دلایل ریزش پوند و چشم انداز آن

 

در حالی که از حدود سپتامبر تا هفته گذشته – هفته منتهی به جمعه 13 دسامبر 2019 – پوند بریتانیا قوی ترین ارز بازار FX بود، اما اکنون به نظر می رسد که ستاره اقبال این ارز به کلی غروب کرده است. در شرایطی که حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون پیروزی بزرگی در انتخابات پارلمانی بریتانیا به دست آورد و راه برای تصویب طرح برگزیت جانسون – و طبیعتاً جلوگیری از وقوع برگزیت سخت – هموار شد، اما از ابتدای هفته جاری تا کنون پوند دستکم 500 پیپ در برابر همه ارزها ریزش داشته و مدل حرکتی آن نیز به گونه ای است که محتملاً این ریزش تا سطوح پایین تری نیز ادامه داشته باشد.

دلیل این برگشت سنگین چیست؟

 

پویه های تکنیکالی

در وبینارهای روزانه ماه دسامبر اشاره کرده بودیم که از دید موج شماری الیوتی پوند در یک موج 5 بزرگ به سر می برد و به احتمال فراوان با انتشار نتایج رسمی انتخابات پارلمانی بریتانیا، خریدارانی که در سطوح پایین تر پوند را خریده بودند دست به شناسایی سود بزنند و همین مسئله باعث توقف رالی پوند و برگشت آن بشود. برای مثال به تحلیل ارائه شده در بسته DTA ما روی نماد GBPJPY به تاریخ 9 دسامبر نگاه کنید:

تحلیل ارائه شده در بسته DTA روی نماد GBPJPY در 9 دسامبر 2019

با توجه به وقوع انواع واگرایی ها و مدل رشد موج 5 و نیز وجود گپ های لندنی – که بارها بر آن تاکید کردیم – در جمعه 13 دسامبر و در اوج هیجان خرید پوند گفتیم:

موج 5 که در آن هستیم موجی فراتر از انتظارات بوده و این به معنی این است که ریزش بعدی هم ریزش شارپی خواهدبود.

پس از دید تکنیکالی – به ویژه الیوتی – پایان رالی پوند و ریزش آن بسیار قابل انتظار بود.

 

عود دوباره جنون خروج جانسون

بوریس جانسون – نخست وزیر فعلی بریتانیا – اصولاً نماد کارزار Brexit بوده است. از زمانی که جانسون شهردار لندن بود، برجسته ترین چهره ای به شمار می آمد که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت می کرد و در این زمینه بدون تردید تندروترین چهره نیز – دستکم در حزب محافظه کار – خود وی بوده است.

در حالی که انتظار بازار این بود که بعد از انتخابات و پیروزی قاطع حزب محافظه کار، جانسون با توجه به چشم انداز مثبت تصویب طرح موردنظرش در پارلمان موضعی ملایم تر در خصوص رویکرد تعاملی با اروپا اتخاذ کند، درست عکس این داستان پیش آمد و او در نخستین حضور رسانه ای خود اعلام کرد که به دنبال خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا در دسامبر 2020 – به هر قیمت – است. به عبارت دیگر جانسون تاکید کرد که چه با توافق و چه بی توافق به دنبال خارج کردن بریتانیا و تحقق شعار معروفش – Get the Brexit done! – می باشد و این مسئله به این معنی بود که جنون برگزیتی جانسون دوباره عود کرده است.

عود دوباره جنون «خروج به هر قیمت» جانسون

 

تعیین یک مدت محدود کمتر از 1 ساله برای دوره موسوم به «گذار» از سوی جانسون در حالی صورت می گیرد که اصولاً انعقاد پیمان های جدید تجاری بین کشورها فرآیندی به شدت وقت گیر و زمان بر است. برای نمونه روند امضای پیمان تجاری اروپا با کانادا بیش از 7 سال به طول انجامید و یا درباره پیمان آمریکا و کانادا علیرغم اینکه این 2 کشور بسیاری از اصول و مبانی مراودات خود را پیشتر در قالب پیمان NAFTA مشخص کرده بودند، بیش از 2.5 سال شاهد کش و قوس برای انعقاد پیمان جدید USMCA بوده ایم. به این ترتیب بازار به درستی دوباره احتمال وقوع Hard Brexit یعنی خروج بدون توافق بریتانیا از اروپا را در محاسبات خود لحاظ کرد و همین مسئله باعث ریزش پوند شد.

نکته جالب توجه دیگر اینکه طبق طرح جدید برگزیت جانسون که احتمالاً اوایل ژانویه 2020 به تصویب پارلمان تحت کنترل محافظه کاران خواهدرسید، کنترل فرآیند برگزیت به کلی از دست پارلمان بریتانیا خارج شده و در دست دولت – یعنی خود جانسون – خواهدبود. طبیعتاً در چنین شرایطی بیم آن می رود که جانسون هیچ ترمز و خط قرمزی در برابر خود نبیند و بخواهد در قالب حرکات آتشین و دیوانه وار خود به هر قیمتی که شده برگزیت را تا دسامبر 2020 محقق کند، حتی اگر هیچ توافقی با اروپایی ها منعقد نگردد.

در مقابل این مواضع تند و تیز جانسون، اروپایی ها نیز بیکار ننشسته و هشدارهای لازم را به وی داده اند. رییس کمیسیون اروپا – Ursula von der Leyen – در روز جمعه هفته گذشته و پس از محرز شدن پیروزی محافظه کاران گفت که: « مذاکره بر سر توافق تجاری در یک زمان کوتاه بسیار چالش برانگیز است.» بقیه رهبران اروپایی نیز تلویحاً به جانسون گفته اند که به دنبال قلدربازی و دنبال کردن راهبرد مرد دیوانه نباشد چرا که اروپا تسلیم این مدل رفتارها نخواهدشد.

نکته مهم دیگر در این میان، تناقضی ماهوی است که در اهداف جانسون وجود دارد: واگرایی با سیاست های اقتصادی اروپا در عین حال جستجوی توافق تجاری جامع با اروپا! در حالی که جانسون به دنبال تحمیل مدل سرمایه داری کاملاً آزاد و بی مهار به اقتصاد بریتانیا است، مدل اروپایی مدیریت اقتصادی حامی برنامه های گسترده تامین اجتماعی و حمایت از نیروی کار است که لازمه آن اخذ مالیات بالا از ثروتمندان می باشد یعنی امری که جانسون رسماً وعده لغو آن را داده است. این مسئله چشم انداز توافق زودهنگام در مدت دوره گذار بین دو طرف را دشوارتر می سازد.

 

انتشار داده های ضعیف اقتصادی

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم هر داده ای که از بریتانیا منتشر شد ضعیف و نومیدکننده بود. روز دوشنبه گزارش های شاخص مدیران خرید – PMI – بریتانیا در هر دو بخش کارخانه ای و خدمات ضعیف تر انتظارات بوده و به ترتیب در سطوح 47 و 49 یعنی پایین تر از سطح کلیدی 50 که مرز بین رونق و رکود است منتشر شدند. روز سه شنبه نیز اعلام شد که میانگین رشد دستمزد نیروی کار در بریتانیا در 3-ماهه اخیر نسبت به دوره مشابه در سال پیش تنها 3.2% رشد کرده و این در حالی است که انتظارات بازار رشد 3.4 درصدی بود. روز چهارشنبه گزارش تورم بریتانیا ثابت کرد که سطح تورم در این کشور به 1.5% رسیده که فاصله زیادی با هدف 2 درصدی BOE دارد و به بانک انگلستان اجازه کاهش نرخ بهره را می دهد. روز پنجشنبه هم گزارش خرده فروشی بریتانیا منتشر شد که حکایت از افت 0.6 درصدی خرده فروشی در ماه نوامبر می کرد. در همین روز دوباره 2 تن از اعضای کمیته MPC بانک مرکزی انگلستان رای به کاهش نرخ بهره دادند. به این ترتیب، از دید گزارشها و داده ها نیز هفته بسیار بدی برای اقتصاد بریتانیا و در نتیجه پوند داشته ایم که فشار فروش را روی این ارز افزایش داده است.

 

نتیجه گیری

رالی پوند فعلاً متوقف شده است. در چشم انداز کوتاه مدت تنها استراتژی منطقی فروش پوند در مقاومت ها می باشد. پس از یک اصلاح 3-موجی که دستکم 50% از رالی اخیر را برگرداند، انتظار داریم پوند وارد یک روند صعودی مناسب بشود. تا آن مقطع اندیشیدن به فرصتهای خرید رویکردی بشدت پرریسک ارزیابی می شود.