چرا یورو در برابر کاهش مقاومت می‌کند و دلیل افت دلار چیست؟

2020/10/23 | 1399/08/02
دلار , یورو

چند روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و هیچ جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاران دلارهای خود را بفروشند. ترامپ و بایدن در حال رقابت شدید و سخت با یکدیگر هستند. نظرسنجی‌ها بیانگر پیروزی بایدن است ولی سرمایه‌گذاران باید عاقلانه و با احتیاط رفتار کنند. ترامپ به این راحتی کاخ سفید را به کس دیگری نمی‌دهد و اگر بایدن با اختلاف کم پیروز شود ممکن است ترامپ از سمت خود کنار نرود و به نتیجه اعتراض کند.

در حال حاضر بیماری کرونا آسیب زیادی به سازوکار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زده است. بسیاری از مردم از طریق  آرای پستی در انتخابات شرکت کرده‌اند. ممکن است این آرا به درستی شمارش نشود یا صندوق آرا توسط اداره پست به درستی تحویل داده نشود. ممکن است در این زمان شاهد بدترین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشیم.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به یک توافق بر سر طرح مشوق اقتصادی بسیار خوشبین است ولی سرمایه‌گذاران هنوز در این زمینه به پلوسی اعتماد ندارند و حدس می‌زنند که او تمایل ندارد تا پیش از انتخابات این توافق حاصل شود و همین مسئله باعث فروش دلار از سوی سرمایه‌گذاران شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در حال بهبود با سرعت کند تا متوسط است ولی این گزارش‌ها هم تأثیری روی احساسات سرمایه‌گذاران ندارد.

در همین حال موج دوم کرونا بسیاری از کشورهای منطقه یورو را درگیر کرده است و احتمالاً به زودی شاهد ریزش شدید یورو خواهیم بود. با این حال یورو چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. اخیراً جفت ارز EUR/USD به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسید. برخی از کشورهای اروپایی، محدودیت‌های جدیدی را اعمال کرده‌اند. با این محدودیت‌ها، مردم مجبور شده‌اند که در منزل بمانند.

این مسائل مسلماً رشد اقتصادی را با مشکل روبرو می‌کند. برخی از اظهار نظرها و تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا آماده تسهیل نیست ولی  اگر اقتصاد تحت تأثیر موج دوم کرونا قرار بگیرد، چاره‌ای جز در پیش گرفتن سیاست‌های تسهیلی ندارند. تنها دلیل قوی بودن یورو این است که سرمایه‌گذارانی که دلارها خود را می‌فروشند به سرعت در صف خرید یورو قرار می‌گیرند.

پوند هم در مقایسه با دلار به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده است. امیدها به توافق برگزیت و گزارش تورم باعث رشد ارزش این ارز شد. قیمت‌‌های مصرف کننده 0.4 درصد در ماه سپتامبر بالا رفت که کمتر از حد انتظار و بیشتر از ماه قبل بود. قیمت‌های تولیدکننده از حد انتظار فراتر رفت و با بالاترین سرعت ممکن در حال افزایش است. حفظ روند صعودی یورو و پوند به گزارش شاخص مدیران خرید بستگی دارد.

دلارهای استرالیا و نیوزیلند در این شرایط و به خاطر ضعف دلار، رشد خوبی داشته است. کاهش سالانه میزان پول خروجی از کارت‌های اعتباری در ماه سپتامبر کمتر از ماه قبل بود و همین موضوع به رشد ارزش دلار نیوزیلند کمک کرد.

دلار استرالیا هم رشد کرده ولی این رشد به اندازه دلار نیوزیلند نبوده است. گزارش‌های ضعیف در مورد استرالیا می‌تواند به کاهش ارزش حفت ارز AUD/NZD کمک کند.  دلار کانادا نتوانست مانند ارزهای دیگر روند صعودی به خود بگیرد و فقط کمی افزایش یافت. دلیل این افزایش کم این بود که اطلاعات خرده فروشی کانادا چندان امیدوارکننده نبود. اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که  اگر اطلاعات بازار کار خوب باشد، خرده‌فروشی نسبت به ماه گذشته  1.1 درصد بیشتر می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه