پرایس اکشن - قسمت ۵

2018/07/30 | 1397/05/08
معامله گری

شیوه استفاده از تایم فریم های 1-ساعته و 4-ساعته برای تایید سیگنالهای نمودارهای روزانه

  یکی از سوالات رایج از من این است که آیا از تایم های پایین تر استفاده میکنم؟ و اگر بله، چگونه؟ پاسخ به این پرسش مثبت است اما بایستی خاطرنشان کنم که استفاده من از نمودارهای مربوط به تایم فریم های پایین تر مشروط به تحقق شرایطی است و در مکان و زمان خود مورد استفاده قرار می گیرد. پس این مهم است که شما دریابید کی و چگونه از این نمودارها استفاده کنید و در این نوشتار دقیقاً می خواهم در این مورد صحبت کنم که شما چطور می توانید از نمودارهای تایم فریم های پایین تر در راستای گرفتن تاییدیه برای سیگنالهای تایم فریم روزانه و نیز مدیریت ریسک، مدیریت حجم پوزیشن ها و بهبود نسبت R/R خود بهره ببرید.

نمودارهای میان روزی مورد علاقه من

بایستی بگویم که من تنها در 10% موارد روی نمودارهای تایم فریم های 1-ساعته و 4-ساعته بدون توجه به تحلیل تایم فریم روزانه ترید می کنم و در 90% اوقات از تحلیل نمودارهای این تایم های پایین تر تنها در راستای تحلیل نمودارهای روزانه استفاده می کنم. در این راستا تحلیل نمودارهای میان روزی تنها به عنوان یک گواهی اضافه در همگرایی سیگنالها برای یک معامله و تصمیم گیری در خصوص ورود یا عدم ورود به آن معامله به کار برده می شوند. افزون بر این، در صورتی که شرایط ورود برای من محرز شد، از نمودارهای میان روزی برای تدقیق و بهبود کیفیت ورودها استفاده می شود. نکاتی که در این راستا بایستی مورد توجه قرار بگیرند:
  • نخست اینکه من هیچ گاه به تایم فریمی پایین تر از 1-ساعته نمی روم چرا که بر این باور هر نموداری که متعلق به تایم کوچکتر از 1-ساعته باشد صرفاً نمایشگر نویز و نوسانات بی منطق است. هر چقدر به تایم های پایین تر بروید با کندل های بی قواره تر و نامنظم تری روبرو می شود که داستان تحلیل بازار را تیره تر و مبهم تر می کند.
  • در حالی که پایه و اساس تحلیلهای من نمودارهای روزانه (Daily) است، تنها نمودارهای میان روزی که من به آنها نگاه می کنم نمودارهای 1-ساعته و 4-ساعته هستند.
  • برای معامله گرانی که پایه و اساس تحلیلهایشان نمودارهای هفتگی است، به جای نمودارهای میان روزی می توانند به نمودارهای روزانه به عنوان تایم فریمی برای گرفتن تاییدیه و ارتقاء کیفیت ورودهای خود نگاه کنند.
  • به خاطر داشته باشید که بررسی نمودارهای میان روزی برای گرفتن تاییدیه سیگنالهای نمودارهای روزانه یک «الزام» محسوب نمی شود بلکه صرفاً به عنوان یک ابزار کمکی بایستی به آن نگریست.
  • توجه کنید که بررسی تایم فریم های میان روزی مطلقاً به معنی ورود به حوزه معامله گری روزانه (Day Trading) نیست و کماکان ما به دنبال باقی ماندن در پوزیشن های خودمان به مدت چند روز و بلکه چند هفته هستیم.

استفاده از نمودارهای میان روزی برای به دست آوردن شانس ورود دوباره

هر معامله گری از جمله من، از اینکه یک معامله عالی و ایده آل را از دست بدهد متنفر است. خوشبختانه شگردهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان یک شانس دوباره برای ورود به این معاملات ایده آل از دست رفته در گام نخست بدست آورد. یکی از این شگردها این است که از نمودارهای 1-ساعته و 4-ساعته در برای ورود دوباره در مسیر سیگنال اولیه صادرشده و از دست رفته در نمودار روزانه استفاده کنیم. در مثال زیر، ما یک سیگنال بسیار آشکار مبتنی بر شکل گیری یک الگوی Pin Bar را در نمودار روزانه S&P مشاهده می کنیم که طبیعتاً از دست رفتن آن برای هر معامله گری سخت است: اما معامله گران هوشمند و حرفه ای می دانند که در بیشتر اوقات یک شانس برای ورود دوباره به معامله در نمودارهای میان روزی چند ساعت یا روز بعد از صادر شدن سیگنال اولیه در نمودار روزانه پدیدار خواهدشد. توجه کنید که در نمودار زیر یک الگوی ترکیبی Fakey-Pin Bar داریم که اندکی پس از شکل گیری الگوی Pin Bar تایم روزانه قبلی شکل گرفته است. همچنین توجه داشته باشید که یک Pin Bar در تایم 4-ساعته و دقیقاً در همان روزی که سیگنال نمودار روزانه صادر شده نیز شکل گرفته است که منجر به همگرایی قابل ملاحظه ای شده است.

استفاده از نمودارهای میان روزی برای تایید سیگنال های تایم روزانه

برخی مواقع شما یک سیگنال در تایم روزانه می بینید اما احساس خوبی نسبت به معامله احتمالی ندارید و حس می کنید که نیازمند تاییدیه های بیشتری هستید. این امر پدیده ای طبیعی است و به صورت پرشماری روی می دهد. در این موارد، غالباً شما در نمودارهای 1-ساعته و 4-ساعته و اندکی پس از صدور سیگنال روزانه، سیگنالهای بسیار قدرتمندی دریافت خواهیدکرد که کاملاً شک و تردید شما را درباره صحت سیگنال صادشده در تایم روزانه از میان خواهدبرد. در مثال زیر توجه کنید که ما در نمودار روزانه یک سیگنال خرید ناشی از یک کندل سایه بلند صعودی در یک محدوده حمایتی و در یک روند صعودی داشته ایم اما شاید شما به هنگام شکل گیری این آرایش به دلیل کلوز پایین تر و ریزش قبلی قیمت هنوز کاملاً برای ورود به پوزیشن خرید متقاعد نشده بودید. در چنین شرایطی بایستی به نمودارهای میان روزی مراجعه کنیم. توجه کنید که در نمودار 4-ساعته همان نماد چه آرایش قدرتمندی از نوع Pin Bar و در همان حوالی زمانی صدور سیگنال روزانه شکل گرفته است که می تواند به شما در راستای کسب اطمینان بیشتر درباره سیگنال روزانه ای که قبلاً درباره ش شک و تردید داشتید کمک کنید. برخی از موارد هم شما با سیگنالهایی روبرو می شوید که هیچگونه همگرایی با روند عمومی بازار و یا سطوح کلیدی حمایتی و مقاومتی ندارند. در این گونه موارد نیز شما می توانید به یک نمودار میان روزی مراجعه کنید تا به این نتیجه برسید که می خواهید وارد معامله بر اساس این سیگنال بشوید یا خیر. برای مثال به نمودار روزانه S&P نگاه کنید. در اوایل سال 2018 یک فشار فروش سنگین در بازار وجود داشته است. در چنین شرایطی برای بسیاری از معامله گران ورود به معامله خرید پس از بروز چنین فشار فروش سنگینی دشوار می نماید. مومنتوم قدرتمند نزولی و فشار فروش احتمالاً هر معامله گری را از ورود به پوزیشن خرید بر اساس شکل گیری آرایش Pin Bar صعودی منصرف می کرده است. در چنین شرایطی، نمودار 1-ساعته می توانسته ارائه گر راه حلی منطقی برای معامله گران باشد. چنانچه در نمودار زیر دیده می شود، در همان روزی که سیگنال Pin Bar در تایم روزانه در حال صدور بوده، در تایم 1-ساعته هم چندین کندل Pin Bar شکل گرفته و این همگرایی چند سیگنال عملاً می تواند به تاییدی بر سیگنال تایم روزانه منجر بشود. همچنین بایستی توجه داشت که ورود بر اساس کندلهای Pin Bar تایم 1-ساعته عملاً منجر به بهبود نسبت R/R می شود که در بخش بعدی توضیح داده خواهدشد.

استفاده از نمودارهای میان روزی برای ارتقای نسبت R/R و بهینه سازی حجم پوزیشن ها

چنانچه روشن است، معامله گری بر اساس سیگنالهای نمودار روزانه مستلزم تنظیم حد ضررهای بزرگ است. این مسئله را می توان با استفاده از نمودارهای 1-ساعته و 4-ساعته حل کرد و با تنظیم حد ضررهای کوچک تر نسبت R/R را بهبود بخشیده و همزمان حجم بیشتری را برای هر پوزیشن درنظر گرفت. در این شرایط و در حالی که فاصله نقطه ورود تا حد ضرر کاهش چشمگیری یافته اما حد سود همان حد سود قبلی باقی مانده، نسبت R/R بالاتری خواهیم داشت و می توانیم با وجود ریسک درصدی مساوی، حجم بیشتری برای معامله خود درنظر بگیریم که طبیعتاً سود بالقوه دلاری ما را افزایش خواهدداد. البته توجه داشته باشید که مسئله ای که بالا تشریح کردیم لزوماً در همه موارد صادق نیست و در برخی موارد استفاده از حد ضرر نمودارهای 1-ساعته و 4-ساعته با حد ضرر مبتنی بر نمودار روزانه تفاوت آنچنانی ندارد. اما در بسیاری از موارد این مسئله قابل تحقق است و لذا بایستی به آن به عنوان یک شگرد مناسب مدیریت سرمایه برای ارتقا و بهبود نسبت کلیدی R/R تا 2 برابر و حتی بیشتر نگریست. در نمودار زیر که مربوط به شاخص Dow Jones می باشد، مشاهده می شود که یک سیگنال خرید مبتنی بر آرایش Pin Bar در تایم روزانه شکل گرفته است اما اگر معامله گری بخواهد در نقطه High کندل مربوطه وارد پوزیشن خرید بشود، بهترین نسبت R/R که بتواند به دست بیاورد نهایتاً 2:1 یا 3:1 خواهدبود.   در حالی که اگر به یک تایم پایین تر – یعنی 4-ساعته – برویم مشاهده می کنیم که اندکی پس از شکل گیری Pin Bar روزانه، یک آرایش Pin Bar دیگر در تایم 4-ساعته شکل گرفته است که به ما اجازه می دهد تا با حد ضرری معادل 50% حد ضرر مبتنی بر سیگنال روزانه به معامله خرید وارد بشویم و طبیعتاً این نیز موجب خواهدشد تا بتوانیم معادل 200% حجم درنظر گرفته شده برای معامله اولیه وارد کنیم و نسبت R/R نیز تا 6:1 جهش داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بیشینه سازی سود کسب شده از معاملات برنده پایه و اساس تبدیل یک حساب کوچک به یک حساب بزرگ و کسب سودهای هنگفت از بازارهای مالی است. وضعیت مشابهی نیز در نمودار زیر وجود دارد. یک سیگنال خرید مبتنی بر شکل گیری آرایش Pin Bar نزولی در نمودار روزانه GBP/JPY به وجود آمده است اما با توجه به سایه بلند بالایی این کندل، فاصله نقطه ورود پوزیشن فروش تا حد ضرر بیشتر از 300 پیپ است که طبیعتاً باعث کاهش نسبت R/R و افت جذابیت این معامله می گردد. اما وقتی که به نمودار 4-ساعته همان نماد توجه می کنیم، مشاهده می شود که پس از شکل گیری Pin Bar  در تایم روزانه، در تایم 4-ساعته نیز یک آرایش مشابه شکل گرفته است که در راستای سیگنال روزانه بوده و باعث می شود تا بتوانیم با نسبت R/R معادل 5:1 به جای حالت قبلی که 1:1 بود وارد پوزیشن فروش بشویم.

نتیجه گیری

معامله گری به سبک پرایس اکشن صرفاً چشم دوختن به نمودار برای یافتن چند الگوی محدود کندلی و سپس ورود به پوزیشن های خرید و فروش نیست و امور بسیار گسترده تری را دربرمی گیرد. فرآیند یافتن و فیلتر کردن معاملات احتمالی، مدیریت ریسک و تنظیم حجم پوزیشن ها و تعیین نسبت R/R و سپس ورود به پوزیشن ها و مدیریت آنها به صورت ذهنی و عملی چیزی است که شما نمی توانید یک شبه فرابگیرید. برای هر معامله یک جنبه تحلیل تکنیکالی و یک جنبه تحلیل ذهنی وجود دارد و لازم است که هر 2 جنبه آن فراگرفته شده و مورد تمرین و ممارست قرار بگیرد. با خواندن این نوشته من انتظار دارم که شما شیوه درست استفاده از نمودارهای میان روزی را فرا گرفته باشید. به یاد داشته باشید که از این نمودارها صرفاً در راستای تایید گرفتن برای سیگنال های روزانه، بدست آوردن شانس ورود دوباره و یا ارتقاء نسبت R/R استفاده کنید و هیچ گاه اسیر وسوسه معاملات پرتعداد و انبوه نشوید. اصل هنر معامله گری یعنی بیشینه سازی سود از معاملات برنده و شگردهایی که در این نوشته ارائه شد نیز دقیقاً در همین راستا تنظیم و ارائه شده اند.    

مطالب مشابه

مشاهده همه