تحلیل گزارش CRA - COT

2020/02/09 | 1398/11/20
BOC بانک مرکزی کانادا، جنگ تجاری، سفته بازان، طلا، یوروو , دلار

تحلیل گزارش CRA - COT هفته منتهی به سه شنبه 4 فوریه 2020

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 4 فوریه، سفته بازان بزرگ در بیم و هراس ناشی از انتشار ویروس کرونا رو به دارایی های امن مانند طلا و ین و فرانک آوردند. روی طلا حجم پوزیشن های فروش سفته بازان بزرگ نزدیک به 19% افت کرد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان روی این فلز گرانبها با جهشی نزدیک به 2 میلیارد دلار به سطح 51.7 میلیارد دلار رسیده و نسبت خرید به فروش نیز به سطح کم سابقه 813% برسد. با توجه به اینکه هیچ وقت انتشار یک بیماری نمی تواند دلیلی بر وقوع یا ادامه پایدار یک روند باشد، تحلیل ما این است که طلا در آخرین روزهای رشد خود بوده و به زودی و با کاهش نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری ناشی از ویروس کروما شاهد ریزش سنگین آن خواهیم بود که شاید تا زیر محدوده 1300 دلار نیز ادامه یابد.

 از سوی دیگر، سفته بازان بزرگ که ین ژاپن را در هفته های اخیر شدیداً فروخته بودند، هفته گذشته 14.3% از پوزیشن های فروش خود را بستند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی ین نزدیک به 1 میلیارد دلار رشد کند و به منفی 4.1 میلیارد دلار برسد. کماکان بر این باوریم که فضا برای رشد ین بازتر از رشد طلا است و یا به عبارت بهتر، فضا برای افت ین محدودتر از افت طلا است و در هر صورت فروش طلا در برابر ین گزینه کم ریسکی به شمار می رود.

یک اقدام اشتباه سفته بازان بزرگ در هفته گذشته، فروش پوند با افزایش 12.4 درصدی پوزیشن های فروش بود و این در حالی بود که پس از برگزاری نشست BOE و عدم کاهش نرخ بهره، پوند تبدیل به نیرومندترین ارز بازار شد. با این حال بر این باوریم که پوند در محدوده های بالاتر در برابر دلار و ین و یورو دچار فشار فروش خواهدشد تا در محدوده های خیلی پایین تر دوباره پول هوشمند تجاری ها وارد آن بشود.

روی نفت، افزایش بی سابقه 60 درصدی پوزیشن های فروش باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی این کالای راهبردی معادل نزدیک به 3.5 میلیارد دلار افت کند و به سطح مثبت 27.369 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش روی نفت که تا چند هفته پیش روی 700% و بالاتر نوسان می کرد هم اکنون به سطح 465% رسیده که هر چند باز هم بالا است اما نشان از خالی شدن عمده حباب قیمتی و سفته بازی روی نفت دارد و انتظار می رود با فروکش کردن نگرانی های مربوط به انتشار ویروس کرونا قیمت نفت شروع به کف سازی بکند.

افزایش بیش از 11 درصدی پوزیشن های فروش روی یورو نیز باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرک روی ارز واحد اروپایی به سطح منفی 8.1 میلیارد دلار برسد. در واقع بیشترین پولی که در حوزه پوزیشن های فروش وارد شد، پوزیشن های فروش جدید روی یورو بود. این در حالی است که اواخر هفته گذشته یورو رشد بسیار مناسبی در برابر دلار داشت و انتظار داریم در آخرین هفته های افت و رخوت خود در برابر دلار باشد و از همین محدوده ها – نهایتاً تا 1.075 – شروع به یک رشد پایدار و ماندگار در برابر دلار کند.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 11.8% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به نفت با 60.8% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به ین با 9.7% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به طلا با 18.9% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 1.943 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی نفت با 3.485 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

 

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021