بازارهای مالی در سطح جهان دچار جو وحشت و هراس ناشی از انتشار ویروس کرونا شده اند. در این شرایط که به آن غلبه جو ریسک گریزی – Risk Aversion – گفته می شود، دارایی های محدودی فضای رشد دارند: طلا، ارزهای کم بازده مانند ین و نیز اوراق قرضه دولت های بزرگ.

ساده ترین گزینه برای سرمایه گذاری در این شرایط برای معامله گران خرد ایرانی، طلا و ین است. اما کدامیک بازدهی احتمالاً بهتری خواهدداشت؟

 

نمودار نسبتی و تحلیل تکنیکال

یک روش سازنده برای تشخیص اینکه از بین طلا و ین کدامیک شرایط بهتری خواهندداشت این است که نمودار نسبت طلا به ین (XAUJPY) را از دید تکنیکالی بررسی کنیم:

نمودار هفتگی نسبت طلا به ین

چنانچه در نمودار هفتگی این نسبت آشکار است، در حال حاضر نسبت به سقف کانال هفتگی خود رسیده است. از دید تکنیکالی، وقتی قیمت به سقف کانال برسد مستعد برگشت به پایین است و لذا از این نمودار می توان چنین دریافت که از این پس احتمال رشد طلا در برابر ین به شدت کاهش می یابد.

 

تحلیل احساسات

با در اختیار داشتن گزارش موسوم به COT می توانیم نوع پوزیشن گیری و موقعیت های سفته بازان و دیگر بازیگران بازار را در نمادهای مختلف تحلیل کنیم. طبق آخرین گزارش COT منتشره – به تاریخ جمعه 24 ژانویه 2020 – در حال حاضر سفته بازان بزرگ بشدت دست به خرید طلا زده اند به صورتی که نسبت خرید به فروش آنها روی فلز گرانبها معادل 656% است و به عبارت دیگر به ازای هر یک فروشنده بیش از 6.5 خریدار برای طلا وجود دارد که نسبت بسیار بالایی است و حکایت از خرید هیجانی طلا دارد. همین گزارش حاکی است که این نسبت برای ین – یعنی نماد JPYUSD – تنها معادل 53% است و به عبارتی ما به ازای هر خریدار ین 2 فروشنده داریم.

جدول نسبت خرید به فروش برای نمادهای مختلف بر اساس آخرین گزارش COT

از آنجا که در مکتب تحلیل احساسات بازار ما به نوعی مکتب برگشت از محدوده های اشباع خوش بینی/بدبینی باور داریم، لذا به این نتیجه می رسیم که از این دیدگاه، ارزندگی طلا به مراتب کمتر از ین ژاپن می باشد.

 

نتیجه گیری

به نظر می رسد که در شرایط فعلی خرید ین بهتر از خرید طلا باشد. از دید نویسنده این سطور هر 2 نماد در آینده نه چندان دور در برابر دیگر ارزها به شدت نزولی خواهندشد. پس راهکار درست چیست؟ کم ریسک ترین گزینه می تواند خرید ین (مثلاً به صورت فروش CADJPY) از یک طرف و همزمان فروش طلا باشد. در این صورت اگر – طبق تحلیل ما – هر 2 نماد نزولی شدند، شدت ریزش طلا بیشتر بوده و سود حاصل از فروش آن بر زیان ناشی از خرید ین پیشی خواهدگرفت و اگر هر 2 نماد صعودی شدند، شتاب رشد ین بالاتر از شتاب رشد طلا بوده و لذا سود حاصل از خرید ین بر زیان ناشی از فروش طلا سبقت خواهدجست.