پایان سلطه دلار

2020/07/05 | 1399/04/15
دلار , هژمونی دلار , یورو

نظرسنجی رویترز از تحلیلگران بازار ارز نشان می‌دهد که برتری و سلطه دلار در سال‌های آتی به خاطر کاهش تقاضای جهانی و چشم‌‎انداز تاریک اقتصاد آمریکا کم کم از بین خواهد رفت. جالب است که دیدگاه این افراد هیچ ربطی به موج دوم ویروس کرونا ندارد.

ترس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث شده است که بازگشایی کسب و کارها با تأخیر همراه شود ولی با این وجود ارزش سهام افزایش یافته و شاخص S&P 500 بالا رفته و بیشترین درصد سود فصلی خود را از سال 1998 تاکنون تجربه کرده است.

ارزش دلار در ماه گذشته حدود 1 درصد سقوط کرد؛ زیرا تمایل معامله‌گران به سرمایه‌گذاری پرریسک بیشتر شد، چشم انداز اقتصادی آمریکا ضعیف اعلام شد و بازارها توسط فدرال رزرو پر از ارز دلار شد. از ماه دسامبر تاکنون این بدترین ماه برای دلار بوده است.

هر چند که چشم انداز دستیابی به واکسن ویروس کرونا در آمریکا روشن‌تر شد ولی نظرسنجی‌ها باز هم چشم‌انداز روشنی از وضعیت دلار نشان نداد. جروم پاول، رئیس فدرال رزو اعلام کرد که چشم انداز اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نامعلوم و نامشخص است.

گاوین فرند، استراتژیست ارشد فارکس در گروه NAB در لندن اظهار داشت: « دلار در دو حالت افزایش می‌یابد: وقتی ببینید که تمایل معامله‌گران و بازار به ریسک کاهش یابد یا زمانی که موقعیتی پیش بیاید که در آن آمریکا در زمینه بهبود اقتصادی پیشگام باشد. و تصور نمی‌کنیم که هیچ کدام از این دو حالت به این زودی اتفاق بیفتد. آمریکا دارد کنترل ویروس را از دست می‌دهد و نسبت به سایر نقاط دنیا عملکرد ضعیف‌‎تری برای مهار این بیماری دارد. »

 

نظرسنجی در مورد چشم انداز EUR/USD

معامله گران حوزه ارز در ماه مه بیشترین معامله را در خلاف جهت دلار انجام دادند. حدود 80 درصد از تحلیلگران (53 نفر از بین 66 تحلیلگر) اعلام کردند که مسیر احتمالی برای دلار در شش ماه آینده، معامله در سطوح فعلی است و نوسانات شدیدی نخواهیم داشت.. بسیاری از استراتژیست‌های حوزه ارز بر این باور هستند که پس از این بازار رنج و خنثی، بازار خرسی (نزولی) برای دلار خواهیم داشت. این در حالی است که بیش از 90 درصد از تحلیلگران (63 مورد از 68 نفر) گفتند که موج دوم این بیماری باعث افزایش ارزش دلار خواهد شد. 5 تن دیگر هم اقتصاد آمریکا را نزولی ارزیابی کردند.

 

نظرسنجی در مورد چشم انداز بازار جهانی تبادلات ارزی

بسیاری از بازارهای ارزی وابسته به خدمات و بازپرداخت بدهی توسط وام گیرندگان آسیایی، اروپایی و بین المللی هستند که این خدمات را به دلار آمریکا دریافت می‌کنند.

کمبود دلار در ماه مارس که بر اساس موج اول کرونا رخ داد باعث شد که فدرال رزرو خطوط سوآپ ارزی با اکثر بانک‌های مرکزی باز کند و از آن زمان فشارهای بین المللی تا حدود زیادی کاهش یافته است. در هفته گذشته استفاده از این خدمات به طرز قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس نظر 32 نفر از 46 تحلیلگر، انتظار می‌رود که روند استفاده بانک‌های مرکزی از خطوط سوآپ در شش ماه آینده در همین محدوده فعلی باقی بماند. این در حالی است که 13 تحلیلگر بر این باور هستند که این روند به شدت کاهش یابد و تنها یکی از شرکت کنندگان معتقد است که این روند افزایشی خواهد بود.

شاخص دلار که حاکی از قدرت دلار در برابر شش ارز اصلی دیگر است در ماه مارس 5 درصد افت کرد. وقتی از شرکت کنندگان سوال شد که تا پایان دسامبر کدام ارز عملکرد بهتری نسبت به دلار خواهد داشت، بیش از نیمی از 49 پاسخ‌دهنده  گفتند که ارزهای مربوط به بازار کالا و بازارهای نوظهور رشد خوبی را در مقایسه با دلار تجربه خواهد کرد.

گاوین فرند گفت: « دلار خیلی گران است و این روند مدت‌ها است که ادامه دارد و اکنون با نزدیک شدن به انتخابات زمان آن فرارسیده که به ارزش واقعی خودش برسد. »

در طی سه ماه گذشته، یورو کاهش 1.8 درصدی را تجربه کرده است. در ماه ژوئن، یورو در مقایسه با دلار 1.2 درصد افزایش داشت. انتظار می‌رود که یورو از 1.12 دلار، به 1.15 دلار برسد. این در حالی است که ماه گذشته 1.14 دلار برآورد می‌شد.

یافته‌های کنونی شباهت زیادی با پیش‌بینی‌های دوساله تحلیلگران دارد ولی چشم‌اندازها در مورد یورو تغییر کرده است و پیش‌بینی‌ها از آینده بهتر برای یورو حکایت دارد. لی هاردمن ، استراتژیست MUFG گفت: «چشم انداز اروپا در مقایسه با یک یا دو ماه، بهبود چشم‌گیری را تجربه کرده است. تصور من این است که چشم انداز یورو جذاب‌تر است. من نمی‌گویم که قرار است ارزش یورو بیشتر شود و فقط معتقدم که پس از ضعف یورو در سال‌های اخیر، احتمالاً این روند ضعف برعکس شود.»

مطالب مشابه

مشاهده همه