آتش بس تجاری آمریکا با چین و چشم انداز صعودی سویا

2018/12/13 | 1397/09/22
ترامپ , سویا، جنگ های تجاری , شی جین پنگ
یکی از موارد مهم و اساسی در توافق نامه آتش بس 90-روزه میان «ترامپ» و «شی جین پینگ» روسای جمهور ایالات متحده و چین، تعهد چینی ها به افزایش خرید محصولات کشاورزی از ایالات متحده بوده است. از اقلام مهمی که در این توافق گنجانده شده، «سویا» است که در ماههای اخیر دچار افت قیمتی زیادی شده بود.

علت این افت قیمتی به این مسئله بازمی گردد که تنشهای تجاری میان آمریکا و چین باعث شده بود تا صادرات ایالات متحده به چین در سال 2018 به شدت کاهش یابد و طبیعتاً این مسئله قیمت گذاری سویا را در بازارهای قراردادهای آتی آمریکا تحت تاثیر منفی قرار داده بود. لازم به ذکر است که ایالات متحده – به همراه برزیل و آرژانتین – بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان هستند و از سوی دیگر چین بزرگترین بازار این محصول کشاورزی به شمار می رود به طوری که در سال 2017 بیش از 60% سویای صادراتی آمریکا به مقصد چین به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار صادر شده بود.

جدول رتبه بندی بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان

اما با تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین و اعمال تعرفه های وارداتی روی کالاهای چینی از سوی دولت ترامپ، چشم بادامی ها نیز دست به مقابله به مثل زده و از تاریخ 6 جولای 2018 اقدام به وضع تعرفه های 25 درصدی رو واردات سویا از آمریکا نمودند که باعث ریزش شدید قیمت سویا در ایالات متحده شد.

ریزش سنگین بهای سویا پس از تشدید تنشهای تجاری میان آمریکا و چین

در نشستی که در تاریخ 1 دسامبر میان رهبران آمریکا و چین برگزار شد، طرف چینی متعهد شده که خرید اقلام کشاورزی و به ویژه سویا را از آمریکا افزایش بدهد و در روزهای اخیر ترامپ با افتخار اعلام نمود که نخستین خرید سنگین سویا توسط چینی ها به حجم بیش از 2 میلیون تن انجام شده و در هفته های آینده خریدهای سنگین تری نیز در راه خواهندبود. هر چند که این میزان حجم واردات برای چین چندان بالا نیست اما می توان آن را سرآغازی برای ازسرگیری واردات سویا از آمریکا برشمرد. کشاورزان و تولیدکنندگان آمریکایی بشدت زیر فشار کاهش واردات از چین بوده اند و دولت ترامپ درنظر داشت تا 12 میلیارد دلار کمک اضطراری به تولیدکنندگان سویا اعطا کند که البته این امر در صورت عدم حل و فصل مناقشات تجاری طرفین محقق می شود. با توجه به اینکه طبق الگوهای فصلی، تا اواسط فصل نخست 2019 که فصل بعدی برداشت سویا در برزیل – قدرتمندترین رقیب آمریکا در زمینه تولید و صادرات سویا – می باشد، چینی ها گزینه ای جز خرید از آمریکا ندارند، انتظار می رود که قیمت سویا به تدریج روند صعودی به خود بگیرد از دید تکنیکالی، قیمت سویا در تایم هفتگی موفق به شکست خط روند نزولی خود شده و در حال حاضر درگیر یک سطح مقاومتی بسیار نیرومند می باشد. با توجه به توافق تجاری آمریکا و چین و تراکم ساختن قیمت در این محدوده، می توان انتظار داشت که تدریجاً خریداران بر این مقاومت سنگین غلبه کرده و قیمت عازم هدف صعودی بشود که در نمودار مشخص کرده ایم.

نمودار هفتگی قیمت سویا

  از دید گزارش COT نیز بازیگران هوشمند تجاری پس از حدود 1 سال به صورت خالص خریدار سویا شده اند که در نمودار زیر آشکار است. با توجه به اطلاعات و قدرت مالی برتر بازیگران تجاری، از این دیدگاه نیز یک گواه برای صعودی بودن سویا داریم که بر ضریب اطمینان تحلیل صعودی ما می افزاید.

بازیگران تجاری (رنگ سبز) پس از مدتها خریدار خالص سویا شده اند

موفق باشید!

مطالب مشابه

مشاهده همه