روش معاملاتی W.D.GANN_قسمت دوم

2018/11/24 | 1397/09/03
گن , تحلیل , معامله گر موفق , سهام , روش معاملاتی , commodity , Master Trader Pivot Point

زمان

گن بيان کرد که زمان مهمترين عنصر معامله گري است. زمان عاملي است که طول روند قيمت يک کالا را تعيین مي کند. وقتی زمان تعیین می کند که روند قیمت باید واکنش دهد، ممکن است قیمت برای زمان کوتاهی دچار ثبات شود یا در بازه خاصی نوسان کند اما سرانجام واکنشی در خلاف آنچه که بوده انجام خواهد داد. زمان همان عاملی است که بیان می کند چه زمانی باید قیمت دچار واکنش شود. واکنش های مسلم قیمت در طول زمان های بخصوص اتفاق می افتد. نوع حقیقی واکنش قیمت را می توان با استفاده از قوانین زمانی گن پیش بینی کرد و از پیش تعیین نمود. بازه های زمانی گن نه فقط چند روز و چند هفته بلکه ماه ها یا حتی سال ها طول می کشند. زوایای گن (که در بخش خود مورد بحث قرار خواهند گرفت) که بر روی قیمت های دسامبر تاثیر می گذارند، می توانند به خوبی در ژانویه ای پیش از خود آغاز شده باشند. سال معاملاتی گن در ابتدا به دو نیمه 6 ماهه یا 26 هفته ای تقسیم می شود. سپس این سال به چهار ربع 13 هفته ای یا 90 روزه تقسیم می شود. سپس به همین شکل، این سال به 8 قسمت و پس از آن 16 قسمت تقسیم خواهد شد و آنگاه وقتی فکر می کنید و تمام اینها را می فهمید ، در خواهید یافت که سال گن به سه بخش تقسیم شده است. همچنین بازه های زمانی مهمی نیز در سال گن وجود دارند. مثلا از آنجا که یک هفته هفت روز است و 7 ضربدر 7 می شود 49، گن کشف کرد که 49 یک عدد اساسی است. نقاط بالا یا پایین مهمی ممکن است بین 42 امین و 45 امین روز رخ دهد ( زیرا 45 روز یک هشتم سال است. )(این مساله در کتاب چکونه در بازارهای سهام به سود برسیم نوشته دبلیو. دی. گن صفحه 57 آمده است. ) دیگر بازه های زمانی گن که در آن ها انتظار واکنش قیمت می رود عباتند از :
  • سالگرد تشکیل نقاط بالا و پایین اصلی در بازار (Major Tops & Bottoms)
  • 7 ماه پس از یک نقطه بالا یا پایین اصلی در بازار (Major Tops & Bottoms) برای واکنش های فرعی
  • 10 تا 14 روز طول زمان یک واکنش در یک بازار عادی است. اگر این بازه افزایش یابد واکنش بعدی پس از 28 تا 30 روز اتفاق خواهد افتاد.
اگر تا حالا کاملا گیج نشده اید لازم است بفهمید که سال گن یک سال تقویمی نیست بلکه یک سال مالی است یعنی از بالا و پایین (Major Tops & Bottoms) آغاز می شود. قوانین زمانی گن ، بازه های زیادی را در بر می گیرد که شامل بازه های فصلی ، مراجع مرتبط به کتاب مقدس و وقایع نجومی می گردد. چارت شماره 3 نمونه ای از ارتباط نجومی روی یک چارت گن می باشد. یکی از باورهای گن که ریشه در مفهوم نظم طبیعی وی دارد، تاثیر جابه جایی هایی سیاره ای روی وقایع زمینی است مانند تاثیر مشاهده شده ی ماه روی جذر و مد. این چشم انداز کیهانی گن برخلاف ستاره شناسی مرسوم است چرا که تاثیرات سیاره ای مانند واحدهای قیمت در هر بازاری منحصر به فرد است. چارت شماره 3 توسط گرگوری. ال. میدورز مدیر تحقیقات موسسه Genesis Capital تهیه شده است. آقای میدورز یک تکنسین با 20 سال تجریه در این بخش بسیار تخصصی از تحلیل گن می باشند. روش معاملاتی W.D.GANN از نظر تاریخی مشاهده شده که چرخه ونوس/ اورانوس یک شاخص زمانی بازار کوتاه مدت می باشد. هر گاه ونوس و اورانوس یک زاویه 120 درجه ایجاد کند (یک سوم دایره) میانگین Dow Jones برای حدود دو هفته به سوی بالا حرکت می کند و پس از شکست زاویه 120 درجه، میانگین هم نزول می کند. این حالت هر سال 2 بار  اتفاق می افتد و اخیرا در تاریخ های 27/3/86، 2/7/86، 13/5/87 و 3/6/86 نتایج بسیار دقیقی از خود نشان داده است. فقط چرخع 17/8/87 یک افت 70 واحدی داشت که به دلیل هم زمانی چرخه های سیاره ای قدرتمند تر بود و تحت عنوان همگرایی هارمونیک انتشار بسیاری یافت. مقاله ما در روزنامه Market System در تاریخ 26 مارچ 1987 نقطه اوج 2722(در طول یک روز) پیش بینی نمود که یک پیش آگاهی شش ماهه برای معامله گران به شمار رفت. تغییر روند در ماه نو (2) و در طول کسوف و خسوف (3 و 4) به وجود می آید. سقوط به وجود آمده در 13 اکتبر 1987 از یک خسوف آغاز شد. خطوط روند (5 و 7) معمولا حمایت و مقاومت های خوبی ایجاد می کنند. زاویه های 45 درجه گن میان معامله گران حرفه ای محبوب است. با شکست (6) یک سیگنال فروش داده شد. هیچکس مایل به خرید سهام در دوشنبه بعد از تعطیلات چهارم جولای و تکمیل چرخه ونوس/اورانوس نبود سپس این سقوط پیش بینی شد و یک قرارداد با لوریج بالا باعث ایجاد سود عجیبی معادل 100% در دو هفته بعد از آن شد.

قیمت

در حالیکه تئوری های زمانی گن با موضوع کی تغییر پیدا می کند؟ سر و کار دارد تئوری های قیمت او به مساله قیمت به چه میزان تغییر خواهد کرد؟ می پردازد. تئوری های قیمت گن با درصد سر و کار دارد. ممکن است فهم و استفاده از تئوری ها کمی آسانتر از تئوری های زمانی گن باشد. قیمت به قسمت های کوچکی تقسیم می شود که آنها را رنج (دامنه) می نامیم. دامنه های قیمت گن مانند بازه های زمانی او بر پایه بالا و پایین های دوره ای تعیین می شوند. این بازه ها می توانند بسته به بزرگی بازه ای که شما تحلیل می کنید میان روزی، روزانه، هفته ای، ماهانه، سالانه یا مبتنی بر طول عمر قرارداد باشند. دامنه های اصلی قیمت نیازمند یک تقویم کامل سالانه برای وقوع ندارند. سطح قیمت بیش از تاریخ حقیقی بالا و پایین های اصلی اهمیت دارد. یک سطح بالای سالانه می تواند در اول ژانویه به وجود آید و 30 روز پس از آن می توان توقع یک سطح پایین سالانه را داشت. قیمت ممکن است در بیشتر سال بین این دو قیمت نوسان کند. در این صورت سطح بالا و پایین سالانه که دامنه نوسان را تشکیل می دهند 30 روز با هم فاصله دارند. دامنه های قیمت برخلاف زمان مورد نیاز آن ها برای وقوع، به قسمت های یک هشتمی و یک سومی تقسیم می شود و به صورت درصدی از روند پیشین قیمت بیان می شود. مثلا سطح قیمت یک دامنه کوچک قیمت می تواند سطح 50% باشد در حالی که سطح قیمت مشابهی برای یک دامنه قیمت بزرگتر ممکن است فقط یک سطح 25 درصدی از دامنه بزرگتر باشد. جدول شماره 1 لیست سطوح قیمت گن و درصدهای آن ها را در یک دامنه نشان می دهد.   روش معاملاتی W.D.GANN هر سطح قیمت یک هشتمی و یک سومی در یک دامنه قیمت، درجات مختلف حمایت و مقاومت را برای حرکات آتی قیمت ایجاد می کند. (این تئوری حمایت و مقاومت به تفصیل در بخش سطوح بازگشتی 50% گن شرح داده می شود.) سطوح حمایت (برای قیمت پایین رو) و مقاومت (برای قیمت بالا رو) که توسط سطوح یک هشتم و سه هشتم گن ایجاد می شوند، به حدی کوچک هستند که ممکن است در یک چارت میان روزی قابل مشاهده نباشد. با این حال در یک چارت میان روزی با رسیدن قیمت به سطح بازگشتی 50% یا 100% از روند پیشین، مقدار حمایت و مقاومت یا نبود آن ممکن است میزانی چشمگیر باشد. این واکنش های قیمت و درصدهای مرتبط با آن ها به عنوان سطوح بازگشتی شناخته می شوند.

ادامه دارد...

نام کتاب: The W.D. Gann Method Of Trading

نویسنده: Gerald Marisch

مطالب مشابه

مشاهده همه
اولین گام در تشکیل سبد سرمایه گذاری چیست؟

گام اول در تشکیل سبد سرمایه گذاری طرح‌ریزی آن است که می‌تواند به‌عن...

تاریخچه تکاملی الگوی گارتلی

یکی از الگوهای هارمونیک پرطرفدار میان معامله گران بازارهای مالی الگوی گارتلی می باشد....