عقب نشینی هماهنگ بانک های مرکزی

2019/02/10 | 1397/11/21
استرالیا , انگلستان , ECB , BOE , Brexit , RBA , فدرال , جنگ تجاری
در هفته گذشته – منتهی به جمعه 8 فوریه 2019 – شاهد انتشار برآوردهای اقتصادی 3 بانک مرکزی مهم جهان – بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و رزروبانک استرالیا – بودیم. آنچه در برآوردهای اقتصادی این 3 بانک مشترک است، کاهش نرخ برآوردی رشد اقتصادی در سال جاری و سال آینده میلادی می باشد که در زیر به یک یک آنها می پردازیم:  

بانک مرکزی اروپا (ECB)

این بانک که روز پنجشنبه 7 فوریه مجموعه برآوردهای خود را منتشر نمود، برای کل حوزه یورو کاهش قابل ملاحظه ای در نرخ رشد برآوردی خود لحاظ نمود که باعث ایجاد موج عرضه یورو شد:
  • برای کل حوزه یورو نرخ رشد برآوردی در سال 2019 از سطح 1.9% پیشین به سطح 1.3% تنزل داده شد.
  • برای آلمان نرخ رشد برآوردی در سال 2019 از سطح 1.8% پیشین به سطح 1.1% تنزل داده شد.
  • برای فرانسه نرخ رشد برآوردی در سال 2019 از سطح 1.6% پیشین به سطح 1.3% تنزل داده شد.

محدوده های نرخ برآوردی رشد اقتصادی برای کشورهای مختلف اروپایی در سال 2019

  اما وخیم ترین چشم انداز در برآوردهای ECB مربوط به ایتالیاست که در آن نرخ رشد اقتصادی برای کل سال 2019 تنها معادل 0.2% پیش بینی شده که کاهش محسوسی نسبت به نرخ برآوردی پیشین در سطح 1.2% درصد دارد. این مسئله در کنار جنجال مربوط به کسری بودجه این کشور می تواند منجر به کاهش بیشتر خوش بینی ها نسبت به چشم انداز اقتصادی کل حوزه اروپا گردد.  

بانک انگلستان (BOE)

در نشست مورخه پنجشنبه 7 فوریه خود، بانک انگلستان در جزوه ای تحت عنوان «Inflation Report» برآوردهای خود از نرخ رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2019 را منتشر نمود که نشان از کاهش قابل ملاحظه پتانسیل رشد GDP این کشور در سال جاری میلادی دارد به طوری که پیش بینی می شود در سال جاری تنها 1.2% رشد اقتصادی در بریتانیا محقق شود در حالی که برآورد قبلی نشان از رشد 1.7 درصدی داشت.

نرخ رشد برآوردی GDP بریتانیا در سال های 2019 تا 2021 طبق تخمین BOE (اعداد داخل پرانتز مربوط به برآورد قبل هستند)

  این کاهش نرخ تخمینی رشد اقتصادی در بریتانیا در حالی صورت می گیرد که پیش فرض اعضای کمیته MPC یا سیاست پولی این بانک در خصوص Brexit این نیست که بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. طبیعتاً در صورت وقوع این سناریو – که تحت عنوان Hard Brexit از آن یاد می شود – شاهد کاهش بیشتر شتاب رشد اقتصادی و حتی احتمال وقوع رکود اقتصادی در بریتانیا خواهیم بود که اخیراً احتمال روی دادن آن از دید اقتصاددانان به بالای 30% رسیده است.  

رزروبانک استرالیا (RBA)

آخرین بانکی که در هفته گذشته برآوردهای خود را از رشد اقتصادی کشور متبوعش را منتشر نمود، رزروبانک استرالیا بود که در روز جمعه 8 فوریه در «گزارش سیاست پولی» خود به ارائه تخمینش از چشم انداز کلی اقتصاد استرالیا در سال 2019 و 2 سال پس از آن پرداخت. طبق آخرین برآورد RBA، اقتصاد استرالیا در سال 2019 به صورت میانگین 2.75% رشد خواهد کرد در حالی که در تخمین پیشین این نرخ در سطخ 3.25% قرار داشت.

نرخ رشد برآوردی GDP بریتانیا در سال های 2019 تا 2021 طبق تخمین BOE (اعداد داخل پرانتز مربوط به برآورد قبل هستند)

  در خصوص برآوردهای RBA نیز ذکر این نکته مهم است که بدانیم آنها به آینده مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین خوش بین هستند و منطقاً در صورت به بن بست رسیدن این مذاکرات و ازسرگیری اعمال تعرفه های سنگین ضد واردات چین از سوی دولت ترامپ که منجر به کاهش بیشتر شتاب رشد اقتصادی چین خواهدشد، نرخ رشد اقتصادی استرالیا نیز که تا حد قابل توجهی متکی به صادرات مواد خام به چین می باشد با افت بیشتری روبرو خواهدشد.  

نتیجه گیری و تحلیل نهایی

با کاهش شتاب رشد اقتصادی در جهان که ناشی از به پایان رسیدن سیکل رونق در چهارچوب چرخه کسب و کار می باشد، شاهد عقب نشینی هماهنگ بانک های مرکزی از برآوردهای خوش بینانه پیشین خود در خصوص رشد اقتصادی کشورهای متبوعشان هستیم. در چنین شرایطی که وضعیت اقتصاد جهان دچار شکنندگی شده، ماجراجویی های تنش آفرین ترامپ به ویژه در بحث تعرفه ها و جنگ های تجاری و نیز بحث ساخت دیوار با مکزیک که یک دور باعث طولانی ترین تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا در تاریخ این کشور شد به همراه تهدید Brexit، آشوب جلیقه زردها در فرانسه و بحران کسری بودجه ایتالیا می تواند حتی بیشتر و گسترده تر به چشم انداز رشد اقتصاد جهان ضربه وارد کند. در چنین شرایطی، طبیعتاً تقاضا برای دارایی های ریسکی مانند سهام – خصوصاً پس از 9 سال رشد مداوم – از پتانسیل ضعیفی برخوردار خواهدبود و از سوی دیگر پناهگاه های سرمایه مانند طلا و نقره و نیز اوراق قرضه از چشم انداز مناسبی برای رشد برخوردار می شوند.    

مطالب مشابه

مشاهده همه