تحلیل گزارش CRA - COT

2020/02/16 | 1398/11/27
BOC بانک مرکزی کانادا، جنگ تجاری، سفته بازان، طلا، یوروو , دلار

تحلیل گزارش CRA-COT هفته منتهي به سه شنبه 11 فوریه2020

تحليل عمومي

در هفته منتهی به سه شنبه 11 فوریه، مهمترین اقدام سفته بازان بزرگ ادامه فروش روی یورو بود. آنها در این هفته 5.4% به حجم پوزیشن های سنگین خود روی ارز واحد اروپایی افزودند که باعث شد تا 1.442 میلیارد دلار دیگر به ارزش دلاری پوزیشن خالص فروششان روی یورو افزوده بشود. نسبت خرید به فروش روی یورو نیز به سطح 66% رسیده که سطح نازلی محسوب می شود. باور ما این است که در محدوده 1.07 تا 1.08، معامله گران و سرمایه گذاران بلندمدت به قصد خرید یورو وارد عمل خواهندشد.

روی شاخص دلار به طرز عجیبی شاهد افزایش همزمان و سنگین پوزیشن های خرید و فروش بودیم به صورتی که حجم پوزیشن های خرید 39.2% و حجم پوزیشن های فروش هم 73.2% افزایش یافت. این پول سنگین وارد شده در برابر هر گونه نوسان شدیدی آسیب پذیر است و به ویژه اگر از این محدوده ها شاخص دچار برگشت نزولی بشود، انتظار افت قابل ملاحظه ای در نرخ آن خواهیم داشت.

در خصوص طلا، بر عکس دو هفته پیش این بار سفته بازان بخش قابل توجهی از پوزیشن های فروش یعنی 13.4% را بستند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خریدشان روی فلز گرانبها با رشدی 1.281 میلیارد دلاری به سطح 48.28 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش روی طلا هم به سطح بسیار بالای 734% رسیده است و انتظار داریم طلا به زودی نزول سنگین خود به سمت 1457 و محدود های پایین تر را آغاز کند.

پس از چند هفته فروش بی وقفه، سفته بازان بزرگ روی نفت در هفته گذشته عملاً هیچ اقدام خاصی انجام ندادند که برای بزرگترین بازار فیوچرز جهان کم سابقه محسوب می شود. به نظر می رسد نفت پس از یک نزول سنگین به محدوده هایی رسیده است که فروش بیشتر توجیه نداشته و بایستی اندک اندک شاهد افزایش تقاضا برای آن باشیم.

جهش بیش از 20 درصدی پوزیشن های فروش روی دلار کانادا که باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی این ارز کالایی به تنها 731 میلیون دلار کاهش یابد نیز از دلایلی است که تصور می کنیم منجر به تشدید شتاب ریزش در نماد USDCAD خواهدشد؛ خصوصاً که هفته گذشته هم سفته بازان دست به خرید دلار زده بودند.

افزایش 9 درصدی پوزیشن های خرید همزمان با کاهش حدوداً 6 درصدی پوزیشن های فروش روی پوند نیز باعث شد تا نسبت خرید به فروش روی GBPUSD به سطح 148% برسد که در سالهای اخیر بی سابقه است و نوید ادامه اصلاح نزولی مناسب در این نماد را می دهد.

 

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 39.2% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 73.2% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به ین با 5% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به طلا با 13.4% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 1.281 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 1.445 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021