نگاهی به گزارش NFP ژانویه

2020/02/08 | 1398/11/19
گزارش NFP , نرخ بیکاری , اقتصاد , آمریکا , بازار کار

روز گذشته – جمعه 7 فوریه 2020 – گزارش مشاغل بخش غیرکشاورزی ایالات متحده موسوم به NFP منتشر شد. این گزارش را در این یادداشت بررسی می کنیم.

 

- میزان مشاغل ایجادشده

اقتصاد ایالات متحده در ماه ژانویه امسال موفق به ایجاد 225 هزار شغل شده که از انتظارات بازار خیلی بهتر بوده است. بازار انتظار ایجاد حدود 160 هزار شغل را داشت.

نمودار شمار مشاغل ایجادشده در هر ماه

 

با این شمار بالای مشاغل ایجادشده، میانگین 3-ماهه مشاغل ایجادشده به سطح 211 هزار شغل رسید که با توجه به نرخ بیکاری پایین در آمریکا، یک سطح بسیار بالا محسوب شده و عملاً نشانگر ادامه رونق و رشد اقتصاد این کشور می باشد. در این خصوص شایان ذکر است که میزان مشاغل ایجادشده در 2 ماه نوامبر و دسامبر 2019 نیز با یک بازبینی صعودی همراه شد و 7000 شغل بیش از آنکه پیشتر برآورد شده بود در این مقطع در اقتصاد آمریکا ایجاد شده است.

البته یک نکته که نبایستی از نظرها پوشیده بماند این است که امسال وضعیت آب و هوا در ماه ژانویه نسبت به سالهای گذشته به مراتب بهتر بوده و با کاهش میزان بارندگی ها، شرایط برای جذب نیروی کار در بخش مسکن و ساخت و ساز بسیار مهیاتر از سالهای پیش بوده است. این امر باعث شد تا 44 هزار شغل جدید در بخش مسکن ایجاد بشود که از میانگین 12 هزاری اش در سال 2019 بسیار فراتر است.

 

- نرخ بیکاری

نرخ بیکاری طبق گزارش دیروز از 3.5% به 3.6% افزایش یافت اما توجه کنید که این یک نکته منفی نیست چرا که دلیل آن افزایش نرخ مشارکت نیروی کار – Labor Participation Rate – از 63.2% به 63.4% می باشد که بالاترین سطح از ژوئن 2013 به این سو است.

نمودار نرخ بیکاری آمریکا در دهه گذشته

 

در واقع نیروی کار دلسردشده ای که قبلاً شانسی برای یافتن شغل برای خود نمی دید اکنون با شوق وارد فرآیند کاریابی شده و این مسئله اندکی نرخ بیکاری را بالا برده است که البته در میان مدت ورود این قشر از نیروی کار به چرخه تولید پیآمدهای مثبتی برای اقتصاد آمریکا به همراه خواهدداشت. نسبت نیروی کار شاغل به کل جمعیت آمریکا نیز به سطح 61.2% رسیده که بالاترین سطح از نوامبر 2008 به این سو می باشد.

 

- دستمزدها

در حوزه دستمزدها هم گزارش دیروز خوب بود. در مقیاس سالانه دستمزدها 3.1% رشد کردند که از نرخ برآوردی اقتصاددانان 0.1% بالاتر بود. با توجه به تورم حدوداً 1.7 درصدی در آمریکا، رشد 3.1 درصدی دستمزدها عملاً به معنی افزایش توان واقعی خرید نیروی کار در این کشور بوده و سمت تقاضای کل در اقتصاد آمریکا را تقویت می کند. در حال حاضر هر نیروی کار در آمریکا به ازای یک ساعت کار به صورت میانگین 28.44 دلار درآمد دارد.

 

نتیجه گیری

گزارش NFP روز گذشته در مجموع گزارش مثبت و امیدوارکننده ای برای اقتصاد آمریکا محسوب می شود. ادامه ایجاد مشاغل و باقی ماندن نرخ بیکاری در سطوح بسیار پایین و افزایش قدرت خرید نیروی کار 164 میلیون نفری در آمریکا همگی دلایلی هستند که نسبت به آینده و چشم انداز اقتصادی این کشور خوش بین باشیم. پیش بینی می کنیم با فروکش کردن نگرانی های مربوط به انتشار ویروس کرونا، این گزارش مثبت تاثیر واقعی خود را بیشتر در معادلات قیمت گذاری بازار آشکار کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه