هر کسی که برای مدت طولانی در بازار ارز خارجی معامله کرده باشد می داند که تجربه بهترین آموزگار است و بهترین راه یادگیری این است که خودتان شخصا” تمام جریانات را تجربه کنید. اما شما می توانید از تجربیات و درس هایی که معامله گران قدیمی پس از سال ها آزمون و خطا فراگرفته اند نیز، استفاده کنید. در ادامه برخی از متداول ترین دانسته ها و تجربیات افراد پس از سال ها معامله گری و حضور در بازارهای متغیر سود ده، زیان ده و ناخوشایند بیان شده است.

درس 1_ برنامه داشته باشید و از آن پیروی کنید.

یکی از دو بحث اصلی که به طور مداوم معامله‌گران با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، داشتن استراتژی است. داشتن یک استراتژی به تنهایی کافی نیست، بلکه بررسی و اطلاع از سابقه سودآوری آن نیز اهمیت دارد، زیرا مطمئن‌ترین نشانه سود‌دهی یک استراتژی در آینده سابقه آن استراتژی است. البته، هرگز نمی‌توانیم نسبت به عملکرد استراتژی در آینده اطمینان کامل داشته باشیم، بنابراین به هیچ وجه تضمینی برای نتایج حاصله در آینده وجود ندارد، ولی بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که سعی کنیم فرمولی را پیدا کنیم که سوددهی خود را در طول زمان نشان داده است.

و بحث مهم دیگر داشتن نظم در پیروی از استراتژی است. اگر یک مورد (از دو مورد استراتژی و نظم در پیروی از آن) را داشته باشیم، به دیگری نیز دست خواهیم یافت. بنابراین داشتن یک برنامه آزموده شده و برنامه‌ای که مراحل آن را به طور کامل طی کرده و قوانینش را به طور واضح تعریف شده، کمک می‌کند که در پیروی از آن نظم داشته باشید. وقتی به کار خود اطمینان دارید، بدون توجه به موانعی که ممکن است بوجود آیند، به کار خود ادامه دهید. بسیاری از معامله‌گران، اهمیت روان‌شناسی معامله را نادیده گرفته و از کارهایی که در طی یک روز برای دنبال کردن و پیروی از استراتژی باید انجام شود، غافل می‌شوند.

 

درس شماره 2- هیچ فرمول بی‌نقصی وجود ندارد.

 برگ‌برنده معامله‌گران با تجربه نگاهی است که به گذشته دارند و فایده آن این است که برای مدت زمانی طولانی با سیستم مورد نظرشان معامله کرده‌اند و موفقیت آن را به چشم دیده‌اند. بعضی از معامله‌گران یک سیستم معاملاتی را بیش از دو ساعت در کل دوره کاری خود امتحان نکرده‌اند و بعضی دیگر بعد از یک یا دو بار زیان شروع به تغییر سیستم معاملاتی‌شان می‌کنند.

معامله‌گران دنبال یک فرمول کامل و بی‌نقص هستند که هیچ وقت زیان ده نباشد، یا در 80 یا 90 درصد اوقات موفق عمل کند. آنچه در عوض باید روی آن تمرکز کنید، تعیین جزئیات استراتژی معاملاتی و قوانین مشخص آن است. پس از آن، هر روز باید روند کامل استراتژی را دنبال و معاملات را تحلیل کنید تا دریابید کدام معامله خوب بوده و آیا با استراتژی معاملاتی و قوانین تعیین شده آن منطبق است، پس از این، می‌توانید آن استراتژی را به طور مداوم انجام دهید.

 

درس شماره 3- تداوم به معنای موفقیت در همه معاملات نیست.

 سود مداوم به معنی موفقیت در تمامی معاملات نیست و یا به این معنی نیست که به طور مثال پنج معامله پشت سر هم و موفق در یک روز داشته باشید. تداوم به معنای کسب سود در گذشت زمان است. کلید اصلی موفقیت در نظم، در تلاش مکرر و تجربه چندین شکست، اما سعی در اجرای مجدد و پیروی از برنامه معاملاتی است، زیرا در نهایت حرکت‌های نوسانی کاهش یافته و تبدیل به فرصت‌های معامله‌گری بزرگی شده و به پیروزی منجر می‌شوند.

 

درس شماره 4- هر چقدر هم که کوشا باشید، بازار ممکن است رفتار مطلوبی نداشته باشد.

 احتمالا فکر می‌کنید که در معاملاتتان بسیار خوب عمل کرده و واقعاً کوشا هستید، در مقابل در بعضی از دوره‌های زمانی در بازار تصور می‌کنید که استراتژی شما مطلقا کار نمی‌کند، ولی آن چه که تداوم ندارد بازار خنثی است (این را تصور کنید) که در نهایت از رنج خارج شده و یک روند در بازار این ساختار را می‌شکند. شکست‌های ساختگی (کذب، دروغین) منجر به فرصت‌های باور نکردنی در روند می‌شوند و در این لحظه متوجه یک موقعیت سودآوری در بازار خنثی می‌شود و در نتیجه می‌توانید در روند سود کنید. تنها کاری که باید انجام دهید تداوم در اجرای استراتژی معاملاتی است.

 

درس شماره 5- همه معامله‌گران گاهی زیان می‌کنند.

 اگر به دیگر معامله‌گران نگاه کنید، می‌بینید که در بعضی روزها سود و در دیگر روزها زیان می‌کنند، آن‌ها با شما درباره زیان هایشان صحبت می‌کنند. گاهی این زیان تنها به یک روز منتهی می‌شود، اما گاهی ممکن است یک هفته و یا خیلی بیش‌تر ادامه داشته باشد. اگر بتوانید جمعی از معامله‌گران را در نظر داشته باشید، می‌بینید که بعضی از آن‌ها سودهایی به‌صورت روزانه کسب می‌کنند، هر معامله‌ای که انجام می‌دهند به سود تبدیل نمی‌شود و انگار واقعاً در حال نبرد هستند، بعضی روزها واقعاً روزهای بدی هستند و بعضی هفته‌ها واقعاً هفته‌های بدی هستند.

احتمالا با این گفته موافق نباشید که حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز هفته‌های بدی دارند. مطمئناً ممکن است حدس زده باشید که آن‌ها نیز گاهی هفته بدی دارند، اما احتمالاً نمی‌دانید که این اتفاق عادی است، ولی نباید از این مسئله دلسرد شوید. ممکن است در 50٪ یا 60٪ از معاملات موفق باشید، اما آنچه که خیلی‌ها بعد از گذراندن مدتی با سایر معامله‌گران متوجه می‌شوند این است که روزها و هفته‌هایی با سود پایین در تمام زمان‌ها اتفاق می‌افتند، اما در پایان، این تجمیع سود و زیان است که دیده می‌شود.

 

درس شماره 6- آنچه مهم است معامله بلند مدت است.

 گزارش تجمیع سود و زیان معامله‌گر (P&L) همه چیز را مشخص می‌کند. مطمئناً هر معامله‌گری گاهی یک هفته بد را سپری کرده است، گاهی یک هفته وحشتناک، اما آنچه واقعا اهمیت دارد، نتیجه‌ای است که به مرور زمان حاصل می‌شود. درک خواهید کرد که داشتن سیستم و استراتژی، غالب بر هر چیز دیگری است. اگر به طور مداوم روی بهبود استراتژی تان کار کنید و به معامله با آن بپردازید، چون باور دارید که برنامه شما سودآور است، آن‌گاه چند روز یا حتی چند هفته زیان، شما را مأیوس و متوقف نخواهد کرد. حفظ نظم و تداوم معامله با استراتژی معامله گری، مطمئن‌ترین مسیر موفقیت است.

 

درس شماره 7 – توجه کنید که همیشه در حال یادگیری هستید.

 معامله‌گرانی که برای یک زمان طولانی در بازارها فعال هستند، با معامله‌گری نه تنها به‌عنوان یک شغل با رویکردی حرفه‌ای و آن طور که شایسته است، رفتار می‌کنند، بلکه به آن به‌عنوان یک تجربه آموزشی که به طور مداوم در حال یادگیری و تکامل است، نگاه می‌کنند. شما اینجا هستید تا دنیای فارکس و معامله‌گری را درک کنید و سعی می‌کنید همه جوانب آن را بفهمید، اما به خاطر داشته باشید که این مثل یک بازی نیست که یک شبه آن را یاد بگیرید. معامله‌گری یک مهارت نیست که بعد از تماشای یک وبینار دو ساعته یا بعد از یک حضور سی دقیقه‌ای در سخنرانی در مورد یک استراتژی جدید، فرا بگیرید. مطمئناً این موارد مفید هستند، اما به تنهایی شما را به یک استاد معامله‌گر تبدیل نمی‌کنند. همیشه ایده‌هایی جدید یا روش‌هایی جدید برای انجام کارها وجود دارد، ترفند این است همه چیز را در نظر گرفته و موارد خوب را در معاملات خود بگنجانید.