تحلیل گزارش CRA - COT

2020/02/23 | 1398/12/04
Gold , Oil , Dow Jones , DAX , دلار , ارز

تحلیل گزارش CRA-COT هفته منتهي به سه شنبه 18 فوریه 2020

تحليل عمومي

در هفته منتهی به سه شنبه 18 فوریه، سفته بازان بزرگ با توجه به بحران انتشار ویروس کرونا دست به خرید سنگین طلا زدند و 14.5% به حجم پوزیشن های باز خرید خود افزودند که باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی فلز گرانبها با یک جهش 7.2 میلیارد دلاری به فراتر از 56 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش روی طلا هم به نزدیکی سطح 750% رسیده است. از دید الیوتی به نظر می رسد که طلا در یک موج 5 گسترش یافته به سر می برد و لذا احتمال دیده شدن قیمت های بالاتر هم دور از ذهن نیست. در صورت شکل گیری یک کندل هفتگی نزولی مناسب می توان وارد پوزیشن های فروش شد چرا که سفته بازانی که در گام های اخیر وارد بازار شده اند به شدت در برابر تکانه های منفی احتمالی آسیب پذیر بوده و با هر موج نزولی مجبور به خروج از پوزیشن های انبوه خرید خود می شوند که به معنی تشدید شتاب نزول احتمالی خواهدبود.
روی یورو، سفته بازان بزرگ باز هم به فروش خود ادامه دادند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی ارز واحد اروپایی به سطح منفی 12.7 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش هم به سطح نازل 65% رسیده و با توجه به رشد سنگین نرخ یورو به دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته، به نظر می رسد که از این پس هر گونه رالی در یورو با تسویه اجباری سفته بازان فروشنده همراه بوده و شاهد رشد سنگینی برای EURUSD باشیم.
روی پوند هم دوباره سفته بازان دست به خرید زدند و 12% به حجم پوزیشن های خریدشان افزودند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها با 674 میلیون دلار رشد به فراتر از 2.4 میلیارد دلار برسد و نسبت خرید به فروش هم از سطح 167% عبور کند. کماکان انتظار داریم که پوند با انتشار اخبار منفی مربوط به مذاکرات پیچیده و دشوار بریتانیا با اروپایی ها نزول بیشتری کند و تا حدود محدوده 1.26 افت داشته باشد.
روی شاخص دلار هم سفته بازان بزرگ بیش از 27% از پوزیشن های فروش خود را بستند تا نسبت خرید به فروش روی این نماد به سطح بالای 250% برسد. به این ترتیب و با توجه به کندل شدیداً نزولی شاخص در روز جمعه هفته پیش، انتظار می رود که از این پس افت شاخص باعث بیرون افتادن خریداران گام های اخیر شده و تشدید شتاب ریزش آن را موجب بشود.

روی دلار نیوزیلند هم سفته بازان بزرگ به صورت دوطرفه فروختند به این صورت که هم خریدها را 12.1% کاهش دادند و از آن سو فروش ها را 23.8% افزایش دادند تا نسبت خرید به فروش به سطح نازل 59% برسد. با کوچکترین کاهش در نگرانی های مربوط به بحران کرونا، دلارهای کالایی حوزه اقیانوسیه رشد بسیار خوبی خواهندداشت.


بيشترين افزايش ها و كاهش ها
بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به طلا با 14.5% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار نیوزیلند با 23.8% می باشد.
بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به دلار نیوزیلند با 12.1% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 27.2% می باشد.
از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 7.257 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 810 میلیون دلار رصد شده است.

جداول تحلیلی:
جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021