7 نکته برای ایجاد یک نگرش مثبت معاملاتی

2021/01/15 | 1399/10/26
معامله گری , آموزش مالی , نگرش مثبت معاملاتی

شاید ما پر از عاطفه و احساس باشیم ولی بازارها اصلاً شباهتی به ما ندارند و خالی از احساس هستند. پس در این میان کسی می‌تواند در بازار سود کند و به قدرت برسد که قاعده بازی را بداند و بتواند احساسات خود را مدیریت کند. ما باید بتوانیم یک نگرش درست معامله‌گری در وجود خودمان ایجاد کنیم و به آن بال و پر بدهیم تا آن نگرش بتواند بازار را به خوبی آنالیز کند. این نگرش شما است که به شما کمک می‌کند در بازار موفق باشید و به اتفاقات مختلف واکنش نشان دهید.

در ادامه این مقاله قصد داریم 7 نکته را بررسی کنیم که به ما کمک می‌کند یک نگرش معاملاتی مثبت در درون خودمان به وجود بیاوریم و از این نگرش و طرز فکر نهایت استفاده را ببریم:

1- سعی کند در معامله‌گری، طرز فکر درستی داشته باشید

اگر معامله‌گران تلاش کنند که در هر حالت آرامش خود را حفظ کنند و از یک منظر آرام به بازار نزدیک شوند، مطمئناً عملکرد بهتری خواهند داشت. شرط موفقیت یک معامله‌گر داشتن مدیریت درست و منطقی است. حتی اگر یک معامله به زیان شما تمام شود این را بدانید که به پایان جهان نرسیده‌اید و روزهای دیگری هم برای معامله‌گری وجود دارد. بازارها بالا و پایین دارند ولی مهم این است که به تحلیل‌های خود پایبند باشید و بتوانید در زمان مناسب به یک معامله ورود کنید یا از آن خارج شوید. برای رسیدن به یک طرز فکر درست در معامله‌گری سعی کنید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید، ورزش و مدیتیشن کنید و به آرامش برسید. سپس وارد بازار شوید تا ببینید چه تغییر و تحولاتی در وجود شما ایجاد می‌شود.

2- همواره در حال یادگیری باشید

یادگیری و آموختن یکی از مهم‌ترین عواملی است که یک معامله‌گر موفق را از غیرموفق جدا می‌کند. به همین خاطر است که یک معامله‌گر برای ایجاد یک نگرش مثبت در وجود خود باید به صورت مداوم در حال یادگیری و آموختن باشد. کسی که نگرش مثبت دارد سعی می‌کند دلایلی که پشت حرکات قیمتی است را درک کند تا بتواند در صورت به وجود آمدن شرایط مشابه عملکرد بهتری از خودش به نمایش بگذارد.

3- اجازه ندهید زیان از کنترل خارج شود

زیان یکی از بخش‌های طبیعی هر معامله است. یک معامله‌گر با نگرش و طرز فکر مثبت اجازه نمی‌دهد که معامله از کنترل او خارج شود. در هر معامله حد سود و حد زیان تعریف کنید تا زیان آن معامله از کنترل شما خارج نشود. این نکته را به خاطر داشته باشید که تا حدی که توان دارید حد زیان تعیین کنید و اجازه ندهید که این حد زیان بیش از توان شما تعیین شود.

4- تجربیات خود در حوزه معامله‌‎گری را یادداشت کنید

همیشه یک دفتر یادداشت معاملاتی داشته باشید و تجربیات روزانه خودتان مانند احساسات و دلایل رشد و شکست خود را در آن یادداشت کنید. مطمئن باشید که همین یادداشت‌ها روزی به یک کتاب آموزشی برای شما تبدیل می‌شود و درس‌هایی که در زمینه معامله‌گری می‌گیرید را در وجود شما نهادینه می‌کند.

5- به اقدامات سایر معامله‌گران موفق توجه کنید

معامله‌گران موفق زیادی وجود دارد که تجربیات خود را در وب‌سایت یا کانال‌های خود در رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بیان می‌کنند. معامله‌گری هم یک مهارت مثل سایر مهارت‌ها است که اگر آن را از سایر متخصصان فرابگیرید می‌توانید خیلی بهتر و موفق‌تر عمل کنید.

6-احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید

بزرگ‌ترین اساتید و بزرگان معامله‌گری بر این باور هستند که هوش عاطفی و هیجانی به موفقیت یه معامله‌گر کمک زیادی می‌کند و معامله‌گری که نتواند احساسات و هیجانات مثبت و منفی خود را مدیریت و کنترل کند، ناگزیر شکست خواهد خورد.

7- بازار چیزی به شما بدهکار نیست

لازمه داشتن یک نگرش و طرز فکر مثبت و موفق در معامله‌گری این است که بدانید در برخی روزها ستاپ های معاملاتی فوق العاده ای وجود دارد و در روزهای دیگری ممکن است هیچ ستاپ خوبی در بازار نبینید. اگر سهامی را خریداری کردید و زیان کردید این را بدانید که مقصر خود شما هستید وگرنه بازار به هیچکس بدهکار نیست. برخی تصور می‌کنند که با معامله کردن بیش از حد موفق می‌شوند در حالی که اصلاً چنین صحبتی درست نیست. شما برای موفق شدن باید یاد بگیرید که روی سهام و بازار درست سرمایه‌گذاری کنید.

مطالب مشابه

مشاهده همه