نتانیاهو و تحلیل تکنیکال

2019/01/04 | 1397/10/14
ETF , نتانیاهو , اسرائیل , ISRA , کانال ها , صندوق قابل معامله

پیش گفتار:

در تحلیل تکنیکال می گوییم که «رفتار بازار بازتابی از همه داده های آشکار و پنهان است». به عبارت دیگر، همه اخباری که منتشر شده و یا خواهدشد در قیمت منعکس شده است. یک تحلیلگر تکنیکال فروتنانه می پذیرد که همه اخبار تاثیرگذار بر نوسانات بازار را نمی داند و دستکم بخشی از آنها بر وی پوشیده است؛ اما ایمان دارد که : -اگر بازیگر یا بازیگرانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشد و این فرد یا گروه بخواهند بر اساس آن اطلاعات نهانی (Inside Information) دست به معامله بزنند در آن صورت قطعاً اقدامات انجام شده آنها بر قیمت تاثیرگذار خواهدبود و وی خواهندتوانست با خوانش و تحلیل رفتار بازار، مسیر آتی قیمت ها را پیش بینی کند. در واقع، یکی از دلایل اساسی که – در کنار بحث های روانشناسی – تحلیل تکنیکال را موثر می کند، همین بحث «عدم تقارن اطلاعاتی در بازار» است که باعث می شود فرد یا افرادی به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که دیگر بازیگران بازار فاقد آنها هستند و با بهره گیری از همین رانت اطلاعاتی موقعیت های سفته بازانه و سودجویانه ای در بازارها ایجاد می کنند که نوسانات بازارها را تشدید می کند.

نتانیاهو و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل

در تاریخ 24 دسامبر 2018، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که در ماه آوریل سال 2019 انتخابات زودهنگام را برگزار خواهدکرد. این خبر که پس از بروز اختلافات گسترده میان سران دولت در خصوص شیوه برخورد با مقاومت فلسطینی ها اعلام شد، باعث هراس بازارهای مالی از آینده و چشم انداز سیاسی اسرائیل شده و شاهد ریزش بازارهای سهام در این کشور بودیم. یکی از بهترین نشانگرهای بازار سهام در اسرائیل، صندوق قابل معامله (ETF) موسوم به ISRA است که می کوشد تا عملکرد عمومی سهام در اسرائیل را شبیه سازی کند. این صندوق، در روز 24 دسامبر که خبر برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی نتانیاهو اعلام شد، بشدت دچار فشار فروش شده و با گپ نزولی همراه شد:

نتانیاهو و تحلیل تکنیکالریزش سنگین ISRA به هنگام اعلام خبر برگزاری انتخابات زودهنگام توسط نتانیاهو

تحلیل تکنیکال و صندوق ISRA آیا ریزش سنگین ISRA برای یک تحلیلگر تکنیکال غیرقابل پیش بینی و امری حادثه وار بود؟! بیایید به نمودار ISRA نگاهی دوباره و تکنیکالی بیاندازیم و ببینیم که با این فرض که تحلیلگر تکنیکال هیچ توجهی به اخبار سیاسی نمی داشت، چه عملکردی می توانست داشته باشد: نتانیاهو و تحلیل تکنیکالچنانچه ملاحظه می کنید، یک کانال آشکار تکنیکالی در نمودار روزانه ISRA قابل مشاهده است. نکته جالبی که در این کانال وجود دارد این است که در ماه سپتامبر، قیمت به سقف کانال خود رسیده و پس از یک برگشت نزولی، دوباره به صورت موقتی از سقف کانال عبور کرده است. در تحلیل تکنیکال و در مبحث کانالها، اشاره می شود که کانالها معمولاً در خلاف جهت شیب خود دچار شکست می شوند و با توجه به اینکه این کانال صعودی است، انتظار یک تحلیلگر تکنیکال این است که نهایتاً کانال فوق به سمت پایین شکسته بشود. لذا شکست رو به بالای کانال محل تردید است و تحلیلگر تکنیکال ذهنیتش به این سمت می رود که اگر دوباره قیمت بعد از شکست به داخل کانال برگردد، احتمالاً یک شکست جعلی از نوع خستگی (Exhaustion) روی داده و محتملاً حرکتی نیرومند معکوسی از جنس خلاف روند – یعنی نزولی – در راه خواهدبود. نتانیاهو و تحلیل تکنیکالپس از برگشت قیمت به داخل کانال، شاهد ریزش سنگین قیمت بوده ایم به صورتی که ظرف چند روز قیمت ISRA به کف کانال خود می رسد. (اواخر اکتبر). از کف کانال طبق آموزه های تحلیل تکنیکال، شماری از خریداران با این تصور که رشد مناسب دیگری در راه است در قیمت های مناسب وارد بازار می شوند: نتانیاهو و تحلیل تکنیکال اما این بار و با توجه به ریزش سنگین از سقف تا کف، خریداران موفق به ثبت سقف بالاتر نمی شوند. طبق تحلیل تکنیکال، وقتی در یک روند صعودی قیمت سقف پایین تر ثبت می کند، بازار وارد فاز شک و تردید شده است: نتانیاهو و تحلیل تکنیکالاز اینجا به بعد ذهنیت تحلیلگر تکنیکال به سمت نزولی شدن روند می رود و لذا او آماده می شود تا در صورت شکست کف کانال، اقدام به گشودن پوزیشن فروش کند. در صورتی که کف کانال بشکند، مطابق با آموزه های تحلیل تکنیکال، قیمت به اندازه عرض کانال از نقطه شکست حرکت خواهدکرد. حد ضرر نیز در محدوده سقف قبلی بایستی تنظیم بشود. با چنین پارامترهایی، پوزیشن احتمالی فروش به این ترتیب خواهدبود: نتانیاهو و تحلیل تکنیکالدقت داشته باشید که: کف کانال ISRA در تاریخ 6 دسامبر 2018، یعنی 18 روز پیش از آنکه نتانیاهو اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام کند توسط فروشندگان شکسته شده است. پس می توان با ضریب اطمینان قابل توجهی ادعا کرد که جمعی از سرمایه گذاران هوشمند از قبل می دانسته و یا دستکم احتمال می داده اند که جدی شدن اختلافات نتانیاهو با متحدینش منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام خواهدشد. نکته دیگر اینکه قیمت پس از شکست کانال، دقیقاً به اندازه عرض آن از نقطه شکست خود ریزش داشته است. تحلیل تکنیکال در شرایط بحران سیاسی نیز جواب داده است. و نهایتاً اینکه درست در تاریخ 24 دسامبر که نتانیاهو خبر برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرده، قیمت به هدف تکنیکالی خود می رسد و پس از آن و از فردای آن روز شروع به حرکت صعودی می کند. در واقع زبانزد همیشگی «شایعه را بخر و خبر را بفروش» که تجسم اصل «پیشخور کردن اخبار توسط بازار» و پنهان بودن همه داده ها در قیمت است، به صورت کامل در اینجا مصداق داشته است.

نتیجه گیری:

-تحلیلگر تکنیکال – دستکم در این مورد خاص – بدون کوچکترین توجهی به اخبار سیاسی می توانسته با استفاده از علم و دانش حرفه ای خود به معاملات پرسودی در خصوص نماد ISRA دست بزند. -بازارها به دلیل وجود بحث عدم تقارن اطلاعاتی میان بازیگران خود به مراتب زودتر از آنچه توده ها بفهمند، نسبت به اخباری که هنوز منتشر نشده واکنش نشان می دهند. پس برای تحلیل بازارها عمدتاً بایستی رفتار خود آنها را مورد تحلیل قرار دهید؛ چنانچه برای تحلیل شخصیت دوستان خود نیز رفتار قبلی شان را بررسی می کنید و نه کتابهای تئوریک روانشناسی. -سرمایه ها از عدم اطمینان و ابهام در چشم انداز سیاسی کشورها متنفر و گریزانند. -این تنفر و گریز را می توان از مدتها پیش در رفتار خود بازارهای مالی مشاهده کرد و نتیجتاً آینده سیاسی این کشورها را – با توجه به داشتن اطلاعات نهانی از سوی بازیگران عمده – با دقت قابل قبولی تخمین زد.  

مطالب مشابه

مشاهده همه
اولین گام در تشکیل سبد سرمایه گذاری چیست؟

گام اول در تشکیل سبد سرمایه گذاری طرح‌ریزی آن است که می‌تواند به‌عن...

تاریخچه تکاملی الگوی گارتلی

یکی از الگوهای هارمونیک پرطرفدار میان معامله گران بازارهای مالی الگوی گارتلی می باشد....