تحلیل گزارش CRA - COT

2020/03/15 | 1398/12/25
CRA , COT , بازار , دلار

هفته منتهی به سه شنبه 10 مارس 2020

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 10 مارس، سفته بازان بزرگ هراسان از رشد بی وقفه یورو در 2 هفته انتهای فوریه و ابتدای مارس، به صورت افسارگسیخته و هیجانی دست به تسویه شتاب آلود 30% از پوزیشن های فروش خود زدند که باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی EURUSD با یک جهش بی سابقه 10.5 میلیارد دلاری روبرو بشود و به سطح تنها منفی 1.78 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش برای یورو در حال حاضر 92% است که نشانگر این است که سفته بازان بزرگ فاصله چندانی تا اینکه از محدوده 100% عبور کرده و اصولاً خریدار یورو بشوند ندارند. این سبک هیجانی ترید در هفته گذشته بشدت نادرستی خود را نشان داد چرا که نرخ برابری EURUSD افت سنگینی داشت و بیش از 1.5% افت کرد. به این ترتیب انتظار داریم تا ادامه رالی EURUSD تا مدتی به تاخیر بیفتد.

روی ین ژاپن نیز سفته بازان بزرگ جلوه ای دیگر از رفتار هیجان آلود خود را به نمایش گذاشتند. هراسان از انتشار کرونا و ریزش دلار و بازارهای سهام، آنها 22% پوزیشن های خرید خود را افزایش داده و همزمان 42.3% از پوزیشن های فروش خود را بستند که باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی JPYUSD با جهشی نزدیک به 6 میلیارد دلار به سطح مثبت 969 میلیون دلار برسد. یعنی در یک هفته از فروش خالص روی ین به خرید خالص ین تغییر پوزیشن دادند که البته اشتباه محض بود چرا که JPYUSD در هفته گذشته نزدیک به 2.5% افت کرد. این مسئله می تواند خودش عاملی برای ادامه صعود USDJPY – یا همان افت JPYUSD – تلقی گردد.

چنانچه در هفته های پیش اشاره کرده بودیم، از نمادهای آسیب پذیر از دید گزارش COT، یکی پوند و دیگری دلار کانادا بودند که هر دو ریزش های بسیار سنگینی در برابر دلار تجربه نمودند.

روی طلا، سفته بازان بزرگ هم خرید و هم فروشها را کاهش دادند که با توجه به حجم انبوه پوزیشنهای خرید انباشته شده روی طلا، این امر باعث شد تا بیش از 3.3 میلیارد دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان روی فلز گرانبها کاسته بشود. با این حال نسبت خرید به فروش کماکان در سطح بسیار بالای 915% است و با توجه به رفتار قیمت انتظار داریم که روند نزولی طلا ادامه یابد.

 

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به ین با 22%  و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 40.4% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به پوند با 26.3% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به ین با 42.3% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 10.449 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 3.332 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021