، یکی از بزرگترین تغییراتی بود که نظام مالی جهان در سال 1944 تجربه کرد. این توافق باعث شد که قوانین مدیریت پولی متمرکزی بین استرالیا، ژاپن، ایالات متحده، کانادا و تعدادی از کشورهای اروپای غربی ایجاد شود. بعد از جنگ جهانی دوم، اقتصاد جهان در وضعیت وخیمی قرار داشت. 730 نماینده از 44 کشورهای متفق در هتلی به نام برتون وودز در نیوهمپشایر گرد هم آمدند. جان میناردکینز، نماینده انگلستان و هری دکستر وایت، نماینده آمریکا روسای این نشست بودند. نتیجه این نشست، یکپارچه‌سازی و متمرکز کردن سیستم مالی جهان بود.

در آن زمان آمریکا بیش از بقیه طلا در اختیار داشت و به همین خاطر سیستم مالی جهان به دلار آمریکا و طلا متکی شد. ریچارد نیکسون در سال 1971 طلا را از توافق برتون وودز خارج و جهان را شگفت‌زده کرد. در آن زمان افراد زیادی به این توافق اعتراض کردند و گفتند که این توافق، تورم جهانی را افزایش می‌دهد. کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته شد تا مردم جهان را از آثار این نشست آگاه کند.

توافق جدید برتون وودز می‌تواند علاقمندان به بیت‌کوین را به شدت نگران کند. دلار دیگر پتانسیل گذشته برای ایجاد تعادل در سیستم مالی جهان را ندارد. ارزهای دیجیتال می‌توانند تحولات بزرگی ایجاد کنند ولی مشخص نیست که در سیستم مالی جدید جهان، بیت‌کوین چه جایگاهی به خودش اختصاص می‌دهد.

جورجیوا بر این باور است که تا سال 2050 باید جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت کامل گرفته شود؛ چون اگر این اوضاع ادامه پیدا کند، احتمالاً شاهد یک وضعیت وخیم از نظر زیست‌محیطی و اقلیمی خواهیم بود. اقتصاد جهان باید خودش را به گونه‌ای تغییر دهد که تغییرات اقلیمی هر چه زودتر متوقف شود. دانشمندان بر این باور هستند که تغییر اقتصادی جزئی نمی‌تواند جلوی تغییرات اقلیمی گسترده را بگیرد. لازم است تغییرات اساسی صورت گیرد.

برخی از تحلیلگران در مورد ریست بزرگ مالی بر این باور هستند که این تغییر، بسیار اساسی خواهد بود و به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که یک درصد نخبگان کنترل کل آن را در دست خواهند داشت. برخی می‌گویند این تغییرات جدید با حرکت به سوی ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین همراه خواهد شد. همه تحلیلگران منتظر تغییرات بزرگ هستند.

مطالب مشابه

مشاهده همه