مفهوم تریگر

2018/01/16 | 1396/10/26
نیما آزادی , RSI , تریگر , روند , مویینگ , واگرایی
تریگر یا ماشه اصطلاحی است که در معاملات به کرات از آن استفاده می کنیم. این تکنیک در سیستم های معاملاتی که معاملات خلاف جهت روند اصلی بازار است کاربرد دارد. در واقع ما برای اینکه بتوانیم حد زیان برای معاملات خلاف روند مشخص کنیم باید اجازه دهیم قیمت اندکی حرکت کند سپس اقدام به معامله کنیم. به عنوان نمونه بعد از یک دوره ریزش طولانی شاهد واگرایی مثبت در کف هستیم. این واگرایی مثبت بیانگر ضعف شدید فروشندگان بازار است اگر بنا باشد در کف اقدام به خرید کنیم معیاری برای حد ضرر نداریم و نمی توانیم در قسمت دوم حجمی برای معاملات مشخص کنیم. تریگر در یک سیستم معاملاتی ما عموماً یا در جهت روند اصلی بازار معامله می کنیم که می توانیم با تکنیک هایی قیمتی یا اندیکاتوری برای آن سیستم حد ضرر مشخص کنیم و گاهی خلاف جهت روند اصلی بازار سیستمی طراحی میکنیم در این صورت حتماً باید یک سیستم تریگری برای ورود به معاملات تعریف کنیم.

تریگرهای قوی که می توان تعریف کرد:

شکسته شدن خط روند، آرایش سر و شانه، آرایش کف و سقف دو قلو، آرایش اندینگ، شکست خط روند RSI و کراس مویینگ ها، کراس قیمت و میانگین متحرک. به عنوان نمونه فرض کنید شما یک سیستمی دارید که با واگرایی مثبت اقدام به خرید می کنید. در همان کف که واگرایی رخ می دهد به دلیل نداشتن حد ضرر مجاز به خرید کردن نیستیم اجازه دادیم میانگین متحرک 34 روزه که 10 روز شیفت به راست داده شده بشکند بعد با حد ضرر همان کف ثبت شده اقدام به خرید می کنیم در واقع در این مثال برای تریگر گرفتن از کراس قیمت با میانگین متحرک استفاده کردیم. کشیدن ماشه آخرین کاری است که معامله گر انجام می دهد در واقع اقدام به ترید کردن پس از کشیدن ماشه. همان کاری که یک شکارچی هنگام شکار انجام می دهد. اگر شکارچی نشانه گیری نکند و اقدام به کشیدن ماشه کند احتمال موفقیتش بسیار پایین است. در واقع تکنیک های تریگری صرفاً برای انتهای ترید و ورود به بازار است و خود یک دلیل برای تحلیل و ترید نیستند. معمولا در بازار خنثی برای ترید در کف و سقف تریگر نیاز داریم و هنگامی که در بازار روند دار معامله می کنیم چنانچه معامله ما خلاف جهت روند اصلی باشد برای ترید کردن تریگر نیاز است.
پی نوشت: در مثال فوق ابزاری که برای تریگر گرفتن انتخاب شد کالیبره شده است که در آموزش های آتی در خصوص کالیبره کردن ابزارها بحث می شود.
نویسنده: نیما آزادی

مطالب مشابه

مشاهده همه