تحلیل گزارش CRA – COT

2020/06/21 | 1399/04/01

هفته منتهی به سه شنبه 16 ژوئن 2020

 

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 16 ژوئن، سفته بازان بزرگ به صورت سنگینی دست به خرید یورو و طلا و دلار استرالیا زدند و در سوی مقابل شاخص دلار و نفت را فروختند؛ اقداماتی که بجز در حوزه خرید طلا هیچ سودی برای آنها در پی نداشت و روی طلا نیز سود جزئی حاصل شد.

روی طلا و بر عکس هفته های اخیر این بار سفته بازان بزرگ پوزیشن های خرید خود را بیش از 5% افزایش دادند و در سوی مقابل 4.2% از پوزیشن های فروش خود را بستند تا بیش از 2.7 میلیارد دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی طلا افزوده شده و نسبت خرید به فروش که اخیراً افت زیادی کرده بود به سطح 523% افزایش یابد. چنانچه پیشتر اشاره کردیم تا زمانی که قیمت بالای 1700 دلار در هر اونس است می توان به رشد طلا در قالب یک موج 5 تا محدوده 1820 دلار امیدوار بود اما از دست رفتن حمایت 1700 به منزله پایان حرکت صعودی چند ساله طلا خواهدبود.  

روی شاخص دلار نزدیک به نیمی از پوزیشن های خرید بسته شدند تا نسبت خرید به فروش از سطح 129% به سطح نازل 67% سقوط کرده و سفته بازان بزرگ به صورت کامل فروشنده شاخص دلار بشوند. از سوی دیگر روی یورو نیز 21.4% از پوزیشن های فروش تسویه شدند تا نسبت خرید به فروش روی ارز واحد اروپایی به سطح بالای 267% صعود کند. ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان  بزرگ روی یورو نیز با 3 میلیارد دلار افزایش به سطح 16.5 میلیارد دلار رسید که نشانگر افراط و هیجان در خرید است. چنانچه پیشتر گفته بودیم، با توجه به مسائل تکنیکالی و با این حجم خرید یورو و فروش دلار انتظار داریم که نرخ برابری EUR/USD کماکان به افت خود ادامه دهد و دستکم تا 1.1 تنزل کند.

روی پوند هفته گذشته و در آستانه نشست BOE، پوزیشن های خرید افزایش جزئی داشت اما پوزیشن های فروش با یک تسویه سنگین 14.3 درصدی روبرو شد تا در کل بیش از 630 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان روی پوند افزوده شده و به سطح منفی 1.257 میلیارد دلار برسد. کماکان همچون هفته های گذشته انتظار داریم که خریدهای خوب پوند در سطح 1.2 به پایین اتفاق بیفتد.

روی ین به صورت دوسویه شاهد کاهش پوزیشن های باز بودیم که البته تسویه پوزیشن های فروش سنگین تر بوده – 33.1% - و باعث رشد بیش از نیم میلیارد دلاری ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان روی این ارز کم ریسک شد. کماکان بر این باوریم که مسیر USD/JPY بیشتر صعودی خواهدبود و اصلاح های نزولی فرصتی برای خرید هستند. مسیر مشابهی نیز برای USD/CHF قائل هستیم که این ارز هم مانند ین هفته گذشته شاهد خروج دوسویه خریدار و فروشنده بود.

روی ارزهای کالایی مانند هفته قبل پدیده تسویه سنگین پوزیشن های فروش ادامه پیدا کرد که روی دلار استرالیا به صورت برجسته تری جلوه گر شد به صورتی که 42.5% از پوزیشن های فروش AUD/USD تسویه شدند.  کماکان بر این باوریم که ارزهای کالایی می توانند پس از یک اصلاح نزولی که 2 هفته پیش آغاز شده و هنوز ادامه خواهدداشت، با ورود خریداران اصلی در سطوح پایین تر یک رالی صعودی قدرتمند را در هفته های آتی آغاز کنند.

روی نفت خام هفته گذشته به صورت دوسویه شاهد تسویه خریدها و فروش ها بودیم که البته وزن تسویه خریدها سنگین تر بود و این در حالی روی داد که نفت رشد بسیار مناسبی را تجربه کرد. انتظار داریم پس از یک اصلاح نزولی، نفت تا 45 دلار در گام نخست رشد داشته باشد.

در کل در هفته گذشته 1.551 میلیارد دلار از ارزش موقعیت های خرید و معادل 7.377 میلیارد دلار از ارزش موقعیت های باز فروش کاسته شد تا در کل شاهد خروج سرمایه حدوداً 9 میلیارد دلاری از بازار FX باشیم. این مسئله تداوم کاهش دامنه نوسانات و حرکات خلاف روند را محتمل می کند.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به دلار استرالیا با 5.9% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با منفی 0.3% می باشد. در واقع در هفته گذشته هیچ جا شاهد افزایش پوزیشن های فروش نبودیم و صرفاً شاخص دلار بود که کمترین میزان کاهش پوزیشن های فروش را تجربه کرد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار  با 48.3% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار استرالیا با 42.5% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 3.025 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی شاخص دلار با 973 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021