10 اشتباه مهلک و کشنده معامله‌گران

2020/11/19 | 1399/08/29
معامله گری , مدیریت ریسک

معامله‌گری یک کار فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز است که سختی‌ها و چالش‌های خودش را دارد. برخی از متخصصان بر این باور هستند که رسیدن به درجه استادی در زمینه معامله‌گری به بیش از 10000 ساعت آموزش و مطالعه نیاز دارد. برخی دیگر معامله‌گری را راهی برای سریع ثروتمند شدن می‌دانند.

برخی دیگر هم هر دو نظریه را اشتباه می‌دانند و بر این باور هستند که هر چقدر هم باتجربه و کارکشته باشید، باز هم در معامله‌گری اشتباه خواهید کرد. تنها راهی که به شما کمک می‌کند این اشتباهات را مرتکب نشوید این است که از این اشتباهات خبر داشته باشید و در مورد آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم لیستی از اشتباه‌های مهلک و کشنده در دنیای معامله‌گری را ارائه دهیم.

1-ورود به دنیای معامله‌گری بدون داشتن یک برنامه مشخص و از پیش‌تعریف شده

اولین شماره در این لیست مربوط به معامله‌گرانی است که بدون هیچ برنامه‌ای دست به معامله می‌زنند. داشتن یک برنامه ازپیش‌تعریف‌شده و تدوین‌شده از جهات مختلف به ما کمک می‌کند.

معامله‌گری به چندین جنبه بستگی دارد که از جمله این جنبه‌ها می‌توان به وضعیت در بازارهای سراسر جهان، وضعیت‌ بازارهای خارجی و وضعیت شاخص‌ها مانند Nasdaq 100 اشاره کرد. بررسی شاخص‌ها یکی از هوشمندانه‌ترین کارها برای ارزیابی شرایط کلی بازار است.

عادت تحقیق  و پژوهش قبل از معامله را در خودتان به وجود بیاورید و این عادت را نهادینه کنید. این کار باعث می‌شود که دست به ریسک‌های غیرضروری ندهید و شانس از دست رفتن پولتان به حداقل برسد.

2-استفاده بیش از حد از اهرم (لوریج) در معاملات

لوریج یا اهرم در زمینه معامله‌گری به معنای کار با وجوه قرضی است. استفاده بیش از حد از این ابزار می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات یک معامله‌گر باشد. استفاده بیش از حد از لوریج یک شمشیر دو لبه است. در صورت پیروزی این شمشیر بهترین دوست شما خواهد بود ولی در صورتی که متضرر شوید، به بدترین دشمن شما تبدیل می‌شود.

مطالعات و پژوهش‌ها در انگلستان نشان می‌دهد که معامله‌گران باتجربه باید از نسبت 1:50 و معامله‌گران تازه‌وارد باید از اهرم 1:25 استفاده کنند. اگر تصور می‌کنید که با استفاده بیش از حد از لوریج (اهرم) می‌توانید به هدف خودتان برسید سخت در اشتباه هستید. بسیاری از معامله‌گران پا در این میدان گذاشتند و با کلی زیان، ناامید و با دست خالی بازگشتند. باید سعی کنید آموزش را جایگزین هر گزینه دیگر کنید؛ زیرا تنها راه برای موفقیت در معامله‌گری آموزش است.

3-پیگیری دائم بازار (تمرکز 24 ساعته روی مانیتور)

برخی از معامله‌گران تازه‌کار و باتجربه یک اشتباه بزرگ دارند و آن اشتباه این است که بازار را مدام و 24 ساعته دنبال می‌کنند و با  کوچک‌ترین رشد خوشحال می‌شوند و با کوچک‌ترین زیان آه از نهادشان برمی‌خیزد. امروزه کامپیوترها بهترین ابزارها برای معامله‌گری هستند. می‌توانید برای آن‌ها حد زیان و حد سود تعریف کنید و وقتی زیان شما به حدی که تعیین کرده‌اید برسد، خود سیستم اقدام به فروش می‌کند ولی در مورد حد سود هم همین اتفاق می‌افتد. حتی می‌توانید در صورت زیان یا سود بخشی از سهام را بفروشید.

4-بی‌صبری و ناشکیبایی در معامله

صبر و حوصله در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد. کسی که احساس می‌کند بی‌حوصله است، بهتر است بازار فارکس را تجربه نکند. عامل صبر به شما کمک می‌کند با زیان، ناشکیبایی و بی‌تابی نکنید و منتظر بمانید تا بازار به تعادل برسد. یکی از نکاتی که در مورد معامله‌گری، احتمال پیروزی شما را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، صبر و حوصله است.

برخی از معامله‌گران طول می‌کشد تا به معجزه صبر پی ببرند و بفهمند که پیروزی در زمینه معامله‌گری به صبر و حوصله دارد. اگر صبر پیشه کنید خواهید دید که بازار به همان چیزی تبدیل می‌شود که همیشه انتظارش را داشتید.

5-بی‌توجه بودن نسبت به روند روز و فعالیت سایر معامله‌گران

همیشه ببینید که سایر معامله‌گران چه می‌کنند، ببینید که روند روز و روند معاملات دارد به کدام سمت و سو می‌رود. این روند می‌تواند باعث شود که شما به سود برسید. البته منظور ما این نیست که از دیگران تقلید کنید. ما می‌گوییم تجزیه و تحلیل خودتان را داشته باشید و راه خودتان را بروید ولی گاهی روند روز می‌تواند برای شما هم سود داشته باشد و بی‌توجهی به آن می‌تواند به شما زیان برساند. بنابراین مراقب روندها باشید. بی‌توجهی به روندها می‌تواند مساوی با زیان باشد.

6-تعصب روی وضعیت گاوی/خرسی (صعودی/ نزولی)

اگر قورباغه‌ای را در آب جوش بیندازید، قطعاً خیلی سریع از آب بیرون می‌پرد تا خود را نجات دهد. این در حالی است که اگر قورباغه را در آب ولرم قرار دهید و آب را به تدریج گرم کنید تا به دمای جوش برسد، احتمالاً قورباغه در آب جوش، آب‌پز می‌شود و تا متوجه شود که آب جوش آمده، دیر شده است.

مطالعات در زمینه تصمیم‌گیری نشان می‌دهد که مردم خطاها و اشتباهات را وقتی در چند گام کوتاه اتفاق بیفتد، خیلی راحت‌تر می‌پذیرند تا زمانی که همین اشتباهات در یک گام بلند رخ دهد. این مسئله در مورد معاملات بدون سود و زیان‌آور هم صدق می‌کند.

وقتی در موقعیت زیان قرار بگیرید، اگر این زیان به تدریج انباشته شود، متوجه نمی‌شوید که متحمل یک زیان بزرگ شده‌اید. شما روی وضعیت گاوی در بازار تعصب دارید و معتقدید که بالاخره سود خواهید کرد ولی زمانی متوجه اشتباه خود می‌شوید که خیلی دیر شده است.

7-عدم آمادگی، آمادگی اندک یا نداشتن استراتژی

همیشه تلاش کنید از تصمیم‌های عجولانه و غیرضروری اجتناب کنید. همیشه سیستم کامپیوتر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که همزمان چندین برنامه معاملاتی باز نباشد؛ زیرا در این صورت می‌توانید ذهن خود را متمرکز کنید و از بی‌برنامگی اجتناب کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که عدم آمادگی و نداشتن استراتژی می‌تواند آسیب‌های زیادی به شما بزند. به این اطمینان برسید که استراتژی معاملاتی شما دقیق است و نتایج مثبتی به همراه دارد.

8-بیش از حد تابع احساسات بودن

یکی از اشتباهات کشنده در زمینه معامله‌گری، تبعیت بیش از حد از احساسات است. معامله در بازار دقیقاً مانند قدم گذاشتن در میدان جنگ است. قبل از ورود به میدان خودتان را از نظر عاطفی و روانی آماده کنید تا به مشکل برنخورید. ممکن است بدون شمشیر قدم به میدان بگذارید و خود را به کشتن دهید. قبل از ورود به میدان از سه نکته اطمینان حاصل کنید:

  1. آرام هستید
  2. خواب خوبی داشته‌اید
  3. آماده یک چالش هستید

داشتن نگرش مثبت در مورد معامله‌گری اهمیت زیادی دارد. هنگام معامله خونسرد باشید، روی بازار تمرکز کنید و در صورت امکان در کلاس‌ یوگا ثبت نام کنید و مطمئن باشید به دردتان می‌خورد.

9-نداشتن مهارت‌های مدیریت پول

در معاملات تنها روی 1 تا 2 درصد از پرتفوی (سبد سهام) خودتان ریسک کنید. حتی اگر یک روز بخت با شما یاد نبود و آن 1 تا 2 درصد را باختید روزهای دیگر فرصت دارید تا آن باخت را جبران کنید.

یک معامله‌گر باید در یک روز فقط به اندازه‌ای ریسک کند که مطمئن است در صورت باخت، روز بعد می‌تواند آن را دوباره به دست آورد. داشتن مهارت‌های کافی و عالی در زمینه مدیریت پول خیلی مهم است و می‌تواند کمک شایانی به پیروزی شما در معامله‌گر بکند. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در بین معامله‌گران، عدم دانش کافی در زمینه مدیریت پول است.

10-عدم ثبت سوابق

یکی از رموز موفقیت در معامله‌گری، ثبت سوابق و نوشتن درس‌هایی است که بازار به صورت روزمره به شما می‌آموزد. اگر موفق شدید، دلایل موفقیت را یادداشت کنید و اگر زیان کردید هم عللی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. این کار باعث می‌شود که در آینده از اشتباهات خود بکاهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم به 10 مورد از مهم‌ترین و کشنده‌ترین اشتباهات در دنیای معامله‌گری اشاره کنیم. البته با وجود تمام نکاتی که بیان شد باز هم بسیاری از معامله‌گران به اشتباهات خودشان ادامه می‌دهند. پیروزی همیشگی در بازار معاملات کار آسانی نیست.

حتی معامله‌گران حرفه‌ای هم در بازار شکست می‌خورند ولی باید این شکست را به عنوان یک درس تلقی کنند تا بتوانند در روزهای بعد عملکرد بهتری از خودشان به نمایش بگذارند. در صورتی که می‌خواهید موفقیت خود در بازار را تضمین کنید، نیاز به آموزش، یادگیری مداوم و برنامه‌ریزی دارید.

مطالب مشابه

مشاهده همه