مرگ استیو جابز و نسبت نزولی اپل به نزدک

2019/03/10 | 1397/12/19
بورس سهام آمریکا , تحلیل نسبتی , Apple , تحلیل بین بازاری , استیو جابز
 یکی از شگردهای جالب توجه در تحلیل بین بازاری، تحلیل تکنیکال روی نمودار نسبت دو نماد یا دو بازار مالی است. در خصوص این شگرد و شیوه انجام آن در نرم افزار Dynamic Trader پیشتر و به تفصیل نوشته ایم. اکنون به نمودار زیر بنگرید:

نمودار ماهانه نسبت سهام اپل به شاخص نزدک

این نمودار نسبت سهام شرکت معظم Apple (با نماد AAPL) را به شاخص سهام نزدک در مقیاس ماهیانه نشان می دهد. چنانچه در نمودار پیداست، از سال 2000 تا حدود سال 2012 نمودار نسبت اپل به نزدک به صورت رالی صعودی بوده است. این بدان معناست که در خلال این دوره 12 ساله، اگر فرد یا موسسه ای به دنبال سرمایه گذاری در بورس سهام نزدک – که عمدتاً متشکل از سهام شرکت های فعال در حوزه فن آوری، مالی، خرده فروشی آنلاین و ...  است – بوده، یک گزینه عالی برای اختصاص وزن بیشتر در سبد سرمایه گذاری اش سهام شرکت اپل محسوب می شده است. به عبارت بهتر، عملکرد عالی شرکت اپل در زمینه فروش و سودآوری، این سهم را در مقایسه با دیگر سهام موجود در فهرست حدوداً 100-تایی شاخص اصلی نزدک برجسته کرده و سرمایه گذاری در آن را به یک گزینه جذاب بدل می ساخته است. در خلال این دوره 12-ساله قیمت خود سهام اپل رشد جهش واری داشته است و بیش از 7 برابر شده است:

رشد فراتر از 7100 درصدی قیمت سهام اپل در بازه سالهای 2000 تا 2012

در همین مدت، شاخص نزدک پس از یک افت سنگین در سال 2000، تنها موفق به ثبت رشدی کمتر از 18% شده است:

تحلیل بین بازاری, تحلیل نسبت, اپل, استیو جابز, نزدکرشد اندک شاخص نزدک در بازه سالهای 2000 تا 2012

اما با مرگ «استیو جابز» مدیر افسانه ای شرکت اپل در اکتبر 2011، روند رو به رشد سهام اپل هر چند ادامه یافته و حتی تا تابستان 2012، نسبت اپل به نزدک به پیشروی بی وقفه خود ادامه داده، ولی تدریجاً از جذابیت سرمایه گذاری در اپل نسبت به دیگر سهام موجود در فهرست نزدک کاسته می شود به طوری که از این مقطع به بعد، گزینه منطقی پیش روی یک سرمایه گذار، کاهش وزن اپل در سبد سرمایه گذاری نسبت به دیگر سهام نزدک – به ویژه آمازون (AMZN) – بوده است. این واقعیت در مقایسه بازده اپل با نزدک کاملاً بازتاب یافته به طوری که در حالی که در بازه تابستان 2012 تا امروز، قیمت سهام اپل تنها 73% رشد کرده، شاخص نزدک افزایشی معادل حدود 148% تجربه کرده است:

تحلیل بین بازاری, تحلیل نسبت, اپل, استیو جابز, نزدکرشد 73 درصدی قیمت اپل در بازه تابستان 2012 تا کنون

رشد 148 درصدی شاخص نزدک در بازه تابستان 2012 تا کنون

تحلیل تکنیکال روی نسبت اپل به نزدک

برای اینکه تشخیص بدهیم عملکرد و مسیر احتمالی این نسبت در آینده چگونه خواهدبود، می توانیم روی نمودار نسبت اپل به نزدک تحلیل تکنیکال انجام دهیم.

شکل گیری الگوی گارتلی نزولی در سقف کانال و کراس نزولی میانگین 100-ماهه

چنانچه در نمودار نسبت قابل مشاهده است، از تابستان سال 2012 تا کنون یک الگوی نزولی گارتلی در نمودار شکل گرفته و قیمت به محدوده انتهایی این الگو که با سقف کانال همپوشانی داشته، واکنش بسیار جالب توجهی نشان داده و ریزش سنگینی کرده است. به این نکته بایستی توجه داشت که الگوی گارتلی معمولاً پس از روندهای طولانی شکل می گیرد – در اینجا روند صعودی اپل به نزدک که 12 سال بی وقفه و سپس 7 سال با فراز و نشیب و فرسایشی دوام یافته است – و مقدمه برگشت اساسی روند است. از سوی دیگر، برای نخستین بار در 20 سال اخیر، نسبت اپل به نزدک به زیر میانگین 100-ماهه خود رفته که خود نشانگر افت تقاضای نسبی اپل در برابر دیگر سهام نزدک می باشد. با این اوصاف و به عنوان یک تریگر برای کاهش بیشتر وزن اپل در سبد سرمایه گذاری در نزدک می توان شکست کانال صعودی مشخص شده به پایین را درنظر داشت و حتی می توان شکست این کانال را دلیلی برای یک شگرد سفته بازانه قرار داده و اقدام به فروش همزمان سهام اپل و خرید قراردادهای آتی روی شاخص سهام نزدک نمود.  

نتیجه گیری

از این نوشتار چند نتیجه می توان حاصل کرد:
  1. نمودار نسبت 2 نماد را می توان برای اختصاص وزن بهینه در سبد سرمایه گذاری به خوبی به کار گرفت.
  2. تحلیل نمودار نسبت اپل به نزدک نشان می دهد که پس از مرگ استیو جابز، برتری بازدهی اپل نسبت به دیگر سهام موجود در بورس نزدک به شکل قابل توجهی از میان رفته و از این پس نیز همین روند تداوم خواهدیافت.
  3. تحلیل تکنیکال و شگردهایش را می توان برای نمادهای ساختگی همچون نمودارهای نسبی نیز به کاربرد و واکنش جالب نسبت اپل به نزدک به محدوده PRZ الگوی هارمونیک گارتلی و سقف کانال در مثال ذکر شده در این نوشتار قابل توجه است.
 

مطالب مشابه

مشاهده همه