آموزش بازار جهانی تبادلات ارزی – قسمت 3

2018/08/13 | 1397/05/22
Gold , استاپ لاس , حد ضرر , حد سود

سفارشات در MT4

برای انجام سفارشات و مشاهده نمودارهای قیمت شما نیاز به یک پلتفرم دارید. این پلتفرم را کارگزاری که در آن افتتاح حساب کرده اید در اختیار شما قرار می دهد. در اینجا به معمولی ترین پلتفرم می پردازیم که اغلب کارگزاری ها از آن استفاده میکنند. پلت فرم متاتریدر 4 - MT4 Platform انجام سفارشات در MT4 از پنجره New Order که بالای صفحه پلتفرم قرار دارد صورت می پذیرد. اجزای این پنجره به شرح زیر است: Symbol: نماد مورد نظر برای معامله Volume: حجمی که معامله گر برای انجام معامله انتخاب می کند. Stop Loss: حد زیان (توضیح داده خواهد شد) Take Profit: حد سود (توضیح داده خواهد شد) Type: نوع سفارش – شرطی یا آنی  

حد زیان - Stop Loss

فهم صحیح حد زیان نیازمند آشنایی نسبی به تحلیل تکنیکال است اما به عنوان تعریف به میزان زیانی که بازار در صورت حرکت در خلاف جهت تحلیل می تواند به معامله گر متحمل کند حد زیان گفته می شود. دقت داشته باشیم که حد زیان بازار با حد زیان شخصی (ریسک) متفاوت است. مثال میزنیم: فرض کنید تحلیل شما از طلا صعودی است و ریسک شما برای خرید طلا (گشودن پوزیشن خرید طلا) 2درصد است، یعنی شما حاضرید در صورت خرید طلا و ریزش طلا (برخلاف تحلیل شما) تا 2درصد زیان را قبول کنید بیش از 2درصد از معامله خود خارج می شوید یا اصطلاحا پوزیشن خرید خود را می بندید. به این 2درصد ریسک شخصی یا حد زیان شخصی گفته می شود و با حد زیان تحلیلی متفاوت است. حد زیان بازار یعنی حد زیان و ریسک خود را فراموش کرده و از نظر تحلیلی بازار را بررسی کنیم که تا چه میزان ریزش طلا، همچنان تحلیل ما مبنی بر صعود پابرجاست. همواره باید در نظر داشته باشیم هنگام ورود به یک معامله حد زیان ما از حد زیان بازار بزرگتر باشد. به عنوان مثال ما حاضر به زیان 5درصد هستیم (حد زیان شخصی ما 5درصد است) و تحلیل ما 4درصد حد زیان را نشان می دهد. اینجا مجاز به ورود به معامله هستیم. در صورتی که حد زیان ما کمتر از حد زیان تحلیلی باشد مورد زیر پیش می آید: تصویر زیر را مشاهده کنید: در نمودار طلا در نقطه A خرید انجام داده اید و حد زیان شما 2درصد است ولی حد زیان بازار محدوده قرمز رنگ است (یعنی اگر محدوده قرمز رنگ نقش حمایتی خود را از دست بدهد تحلیل ما مبنی بر صعود طلا از بین خواهد رفت و بی اعتبار خواهد شد). فرض می کنیم ریزش A تا B معادل اندکی بیش از 2درصد زیان باشد. در نقطه A شما خرید انجام داده اید و چون زیان بیش از 2درصد را نمی توانید تحمل کنید در محدوده B با قبول زیان از معامله خارج شده اید. در صورتی که همچنان تحلیل پابرجاست و همانطور که گفته شد حد زیان تحلیل محدوده قرمز رنگ است یعنی کف قبلی قیمت! لازم به ذکر است که B کم ریسک ترین و بهترین محدوده برای خرید است ولی به دلیل ناتوانی ما در تحمل زیان بیشتر و لبریز شدن کاسه صبر از معامله خود خارج میشویم. از دلایل فنی این مدل زیان ها می توان به معامله در A بدون تریگر معتبر، بی توجهی به حد زیان تحلیلی اشاره کرد.  

حد سود – Take Profit

به میزان سودی که از یک معامله انتظار داریم حد سود یا همان حد خوشی میگوییم. همان اندازه که نقطه ورود به معامله مهم است نقطه خروج از معامله با سود هم می تواند مهم باشد. چرا که اگر ما حد سود یا حد خوشی برای خود تعریف نکرده باشیم طمع وار به معامله مینگریم و هر لحظه منتظر سود بیشتر و بیشتر هستیم.  

نوع سفارش - Type

اردرگذاری در MT4 به دو صورت انجام می شود، آنی و شرطی. در سفارشات آنی بلافاصله پس از کلیک روی موس خرید یا فروش شما انجام می شود. در پنجره Order دو گزینه Buy by market و Sell by market  برای این منظور مشاهده می شوند. در سفارشات شرطی یا Pending Order با 4 نوع سفارش می توانیم اقدام به خرید و فروش کنیم.  

Buy Limit

زمانی که قیمت کنونی بازار برای ما گران باشد و بخواهیم در قیمت های پایین تر خرید انجام بدهیم از این نوع اردر استفاده میکنیم. مثلا در مورد نمودار طلا که در بالا می توانید مشاهده کنید نقطه A برای ما گران است و زمانی که بازار در نقطه A قرار دارد ما در B سفارش Buy Limit قرار میدهیم تا زمانی که بازار به نقطه B رسید بدون نیاز به روشن بودن سیستم، خرید صورت گیرد. تشخیص اینکه آیا نقطه B پتانسیل چرخش بازار را دارد یا خیر به دانش تحلیلی شخص تحلیلگر مربوط می شود.  

Sell Limit

هنگامی که قصد گشودن پوزیشن فروش در سطوحی بالاتر از قیمت کنونی بازار را داریم از این نوع اردر استفاده میکنیم. در تصویر زیر وقتی بازار هنوز به نقطه B نرسیده است سفارش Sell Limit را با درج قیمت نقطه B تنظیم میکنیم.  

Buy Stop – Sell Stop

این دو نوع سفارش اغلب برای زمانی که یک الگوی برگشتی تکمیل می شود یا یک تریگر نظیر شکست خط روند و ... رخ می دهد استفاده می شوند. به تصویر زیر دقت کنید: آرایش سر و شانه – زمانی که قیمت پایین تر از نک لاین قرار دارد می توانیم سفارش بای استاپ را برای عدد 0.8848 تنظیم کنیم یعنی زمانی که نک لاین شکسته می شود. در واقع زمانی که خرید در قیمتی بالاتر از قیمت کنونی بازار را میخواهیم داشته باشیم از Buy Stop استفاده می کنیم. برای Sell Stop نیز می توانیم زمانی که قیمت بالاتر از خط روند صعودی در حال نوسان است در قیمت نشان داده شده که خط روند شکسته می شود اردر سل استاپ بکاریم. در واقع زمانی که فروش در قیمتی پایین تر از قیمت کنونی بازار را میخواهیم داشته باشیم از Sell Stop استفاده می کنیم.    

مطالب مشابه

مشاهده همه