گزارشهای PMI مثبت اروپا و تقویت یورو

2020/06/24 | 1399/04/04
PMI , یورو

روز گذشته – سه شنبه 23 ژوئن 2020 –گزارش شاخص مدیران خرید منطقه یورو مربوط به ماه ژوئن منتشر و باعث تقویت ارز یورو شد.

 پیش از انتشار گزارش مربوط به فرانسه، جفت ارز EURUSD در حدود 1.1260 معامله می‌شد اما زمانی که بازار گزارش شاخص مدیران خرید منطقه یورو را هضم کرد، جفت ارز EURUSD به حدود 1.1300 رسید.

 

گزارش شاخص مدیران خرید فرانسه

بخش تولید: 52.1 در برابر انتظارات 46 (قبلاً 40.6)

بخش خدمات 50.3 در برابر 44.2 (قبلاً 31.1)

مرکب 51.3 در برابر 46.3 (قبلاً 32.1)

 

اطلاعات اخیر در رابطه با شاخص مدیران خرید نشان می‌دهد که فرانسه پس از عبور از دوران اوج ویروس کرونا وارد دوران بهبود اقتصادی شده است. کاهش محدودیت‌ها باعث شده است که خیلی از مسائل به حالت عادی برگردد، بسیاری از کسب و کارها و کارگران به ویژه در بخش تولید به سر کار خود برگردند.

وقتی شاخص مدیران خرید به بالاتر از 50 صعود کند، این موضوع معمولاً حاکی از آن است که بخشی از اقتصاد یا کل اقتصاد در حال توسعه و گسترش است. اطلاعات کنونی شاخص مدیران خرید فرانسه نشان می‌دهد که اقتصاد فرانسه در ماه ژوئن نسبت به ماه مه در وضعیت رشد قرار گرفته است.

 

شاخص مدیران خرید آلمان

بخش تولید 44.6 در برابر انتظارات 41.5. (قبلاً 36.6)

بخش خدمات 45.8 در برابر انتظارات 42 (قبلاً 32.6)

مرکب 45.8 در برابر انتظارات 42. (قبلاً 32.3)

 

نظرسنجی ماه ژوئن نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید در آلمان در حال بهبود است و دارد به سمت نقطه اوج خود که پیش از کرونا در آن قرار داشت نزدیک می‌شود و زندگی و اقتصاد در آلمان دارد به حالت عادی خود برمی‌گردد. هر چند که کاهش محدودیت‌‎های مربوط به رفت و آمد روی بعضی از بخش‌های اقتصاد تأثیر مثبت گذاشته است ولی شاخص مدیران خرید هنوز در ناحیه انقباض قرار دارد و این موضوع می‌تواند نشانه یک بهبود طولانی‌مدت در اقتصاد باشد؛ زیرا اختلال و عدم اطمینان مربوط به ویروس کرونا کماکان روی تقاضا تأثیر می‌گذارد.

در مجموع اطلاعات شاخص مدیران خرید در آلمان نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور خیلی بهتر از انتظارات پیشرفت کرده و از نقطه بحرانی خود به خاطر ویروس کرونا عبور کرده و در وضعیت بهبود قرار دارد.

 

شاخص مدیران خرید در کل منطقه یورو

بخش تولید 46.9 در برابر انتظارات 44.5 (قبلاً 39.4)

بخش خدمات 47.3 در برابر انتظارات 41 (قبلاً 30.5)

مرکب 47.5 در برابر انتظارات 42.4 (قبلاً 31.9)

 

در مجموع وقتی به اطلاعات منطقه یورو نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سرعت بهبود اقتصادی در این منطقه خیلی سریع‌تر از آن است که پیش از این برآورد می‌شد. اطلاعات اخیر اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که با سرعت بالایی داریم به سمت بهبود اقتصادی حرکت می‌کنیم و همین موضوع خوش بینی ما را در دارایی‌های پرریسک مانند سهام، دلار استرالیا، دلار نیوزیلند و نفت خام بیشتر کرده است.

با نگاه به بازار جهانی ارز می‌توان دید که بعضی از افراد می‌خواهند برای بهبود اقتصادی از یکدیگر سبقت بگیرند و همین موضوع یک محرک کلیدی برای عملکرد EURUSD در چند هفته و چند ماه آتی خواهد بود.

در حال حاضر اطلاعات مربوط به آمریکا و منطقه یورو بهتر از حد انتظار بوده است. البته وقت آن رسیده است که اطلاعات نشان دهد که بهبود اقتصادی در یک منطقه با سرعت کمتری نسبت به منطقه دیگر صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند روی ارزش جفت ارز EURUSD تأثیر بگذارد.

در حال حاضر موج دوم کووید-19 دارد اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این در حالی است که بهبود منطقه یورو بی‌وقفه ادامه داشته است و انتظار می‌رود که شاهد یک روند کلی بهتر در جفت ارز EURUSD باشیم.

مطالب مشابه

مشاهده همه