سقوط ناگهانی کراسهای مقابل ین و سناریوهای پیش رو

2019/01/03 | 1397/10/13
ین ژاپن , بانک مرکزی , بازار جهانی تبادلات ارزی , ریسک گریزی
بامداد امروز بازار جهانی تبادلات ارزی شاهد نوسانات کم سابقه ای بود. جو ریسک گریزی که از چند هفته پیش بر بازارهای مالی حاکم شده در ساعات گذشته بازتابی سهمگین در بازار FX داشت و نتیجه آن سقوط شدید و بی سابقه ارزها و به خصوص ارزهای کالایی در برابر ین ژاپن شد. ریسک گریزیهر چند که به صورت کلی و با توجه به حاکم بودن جو عمومی ریسک گریزی، تقویت ین قابل پیش بینی بوده اما حرکت بامداد امروز از چند جهت قابل بررسی و تامل بیشتر است: _بازارهای مالی هنوز در دوره تعطیلات آغاز سال نو میلادی به سر می برند و حجم نقدینگی موجود در آنها بسیار پایین است. برای نمونه، بانک های ژاپنی هنوز به کلی در فاز تعطیلات هستند و در چنین شرایطی طبیعی است که تصور کنیم حرکات شدیدی که روی ین و کراسهای آن انجام شده با واکنش احتمالی بانک مرکزی ژاپن و بانک های ژاپنی همراه بشود. _نوسانات شدید بامداد امروز به هنگامی انجام شده که بازار FX کمترین حجم نقدینگی را در مقیاس میان روزی نیز تجربه می کرده است. زمان وقوع این نوسانات تنها بازارهای نیوزیلند و استرالیا باز بوده اند و در چنین شرایطی معمولاً نقدینگی پایین بازارها می تواند منجر به بروز حرکات این چنینی شود که معمولاً با برگشت قابل توجهی همراه می شود. _یکی از دلایل سقوط ارزها در برابر ین، موج ریسک گریزی پس از اعلام کاهش سنگین درآمدهای برآوردی شرکت Apple اعلام شده است. آقای Tim Cook مدیرعامل شرکت Apple شب گذشته اعلام کرد که فروش تخمینی این شرکت برای فصل نخست سال 2019 از 91.3 میلیارد دلار به 84 میلیارد دلار کاهش داده شده است و علت این مسئله را نیز کاهش شدید شتاب رشد اقتصادی در چین اعلام نمود. پس از اعلام این خبر، سهام Apple دچار ریزش سنگینی شده و نزدیک به 8% افت نمود.

_معمولاً ین ژاپن و شاخص VIX با هم ارتباط و همبستگی نزدیکی دارند. در شرایطی که در هفته های اخیر رشد شاخص VIX – که به شاخص وحشت معروف است – باعث تقویت ین شده بود، اما دیشب شاخص یادشده بیش از 8% افت را تجربه نمود و طبیعتاً تضعیف جو ترس و ریسک گریزی را نشان می داد: ریسک گریزی در همین راستا بایستی اشاره کرد که بازارهای سهام در آسیا در روز جاری مطلقاً ریزش سنگینی نداشته اند و حتی برخی شاخص ها (در تایلند و اندونزی) مثبت نیز هستند. این مسئله به شدت با تقویت شدید ین در بازار FX تناقض دارد.

_به صورت کلی، حرکات شدید و ناگهانی در بازار FX خصوصاً اگر در سشن آسیا باشد معمولاً نشانگر مراحل پایانی یک روند – دستکم به صورت موقت – خواهدبود. نمونه های اخیر این داستان را می توان در 7 اکتبر 2016 دید که پوند بریتانیا پس از یک ریزش سنگین چند صد پیپی در سشن آسیا، تا محدوده 1.195 ریزش داشت اما از روز بعد و به تدریج صعود خود را آغاز کرد و کف ثبت شده در آن روز تا همین اکنون نیز دست نخورده باقی مانده است.

ریسک گریزیریزش سنگین پوند در سشن آسیا در روز 7 اکتبر 2016 و برگشت روند از روزهای بعدی

_بانک مرکزی چین صبح امروز اعلام نمود که برای تحریک تقاضا در اقتصاد این کشور به دنبال کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک ها (RRR) است که تا 400 میلیارد یوان وارد چرخه مالی اقتصاد چین خواهدنمود. این مسئله می تواند کمبود نقدینگی در اقتصاد چین را که از عوامل کاهش شتاب رشد اقتصادی این کشور – در کنار جنگ تجاری با آمریکا – بوده تا حدی تخفیف بدهد و موجب تضعیف جو ریسک گریزی بشود.

نتیجه گیری

حرکات شدید بامداد امروز به صورت کلی در جهت گفتمان غالب بازارهای مالی یعنی ریسک گریزی ناشی از نگرانی های مربوط به کاهش شتاب رشد اقتصادی در جهان و چشم انداز جنگ های تجاری آمریکا و چین بوده و تا حد زیادی قابل پیش بینی بود. اما نوع و جنس این نوسانات و زمان وقوع آنها شک برانگیز است و در صورتی که قیمت در جفت ارزهای دارای ین، از سقف کندل روز گذشته – 2 ژانویه 2019 – عبور کند می توانیم انتظار حرکات اصلاح صعودی نیرومندی در کراسهای مقابل ین داشته باشیم. در این میان، اعلام اخبار مثبت از روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین نیز از عوامل تقویت کننده احتمال وقوع سناریوی گفته شده خواهندبود.

مطالب مشابه

مشاهده همه