گزارش سفر به قبرس – بخش اول

2018/05/18 | 1397/02/28
قبرس , کارگزاری , گزارش
چنانچه مستحضر هستید و در بخش اخبار سایت نیز منعکس شده، تیم مدیریتی گروه Cyclical Waves اخیراً به دعوت کارگزاری Windsor به کشور قبرس سفری داشته و با مسئولین رده بالای این کارگزاری مذاکرات مفصلی داشت که در این نوشتار دو بخشی و مطابق با وعده ای که داده بودیم جزئیات این سفر و مذاکرات انجام شده در خلال آن را با شما در میان می گذاریم.  

قبرس؛ بهشتی تقسیم شده در شرق مدیترانه

خالی از لطف نخواهدبود که اندکی درباره قبرس بگوییم. کشور قبرس یک جزیره نسبتاً بزرگ با بیش از 9200 کیلومتر مربع وسعت در شرق دریای زیبای مدیترانه می باشد که دارای تاریخی بسیار قدیمی و فرهنگی غنی می باشد.
نقشه قبرس به همراه مرزهای مناطق یونانی نشین و ترک نشین و پایگاه های نظامی بریتانیا
  این جزیره در هزاره دوم پیش از میلاد توسط یونانی ها مسکون شد و علیرغم سلطه امپراتوری های متعددی از جمله آشوری ها، مصری ها، ایرانیان (هخامنشیان)، رومیان، ونیزی ها و ترکان؛ تا به امروز نیز فرهنگ هلنی خود را حفظ کرده است به صورتی که زبان بومیان اصلی این جزیره یونانی بوده و دین آنها نیز شاخه ارتدوکس مسیحیت می باشد. پس از هجوم قبایل و ایل های ترکمن به آناتولی و غرب آسیا در سده 11 میلادی و تشکیل دولت های سلجوقی و سپس عثمانی، بخش کوچکی از این اقوام نیز از سده 16 وارد قبرس شدند و در طول دوره طولانی اشغال حدوداً 300 ساله جزیره قبرس توسط عثمانی ها، تا اواسط سده بیستم حدود 18% از جمعیت قبرس را ترک زبانان تشکیل می دادند. قبرس از اواخر سده 19 تحت سلطه بریتانیا درآمد و پس از حدود 80 سال مبارزات استقلال طلبانه، یونانیان قبرس موفق به کسب استقلال از استعمار بریتانیا شدند و چون بخش عظیمی از آنها خواستار اتحاد با یونان بودند (ایده Enosis)، جمعیت ترک زبان به مخالفت برخاسته و خشونت های داخلی قبرس آغاز شد که نهایتاً و پس از کودتایی که وحدت طلبان با یونان ضد اسقف ماکاریوس انجام دادند منجر به تجاوز نظامی ترکیه به قبرس در 1974 و تحت عنوان «عملیات صلح آتیلا!» و تقسیم جزیره به 2 بخش ترک نشین و یونانی نشین گشت. این تقسیم تا کنون نیز ادامه داشته و در حالی که بخش یونانی به عنوان دولت قانونی و مشروع قبرس شناخته شده و سالهاست که به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است، در بخش ترک نشین عملاً ارتش و دولت ترکیه حضور سلطه آمیز دارند و تشکیلات سیاسی موسوم به «جمهوری ترک قبرس شمالی» تنها از سوی دولت ترکیه به رسمیت شناخته شده است.
در خلال تجاوز نظامی به قبرس در 1974، بیش از 36% از خاک این جزیره به اشغال ترکیه درآمد
  در حال حاضر بخش جنوبی و یونانی قبرس دارای یک اقتصاد پویا مبتنی بر گردشگری، کشتی رانی و البته خدمات مالی بوده و شهروندان این کشور از درآمد سرانه نسبتاً بالایی ( حدود 23 هزار دلار در سال) برخوردار هستند. شهر «نیکوزیا» پایتخت جمهوری قبرس بوده و بنادر اصلی این کشور را «لیماسول» و «لارناکا» تشکیل می دهند. جمعیت قبرس بیش از 1 میلیون نفر است و 2 زبان یونانی و ترکی نیز زبان های رسمی آن محسوب می شوند. اقلیت قابل توجهی از ارمنی ها و عرب های عمدتاً مسیحی نیز در این جزیره سکنی دارند و در سالهای اخیر گروه پرشماری از سرمایه گذاران روس تبار نیز وارد قبرس شده و در حوزه های مختلف و به ویژه در املاک و مستغلات – خصوصاً در لیماسول – سرمایه گذاری های سنگینی انجام داده اند که منجر به رشد شدید قیمت مسکن در این جزیره مدیترانه ای شده است.  

لیماسول؛ بندری بزرگ و مرکز گردشگری و خدمات مالی قبرس

دفتر اصلی کارگزاری Windsor و مقصد سفر ما در شهر بندری لیماسول قرار دارد. این شهر که در زبان یونانی Lemesos خوانده می شود با بیش از 200 هزار نفر جمعیت بزرگترین بندر قبرس است که در جنوبی ترین نقطه این جزیره قرار گرفته است. با توجه به عدم وجود پرواز مستقیمی از ایران به قبرس از یکسو و قرار گرفتن فرودگاه بزرگ و بین المللی قبرس در شهر لارناکا، مسیر مسافرین از تهران به لیماسول به این صورت است که ابتدا طی پروازی حدوداً 3.5 ساعته و با عبور از کل فضای ترکیه، هواپیما در فرودگاه «ونیزلوس» آتن به زمین می نشیند و پس از چند ساعت مجدداً مسافرین سوار هواپیما شده و پس از پروازی 1 ساعت و 40 دقیقه ای در فرودگاه شهر لارناکا پیاده می شوند و سرانجام سفر نهایی به لیماسول از لارناکا با خودرو حدوداً 45 دقیقه به طول می انجامد.
نمایی از شهر بندری لیماسول
  بافت شهری لیماسول مرکب از 2 بخش قدیمی و جدید است که از آثار باستانی Amathus  آغاز شده و با توجه به ساخت و سازهای گسترده در سالهای اخیر بخش زیادی از ساحل دریا را تا پایگاه های نظامی بریتانیا در Akrotiri– که به همراه Dhekelia و طبق معاهده استقلال قبرس هنوز بخشی از خاک بریتانیا به شمار می روند – نهایتاً تا منطقه Old Port را در برمی گیرد.
منطقه زیبای کوهستانی Troodos
  آب و هوای لیماسول معمولاً گرم و نیمه خشک است اما در کوهستان های موسوم به Troodos که میزبان یک کلیسای بسیار قدیمی و نیز آرامگاه اسقف ماکاریوس می باشد، زمستان ها شاهد برف و یخبندان هستیم و حتی در خلال سفر ما نیز – می 2018 – شاهد بارش سنگین و شدید تگرگ بودیم.
نمایی از منطقه ساحلی Marina
  صنایع اصلی لیماسول را گردشگری، حمل و نقل دریایی، شراب سازی و نهایتاً خدمات مالی تشکیل می دهند. به دلیل امتیازات مالیاتی قابل توجه و موقعیت جغرافیایی فوق العاده قبرس به صورت عمومی و لیماسول به صورت ویژه، هم اکنون بزرگترین مرکز خدمات مدیریت کشتی رانی در کل اروپا در لیماسول قرار گرفته و بیش از 60 کمپانی بزرگ و کوچک فعال در این حوزه در این بندر فعال هستند. منطقه موسوم به Marina که در نزدیکی Old Port قرار دارد اخیراً توسعه زیادی پیدا کرده و با سرمایه گذاری خارجی تبدیل به یک لژ لوکس ساحلی شده که میزبان هتل ها و رستوران ها و کازینوهای رنگارنگ و نیز محلی برای پهلو گرفتن قایق های اعیانی موسوم به Yacht می باشد که ارزش هر یک فراتر از چند صد هزار دلار می باشد. دانشگاه پلی تکنیک قبرس تحت عنوان «Cyprus University of Technology» به همراه چندین موزه و سایت باستان شناسی مهم نیز از دیگر پتانسیل های شهر بندری لیماسول می باشند.  

مطالب مشابه

مشاهده همه
GBPAUD

قیمت در یک ساختار کانالیزه نزولی در نوسان است بنظر میرسد هر چه قیمت به محدوده حمایتی...

AUDCAD

بنظر می رسد قیمت در حال تکمیل پنجمین موج افزایشی خود است که هدف تیپیکال آن در تصویر م...

CADCHF

پس از تکمیل ساختار 5 موجی افزایشی بنظر می رسد قیمت در حال اصلاحی پس این ساختار است که...

CADCHF

پس از تکمیل ساختار 5 موجی افزایشی بنظر می رسد قیمت در حال اصلاحی پس این ساختار است که...