آموزش بازار جهانی تبادلات ارزی – قسمت 2

2018/05/28 | 1397/03/07
جفت ارزهای اصلی , CFD , بازار جهانی تبادلات ارزی , سازمان بورس سهام , شبکه بین بانکی

واحد نوسانات نرخ برابری ارزها – Pip

در جفت ارزهایی که شامل ارز JPY – ین ژاپن نمی باشند رقم چهارم اعشار و در جفت ارزهایی که شامل ارز JPY – ین ژاپن می باشند رقم دوم اعشار، پیپ گفته می شود. برای مثال اگر جفت ارز USDCAD از نرخ 1.1591 به 1.1650 رشد کند 59 پیپ رشد را شاهد بوده ایم.

اسپرد – Spread

به تفاوت میان نرخ Bid و Ask اسپرد گفته می شود که همان کارمزد کارگزاری است. نرخ Bid و Ask نرخ مبادله نماد به مشتری از سوی کارگزاری می باشد.

مفهوم LOT – واحد اندازه گیری حجم معاملات

هر واحد خرید و فروش در بازار ارز برابر است با 100,000 واحد از ارز پایه، و این مقدار را یک Lot می نامند. برای مثال اگر شما در جفت ارز USDCAD یک لات ترید انجام دهید یعنی 100 هزار دلار (ارز پایه در این جفت ارز دلار است) از سرمایه خود را (Margin) درگیر کرده اید. اگر جفت ارزی که معامله می کنید ارز پایه آن دلار نباشد محاسبه Margin به این صورت است: . برای مثال فرض می کنیم لوریج حساب شما 1:100 می باشد و یک معامله خرید یا فروش NZDUSD باز می کنید با حجم 1 لات در نرخ 0.6955 . محاسبه مارجین به این صورت است:

 

 

مفهوم Pip Value – ارزش هر یک Pip در یک Lot

  1. هر جفت ارزی که ارز متقابل آن USD باشد هر یک پیپ نوسان آن 10 دلار ارزش دارد.
  2. برای محاسبه Pip Value در جفت ارزهایی که ارز پایه آن ها USD است 10 را به Ask Price آن جفت ارز تقسیم می کنیم. مانند USDCAD Ask Price: 1.2870 که ارزش هر یک پیپ آن 7.77$ می باشد.
  3. زمانی که ارز پایه و ارز مقابل، USD نیستند. این مورد را با دو مثال توضیح میدهیم:

محاسبه ارزش هر پیپ برای جفت ارز GBPCAD               

محاسبه ارزش هر پیپ برای جفت ارز EURGBP . فرض کنیم Bid Price برای GBPUSD برابر با ۱.۳۶۰۰ باشد.            توجه: ارز بالانس حساب در این محاسبات USD در نظر گرفته شده است. نکته: معامله گر اصلا نیازی به محاسبه این موارد در معاملات خود ندارد و متاتریدر این محاسبات را انجام می دهد.

 

 

اهرم - Leverage

به اعتباری که کارگزاری ها به معامله گران خود ارائه می دهند تا معامله گر میزان کمتری از سرمایه خود را در یک پوزیشن درگیر کند اهرم گفته می شود. پس هر قدر اهرم بالاتر باشد مارجینی که معامله گر درگیر می کند کمتر است. اهرم را همواره باید یک عدد متعادل در نظر گرفت. اهرم های بالا میزان خطرپذیری حساب را به شدت بالا می برند. فرض کنید اهرم حساب شما 1:1000 باشد! در این صورت مارجینی که برای هر معامله استفاده می شود رقم ناچیزی می شود و شما را به معامله بیشتر یا معامله با حجم بالاتر تشویق می کند. وقتی حجم معاملات بالا باشد نوسانات بازار ارزش دلاری بیشتر می یابند و با نوسان اندکی خلاف تحلیل شما فاصله منفی بین اکوییتی و بالانس افزایش می یابد که در اغلب مواقع منجر به کال مارجین حساب می شود.

توجه

بهره گیری از اهرم بالا به هیچ وجه سودآوری شما را تضمین نمی کند. به همان میزان که احتمال سود وجود دارد احتمال زیان هم وجود دارد.  

مطالب مشابه

مشاهده همه