نمودار CandleVolume

2018/01/13 | 1396/10/23
تحلیل شمعی هفتگی - WTA , مقالات , حجم

مقدمه

همانطور که از اسمش مشخص است ترکیبی از کندل و حجم است و به تحلیلگر اجازه می دهد با یک تیر دو نشان بزند که هم کندلستیک بررسی کند هم حجم را رصد کند. تولید چنین نمودارهایی در برخی از نرم افزارها مثل متا استاک امکان پذیر است. تصویر زیر نمونه ای از نمودار کندل ولوم در نرم افزار متا استاک است.

محاسبات

این کندل ولوم 5 جزء دارد سقف، کف، بازشدن، بسته شدن و حجم. همانند شکل خود کندل معمولی است فقط اگر در آن کندل حجم بالا باشد کندل به شکل عریض تر نمایش داده می شود به عنوان مثال اگر یک کندل برگشتی در کف یا سقف شکل گرفت و به شکل عریض بود بیشتر قابل اتکا می باشد.

کندل های بازگشتی

تمام کندل های بازگشتی که در مباحث کندلستیک وجود دارد مانند دوجی، انگولفینگ و ... چنانچه با حجم بالا رخ دهند عرض کندل برگشتی بزرگ می شود که بیانگر یک برگشت بزرگ می باشد و بیشتر از رصد کردن کندل معمولی کاربردی است. به عنوان نمونه در شکل زیر که مربوط به سهام RIG است ساختار انگولفینگ و همر با حجم بالا چرخش ایجاد کرد.

اعتبار شکست

یکی از مباحث مهمی که در شکست ها اهمیت دارد قدرت شکست است به عنوان نمونه برای شکسته شدن خط روند، سطوح حمایت و مقاومت، کانال ها، ... چنانچه این شکست ها با کندل هایی انجام شود که عریض باشند (حجم بالا داشته باشند) اعتبار شکست بالا می رود. به عنوان نمونه در تصویر زیر که مربوط به سهام گوگل است شکست خط روند با حجم بالا رخ داده است که مشاهده می شود پس از شکست رشد قوی داشته است.

نتیجه گیری

تجزیه نمودار به شکل توامان که کندل باشد و حجم نیز بررسی شود یک بررسی بصری آسان برای تفسیر نمودار است که به شما آزادی عمل و قدرت در درک نمودار می دهد. این ابزار برای شما اعتبار سنج مناسبی در تفسیر شکست هاست و همچنان اعتبار سنجی در اهمیت دادن به کندل های بازگشتی. به عنوان نمونه اگر در یک سقف کانال دوجی بزند به صورت عریض خیلی قوی تر از دوجی عمل می کند که باریک است.  

مطالب مشابه

مشاهده همه