تحلیل گزارش CRA – COT

2020/06/14 | 1399/03/25

هفته منتهی به سه شنبه 9 ژوئن 2020

 

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 9 ژوئن، سفته بازان بزرگ اشتباهات بسیار زیان آوری را در نحوه پوزیشن گیری خود مرتکب شدند که شامل فروش ین و فرانک و شاخص دلار در برابر خرید ارزهای کالایی و پوند می شود.

روی طلا و مشابه هفته های اخیر باز هم شاهد ادامه کاهش پوزیشن های خرید و در عوض افزایش پوزیشن های فروش بودیم تا نزدیک به 1.8 میلیارد دلار دیگر از ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی فلز گرانبها کاسته شده و نسبت خرید به فروش نیز به سطح 477% کاهش یابد. پیشتر اشاره کرده بودیم که از دست رفتن سطح حمایتی نیرومند 1700 دلار برای طلا خطرناک خواهدبود که روز جمعه 5 ژوئن و پس از انتشار گزارش NFP یک فشار سنگین به این حمایت وارد شد اما در روزهای بعد از طلا حمایت شد. به نظر می رسد موج دوم ابتلاء به کرونا از یکسو منجر به جذابیت طلا است اما این واقعیت که FOMC تا 2022 نرخ های بهره را افزایش نخواهدداد کمکی به طلا نکرده چرا که روند تورم سیر نزولی به خود گرفته و در چنین شرایطی خرید و نگهداری طلا جذابیت چندانی ندارد. اگر دوباره فروشندگان به سطح 1700 حمله کنند احتمال آغاز یک روند نزولی میان مدتی و بلندمدتی در طلا قوت خواهدگرفت.  

روی پوند سفته بازان بزرگ پس از چند هفته فروش این بار دست به خرید زدند و البته زمان درستی را انتخاب نکردند چرا که پوند دچار ریزش نسبتاً سنگینی در برابر دلار و ین و فرانک و یورو شد. نسبت خرید به فروش روی پوند کماکان پایین است (55%) اما چنان چه پیشتر نوشته بودیم سطح خوب برای خرید پوند حدود 1.2 می باشد و لذا تا آن زمان توصیه به خرید نداریم.

روی یورو کماکان سفته بازان بزرگ به حجم پوزیشن های خرید خود افزوده و از حجم پوزیشن های فروش خود می کاهند تا بازتاب این امر را در جهش بیش از 2 میلیارد یورویی ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی ارز واحد اروپایی ببینیم. نسبت خرید به فروش روی EUR/USD نیز به سطح بالای 207% رسیده و با توجه به ورود فروشندگان در سقف کانال روزانه، به نظر می رسد که یورو مدتی دچار افت شده و به بازی رنج و ساید خود ادامه بدهد.

روی ین و درست در هفته ای که نیرومندترین ارز بازار بود، سفته بازان بزرگ 21.1% از حجم پوزیشن های خرید خود کاسته و در عوض نزدیک به 7% به حجم پوزیشن های فروش خود افزودند تا بیش از 1.7 میلیارد دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی JPY/USD کاسته بشود و نسبت خرید به فروش نیز به سطح 156% سقوط کند. به نظر ما تدریجاً ین دوباره ضعیف خواهدشد اما طبیعتاً خروج از پوزیشن های خرید ین در هفته ای که ین بیشترین بازدهی را در چند ماه گذشته ثبت کرده اقدامی نادرست بوده است.

اقدام ناشیانه مشابه دیگری روی فرانک سوییس روی داد و در یک حرکت شگفت انگیز، سفته بازان بزرگ پوزیشن های فروش خود روی CHF/USD را تقریباً دو برابر کرده و در همان حال 21.7% از پوزییشن های خرید خود را بستند تا نزدیک به 1 میلیارد دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی فرانک کاسته بشود. این امر هم باز در حالی روی داد که هفته گذشته فرانک بعد از ین قوی ترین ارز بازار بود و از جو ریسک گریزی حاکم بر بازارها سود زیادی برد.

روی ارزهای کالایی نیز خریدار شدن سفته بازان بزرگ در بدترین مقطع زمانی روی داد. در حالی که در طول زمان رالی اخیر ارزهای سه گانه کالایی سفته بازان بزرگ به صورت سنگینی فروشنده بوده و زیان سنگینی متحمل شدند، در هفته منتهی به سه شنبه دست به افزایش قابل توجه پوزیشن های خرید و کاهش پوزیشن های فروش زدند و این در حالی بود که AUD و NZD و CAD ضعیف ترین ارزهای بازار FX در هفته گذشته بودند! در این خصوص بر این باوریم که این سه ارز کالایی دوباره صعودی خواهندشد اما در سطوح پایین تر و پس از یک اصلاح نزولی عمیق.

روی شاخص دلار هم باز شاهد فشار فروش سنگین به صورت افزایش نزدیک به 70 درصدی پوزیشن های فروش بودیم تا نسبت خرید به فروش به سطح 129% برسد که پایین ترین سطح در ماههای اخیر است. با توجه به وضعیت یورو، انتظار داریم مدتی شاخص دلار رو به بالا حرکت کند.

در کل در هفته گذشته 471  میلیون دلار به ارزش موقعیت های خرید افزوده شده و در سوی مقابل معادل 501 میلیون دلار از ارزش موقعیت های باز فروش کاسته شد تا در کل شاهد خروج سرمایه حدوداً 30 میلیون دلاری به بازار FX باشیم.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 16.8% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به فرانک سوییس با 98.8% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک سوییس با 21.7% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به پوند با 16% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 2.042 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 1.785 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021