طولانی شدن دوران قرنطینه بیماری کووید-19 چه تأثیری روی بازارها می‌گذارد؟

2020/06/27 | 1399/04/07
کووید-19 , کرونا , ، ریسک گریزی , بانک های مرکزی

احتمال ادامه دار شدن قرنطینه و محدودیت در رفت و آمد در حال افزایش است و در این صورت شاهد همان اتفاقاتی خواهیم بود که در ماه مارس برای کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته رخ داد. آمریکا به خاطر موج دوم کرونا، در مرکز توجه قرار دارد و اکثر ایالت‌های این کشور که در معرض موج دوم قرار گرفته‌اند، هرگز از موج اول عبور نکرده بودند. آمار جدید ابتلا، بستری شدن و مرگ در این کشور و به خصوص ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا به صورت قابل توجهی دارد بیشتر می‌شود.

اروپا هم دارد نوع خاصی از افزایش ابتلا به این بیماری را تجربه می‌کند ولی میزان شیوع در اروپا خیلی کمتر از آمریکا است. اخیراً آلمان یکی از ایالت‌های خود را به صورت کامل در قرنطینه قرار داد. این قرنطینه پس از آن اتفاق افتاد که خبر شیوع این ویروس در یک کارخانه فرآوری گوشت منتشر شد.

کارخانجات فرآوری گوشت در سایر نقاط اروپا هم از شیوع این بیماری در بین کارکنان خود خبر داده‌اند. اخیراً سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اروپا پس از مدت‌ها شاهد افزایش آمار هفتگی مربوط به این بیماری است و ابتلا به این بیماری در 11 کشور اروپایی با افزایش همراه بوده است.

سورش تانتیا، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در مجموعه Credit Suisse گفت: «موج دوم کووید-19 باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است ولی تفاوت موج دوم با موج اول در این است که این بار بعید است که دوباره شاهد تعطیلی اقتصاد و مراکز کسب و کار باشیم. تعطیلی اقتصاد یک کشور  باعث کاهش 3 درصدی تولید ناخالص داخلی یک کشور می‌شود و حتی ثروتمندترین کشورها هم دیگر تحمل دو تا سه ماه تعطیلی و قرنطینه کامل را ندارند. »

شاید این اظهار نظرها درست باشد ولی همه می‌دانیم که وقتی مرگ و میر افزایش یابد، همه به جای نجات اقتصاد روی حفاظت از جان افراد متمرکز می‌شوند. در صورت شروع موج دوم، تعطیلی کسب و کارها مانند موج اول نخواهد بود. لازم به ذکر است که محدود شدن تعامل بین مردم و ترس مردم از افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود که بهبود اقتصادی خیلی کند صورت بگیرد و در بعضی کشورها اصلاً صورت نگیرد.

 

این اتفاق‌ها چه تأثیری روی بازار می‌گذارد؟

دارایی‌های پرریسک در ماه‌های آوریل و مه بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و با بازگشایی کسب و کارها و اقتصاد، وضعیت بهتری را در بازار شاهد هستیم. در ماه مه، اطلاعات خیلی خوب و امیدوارکننده‌ای از آمریکا و اتحادیه اروپا به گوش رسید. سرمایه‌گذاران امیدوار شدند که شاهد بهبود V شکل یا L شکل (به جای U شکل) در وضعیت اقتصاد باشیم.

موج دوم کرونا و تعطیلی‌های همراه با آن هر دو سناریو مذکور را خراب کرد و باعث شد که ترس مصرف کننده بیشتر شود و اقتصاد آسیب بیشتری ببیند. در صورت ادامه پیدا کردن قرنطینه و تعطیلی، دارایی‌های پرریسک آسیب بیشتری می‌بیند و با نزول شدید مواجه می‌شود و احتمالاً چشم انداز تاریک‌تری در انتظار اقتصاد جهانی خواهد بود.

آیا دوباره به وضعیت ماه مارس دچار خواهیم شد؟

یکی از عوامل مهم و کلیدی که بازار را از وضعیت وخیم ماه مارس نجات داد این بود که بانک‌های مرکزی  و سیاست‌گذاران مالی با تمام وجود از اقتصاد جهانی پشتیبانی کردند و با ورود خود به بازارها همه را غافلگیر کردند. سیاست‌گذاران پولی و مالی در جهان باید بتوانند این بحران را پشت سر بگذارند در غیر این صورت ممکن است بازارها با مشکلات فراوانی مواجه شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه