تحلیل گزارش CRA - COT

2019/09/01 | 1398/06/10
ECB , FOMC , سفته بازان , کمیته , ECB٬ FOMC٬ سفته بازان٬ کمیته

هفته منتهي به سه شنبه 27 آگوست2019

تحليل عمومي

در هفته منتهی به سه شنبه 27 آگوست، سفته بازان بزرگ به صورت هیجانی دست به خرید فرانک سوییس زدند به صورتی که پوزیشن های خرید آنها نزدیک به 80% افزایش داشت که این میزان افزایش ظرف تنها یک هفته کم سابقه است. این در حالی است که هفته گذشته نرخ برابری فرانک در برابر دلار ریزش داشت و بیش از 1.5% تضعیف شد و لذا همه این خریداران جدید در زیان هستند. از سوی دیگر پس از چندین هفته خرید سنگین طلا، سفته بازان بزرگ هفته گذشته بیشتر مایل به فروش بودند و بازتاب این را می توان در جهش 25.8 درصدی پوزیشن های فروش و کاهش 487 میلیون دلاری ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی فلز گرانبها مشاهده کرد. با توجه به الگوهای فصلی حاکم بر روند طلا در 10 سال گذشته، به نظر می رسد که اندک اندک بایستی انتظار آغاز یک اصلاح نزولی جدی در طلا را داشته باشیم. ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان روی ین ژاپن نیز برای چندمین هفته متوالی افزایش داشت و هم اکنون به نزدیکی سطح 4 میلیارد دلار رسیده است.  

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک سوییس با79.6% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به ین با 39.1% می باشد. بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط  به نفت با 2.9% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 6.9% می باشد. از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی فرانک با 932 میلیون دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی نفت با 1.372 میلیارد دلار رصد شده است.  

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.  

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021