نشانگرهای مفید برای رهگیری وضعیت جنگ های تجاری

2018/06/28 | 1397/04/07
ترامپ , جنگ تجاری , تورم تولیدکننده , گزارش های PMI
با تشدید تنش های تجاری میان ایالات متحده از یکسو و چین و اروپا از سوی دیگر، فعالان و سرمایه گذاران بازارهای مالی جهان به دنبال نشانه ها و سرنخ هایی هستند که به آنها نخستین سیگنالهای مبتنی بر اثرگذاری منفی یک جنگ تجاری احتمالی را نمایان سازد. در این راستا بلومبرگ با گردآوری نظرات و دیدگاه های شماری از اقتصاددانان برجسته، چندین نشانگر مفید را برای رهگیری وضعیت جنگ های تجاری پیش رو ارائه داده است که در این نوشتار آورده می شوند:
  • گزارش محیط کسب و کار موسسه IFO آلمان
گزارش های ماهانه موسسه IFO آلمان که مقر آن در مونیخ قرار دارد، به صورت جامعی دیدگاه های چند صد تن از تحلیلگران و سرمایه گذاران نهادی آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد حوزه اروپا و یکی از بازیگران اصلی تجارت جهانی را بررسی می کند که اغلب با دقت بالایی وضعیت پیش روی اقتصاد این کشور و حوزه یورو را ارزیابی می کنند و طبیعتاً افت شاخص اصلی این گزارش نشانگری دقیق برای سنجش میزان نگرانی سرمایه گذاران هوشمند آلمانی نسبت به وضیت اقتصاد و تجارت جهانی خواهدبود.

افت قابل ملاحظه شاخص محیط کسب و کار موسسه IFO از ابتدای سال جاری

  • نوسانات صادرات چین، کره جنوبی و تایوان
به عنوان 3 کشور بسیار فعال در حوزه تجاری در منطقه بسیار مهم شرق آسیا، وضعیت صادرات چین، کره جنوبی و تایوان از اهمیت کلیدی برای تحلیلگران در راستای سنجش میزان تاثیرگذاری یک جنگ تجاری احتمالی برخوردار است.

همبستگی قابل ملاحظه روند صادرات کره جنوبی با چین

  • سفارش های جدید صادراتی
برای تشخیص تقاضای اقتصاد جهانی می توان بخش سفارش های جدید صادراتی در گزارش «شاخص جهانی مدیران خرید JP Morgan» را رصد نمود. آخرین گزارش این موسسه نشانگر افت شدید تقاضای صادراتی در سطح جهانی بوده است که می توان آن را به عنوان نخستین نشانه از آثار منفی ناشی از افزایش ابهامات به دلیل تنش های تجاری ارزیابی نمود.

افت شدید شاخص جهانی مدیران خرید JP Morgan از ابتدای سال جاری

  • تورم تولیدکننده (PPI) آمریکا
با توجه به نقش عظیم اقتصاد ایالات متحده در اقتصاد جهان به عنوان یک قطب واردات مواد اولیه، در صورتی که تنش های تجاری به مرحله آسیب زننده ای برسد طبیعتاً قیمت مواد اولیه وارداتی برای کسب و کارهای آمریکایی افزایش خواهدیافت و این مسئله به معنی افزایش هزینه تمام شده محصولات تولیدی و خدماتی در ایالات متحده و نتیجتاً رشد تورم تولیدکننده یا PPI خواهدبود که اتفاقاً در ماههای اخیر جهش قابل ملاحظه ای هم داشته و به بالاترین سطح خود در 6.5 سال اخیر رسیده است.

جهش تورم تولیدکننده در آمریکا به بالاترین سطح در 6.5 سال اخیر

  • صادرات تولیدات الکترونیکی
با توجه به اینکه هدف بخش بزرگی از تعرفه های جدید، تولیدات الکترونیکی چینی ها و دیگر قدرتهای آسیایی می باشد، لذا رصد کردن صادرات آسیایی ها در این حوزه در این حوزه می تواند به عنوان نشانگری دقیق در خصوص وضعیت تنش های تجاری عمل کند.

افت شاخص مدیران خرید صنایع الکترونیکی سنگاپور

  • حجم تجارت آلمان
با توجه به تاثیرگذاری منفی تنش های تجاری رو بازرگانی بین المللی، رصد کردن حجم کالاهای تجاری که از بنادر مهم جهان جابجا می شوند می تواند به عنوان یک نشانگر حساس عمل کند. در ماههای اخیر نیز شاهد افت حجم بازرگانی بین المللی بوده ایم.

افت حجم بازرگانی بین المللی طبق داده های موسسه CPB

  • گزارش های PMI
گزارش های «شاخص مدیران خرید» یا PMI یکی از بهترین نشانگرهایی هست که می تواند برآوردها و احساسات مدیران تجاری کسب و کارها در کشورهای مختلف را نسبت به شرایط آتی بنگاههایشان مشخص سازد. طبیعتاً در صورت تشدید تنش های تجاری و وقوع یک جنگ تمام عیار در این حوزه، مدیران خرید شرکت های مختلف به سرعت نظر منفی خود را در قالب پاسخهایشان به موسساتی همچون Markit و ISM که گزارشهای PMI را تهیه می کنند بروز خواهندداد.

افت شاخص های PMI در ایالات متحده در ماههای اخیر

مطالب مشابه

مشاهده همه