تحلیل گزارش CRA - COT

2020/03/29 | 1399/01/10
CRA , COT , دلار , بازار

هفته منتهي به سه شنبه 24 مارس 2020

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 24 مارس، هیجان شدید خرید یورو کماکان ادامه یافت و سفته بازان بزرگ هم بر پوزیشن های خرید خود افزودند و هم بیش از 20% پوزیشن های فروش شان روی ارز واحد اروپایی را بستند. نتیجه این اقدام، جهش بیش از 3.8 میلیارد دلاری ارزش پوزیشن خالص آنها روی یورو بود. در حال حاضر ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی یورو به سطح 8.263 میلیارد دلار رسیده که بالاترین سطح از نیمه های سال 2018 به این سو محسوب می شود. این در حالی است که تا چند هفته پیش آنها به شدت فروشنده یورو بودند. به نظر ما و با این وضعیت، احتمال رشد یورو محدود ارزیابی می شود.

در حوزه ارزهای کالایی، فشار فروش سنگین کاملاً محسوس است و اکنون 3 ارز کالایی دارای بیشترین ارزش دلاری منفی هستند. برای مثال روی دلار کانادا، هفته گذشته سفته بازان بزرگ بیش از 50% پوزیشنهای باز خرید خود را بستند تا نسبت خرید به فروش روی CADUSD با یک افت سنگین به سطح 42% برسد! پیشتر بارها گفته بودیم که دلار کانادا به همراه پوند با توجه به انبوه پوزیشن های خرید به شدت در برابر دلار، یورو و ین آسیب پذیر هستند و دیدیم که چه ریزش سنگینی را دلار کانادا در برابر این ارزها تجربه نمود. در حال حاضر اما داستان عوض شده و همه اخبار منفی در خصوص اقتصاد کانادا در قیمت گذاری هضم شده است و با توجه به اینکه نرخ بهره نیز در این کشور به نزدیک 0% رسیده، به باور ما از اینجا به بعد دیگر فروش CAD توجیه ندارد و بایستی به دنبال فرصت های خرید این ارز کالایی – و نیز دیگر همتایانش –  باشیم.

روی طلا، با بسته شدن نزدیک به 17% از پوزیشن های فروش نسبت خرید به فروش به سطح کم سابقه 1075% رسیده که به این معنی است که در برابر هر یک فروشنده بیش از 10 خریدار داریم. چنین وضعیتی چنانچه پیشتر هشدار داده بودیم به شدت هشداردهنده است و کماکان بر این باوریم که پس از تحقق هدف 1455 دلاری برای طلا، مقصد بعدی این نماد قیمت های پایین تر از 1300 دلار خواهدبود.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 14.9% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به ین با 34.1% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط  به دلار کانادا با 50.5% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار نیوزیلند با 23.9% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 3.882 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی دلار کانادا با 1.357 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021