5 نکته برای جلوگیری از زیان و از دست دادن سرمایه

2020/11/22 | 1399/09/02
بازار های ارزی , بازار های جهانی , آموزش مالی

بازار جهانی فارکس  به قدری جذاب است که میلیون‌ها نفر از سراسر جهان که زمینه‌های کاری کاملاً متنوعی دارند، وارد این بازار شده و مشغول معامله هستند. دلیلش هم کاملاً مشخص است: فارکس پرسودترین بازار مالی است. این بازار 5 روز در هفته و به صورت 24 ساعته باز است و به همین خاطر معامله‌گران می‌توانند خیلی راحت به آن دسترسی داشته باشند. یکی از خصوصیات مهم بازار فارکس امکان استفاده از اهرم یا لوریج بالا است که کارگزاران این بازار تأکید زیادی روی آن دارند.

اگر لوریج بالا با کمیسیون و هزینه کم همراه شود، این فرصت را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که بتوانند به سود عالی دست پیدا کنند. این در حالی است که اصلاً لازم نیست که مقادیر زیادی ارز در حساب افراد وجود داشته باشد.

معامله‌گری در واقع یک مهارت است که این مهارت از طریق تجربه پربارتر و غنی‌تر می‌شود. بسیاری از معامله‌گران تمایل دارند بدانند که آیا می‌توان در بلندمدت روی این بازار حساب کرد و از آن به سود قابل توجهی رسید؟ ترفندهای زیادی وجود دارد که معامله‌گران با استفاده از آن‌ها به سود خوبی دست پیدا می‌کنند.

فرض کنید که این بازار یک شهر بازی است و شما هستید که باید انتخاب کنید که از کدام وسیله استفاده کنید. قطعاً وسیله‌ای که هیجان بیشتری دارد، ریسک بیشتری هم به دنبال خواهد داشت و یک سری وسیله‌ها هم هیچ خطری ندارند و شما خیلی آرام از آن‌ها لذت می‌برید. در این مقاله قصد داریم به 5 نکته مهم اشاره کنیم که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید از زیان و از دست دادن سرمایه در این بازار جلوگیری کنید:

1-اخبار مربوط به این بازار را تحلیل کنید

یک نکته مهم برای معامله‌گران مبتدی و پیشرفته این است که اکثر تحرکات و اتفاقات مهم بازار در ساعات اوج چرخه اخبار اتفاق می‌افتد. اکثر افراد باتجربه این بازار بیشتر وقت خودشان را برای تحلیل تکنیکال (یعنی حرکت‌های قیمتی در گذشته) صرف می‌کنند ولی این را بدانید که رویدادهای جاری جهان هم روی بازارها تأثیر می‌گذارد. بنابراین تفسیر اخبار بازار هم می‌تواند کمک زیادی به موفقیت شما کند. البته تحلیل تکنیکال را هم نباید کنار بگذارید؛ زیرا این دو تفسیر در کنار هم از زیان شما جلوگیری می‌کند.

2-با برنامه جلو بروید

معامله‌گران موفق همیشه یک هدف مشخص در ذهن خود دارند. سود مورد نظر آن‌ها همیشه مشخص است و به همین خاطر اگر بازار طبق میل آن‌ها حرکت نکرد ،مبلغی که از دست می‌دهند کاملا مشخص است. اگر برنامه نداشته باشید، ممکن است با کلی زیان  مجبور شوید صحنه را ترک کنید. قبل از ورود به بازار برنامه خود را تعیین کنید و مطمئن شوید که برنامه شما با آخرین تغییرات بازار مطابقت دارد.

3-لوریج (اهرم) خود را زیر نظر داشته باشید

تمام معامله‌گران، لوریج یا اهرم را دوست دارند ولی سعی نکنید که خود را فریب دهید. باید همیشه مراقب ارزش معامله ای که از لوریج استفاده شده باشید و ریسک‌ها را مدیریت کنید. لوریج به شما کمک می‌کند که از یک سرمایه‌گذاری کوچک به سودهای عالی دست پیدا کنید کاری که باید کنید این است که استفاده از این اهرم را به خوبی یاد بگیرید تا به زیان شما کار نکند. می‌توانید ابتدا یک حساب آزمایشی یا Demo Account باز کنید، شیوه کار را یاد بگیرید و پس از آن حساب اصلی خود را باز کنید.

4-افراط و تفریط را کنار بگذارید

افراط و تفریط در معامله نشان می‌دهد که معامله‌گر هنوز موفق نشده است بر عواطف و احساسات خود غلبه کند.  احساساتی مانند اضطراب و هیجان ممکن است باعث شود که معامله‎‌گر خیلی زود تصمیم بگیرد و سودی بالقوه خود را از دست بدهد و زیان کند.

راهکار غلبه بر احساسات، آموزش، تمرین و کسب تجربه است. هر چه بتوانید روی غلبه بر احساسات خود کار کنید، مطمئن باشید که آینده روشن‌تری را در بازار تجربه می‌کنید و می‌توانید عملکرد بهتر و موفق‌تری داشته باشید.

5-از حد زیان به نفع خودتان استفاده کنید

استفاده از حد زیان یکی از بهترین ابزارها برای به حداقل رساندن زیان است اما معامله‌گران باید به صورت هوشمندانه از این ابزار استفاده کنند. با تعیین این سطح وقتی زیان شما در معاملات به یک حد خاص می‌رسد، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگام تعیین حد زیان، هوشمندانه عمل کنید و اجازه دهید که از معامله شما قدری بگذرد و سپس این حد را تعیین کنید. این صحبت در مواقعی که بازار دچار نوسانات بالا است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اجازه دهید که نوسانات کمی آرام شود؛ چون احتمال دارد که بازار پس از آرام شدن، به سود شما تغییر جهت بدهد.

معامله‌گران هوشمند فارکس برای یادگیری اصول و مبانی معامله در این بازار، زمان و هزینه اختصاص می‌دهند و می‌دانند که چندین برابر این هزینه به آن‌ها بازخواهد گشت. آموزش یکی از بهترین راه‌ها برای متوقف کردن زیان و رسیدن به سودهای عالی است.

مطالب مشابه

مشاهده همه