تحلیل گزارش CRA – COT

2020/06/28 | 1399/04/08

هفته منتهی به سه شنبه 23 ژوئن 2020

 

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 23 ژوئن، سفته بازان بزرگ مانند هفته قبل پوزیشن های خرید طلا و ین را به صورت سنگینی افزایش دادند که حکایت از نگرانی آنها در خصوص موج دوم ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا دارد.

روی شاخص دلار پوزیشن های خرید و فروش به صورت نسبتاً برابری افزایش داشتند تا از دید ارزش دلاری پوزیشن خالص تغییر خاصی نداشته باشیم. نسبت خریدار به فروشنده در سطح نازل 69% قرار دارد و با این وضعیت انتظار داریم تا شاخص به رشد اصلاحی خود تا محدوده 99 ادامه بدهد.

روی یورو هم خریدها و فروش ها همزمان افزایش داشتند اما با توجه به اینکه از پیش حجم پوزیشن های خرید به مراتب بیشتر از پوزیشن های فروش بوده، افزایش 2 درصدی پوزیشن های خرید باعث شد تا علیرغم رشد 3.4 درصدی پوزیشن های فروش شاهد افزوده شدن 186 میلیون دلار دیگر به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی یورو و رسیدن آن به سطح 16.7 میلیارد دلار باشیم. کماکان باور داریم که در سطوح فعلی یورو گران است و با پایین تر آمدن قیمت و خروج سفته بازان اوضاع برای آغاز روند صعودی این ارز واحد اروپایی بهتر خواهدشد.

روی ین پوزیشن های خرید افزایش سنگین بیش از 17 درصدی را تجربه کردند و در نتیجه ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی JPY/USD افزایش 628 میلیون دلاری را تجربه کرد و به سطح 3.2 میلیارد دلار رسید. انتظار داریم تا نسبت USD/JPY فضای ریزش محدودی داشته باشد و تدریجاً همگام با شاخص دلار به سمت سطوح بالاتر حرکت کند.

روی فرانک، خریدها و فروش ها به صورت سنگینی افزایش داشتند که سهم افزایش فروشها از دید ارزش دلاری بیشتر بود و این باعث شد تا 21 میلیون دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید CHF/USD کاسته بشود. برای نماد USD/CHF نیز مشابه USD/JPY انتظار رشد داریم.

روی پوند تغییر چندانی مشاهده نشد و نسبت خرید به فروش کماکان نشانگر سطح 62% است. انتظار داریم در سطوح زیر 1.2 خریداران تجاری به صورت سنگینی ورود داشته باشند.

روی ارزهای کالایی مانند هفته های پیش شاهد ورود خریدار و خروج فروشنده هستیم و این مسئله باعث شده تا مثلاً روی نماد NZD/USD و با افزایش نزدیک به 12 درصدی پوزیشن های خرید، عملاً سفته بازان بزرگ از مد فروش به مد خرید در حال شیفت باشند و ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها به تنها منفی 1 میلیون دلار برسد! این مسئله در حالی است که هفته گذشته RBNZ وعده تسهیلات پولی بیشتر داد و لذا انتظار داریم تا NZD/USD باز هم شاهد تداوم اصلاح نزولی اش باشد. برای AUD/USD و CAD/USD نیز تحلیل مشابهی داریم و انتظار داریم تا در سطوح پایین تری خریداران قدرتمند تجاری وارد میدان بشوند.

روی طلا و مشابه هفته قبل، پوزیشن های خرید افزایش سنگینی – بیش از 11% - داشت و این مسئله باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها با نزدیک به 4.9 میلیارد دلار رشد به سطح 44.5 میلیارد دلار برسد که سطح بسیار بالایی است. چنانچه پیشتر اشاره کردیم تا زمانی که قیمت بالای 1700 دلار در هر اونس است می توان به رشد طلا در قالب یک موج 5 تا محدوده 1820 دلار امیدوار بود و با این ترکیب خریدار و فروشنده و حجم پوزیشن های خرید به نظر می رسد به صورت قطعی در یک موج 5 از 5 هستیم که با پایان آن شاهد ریزش سنگین قیمت طلا خواهیم بود. 

روی نفت خام پوزیشن های فروش کاهش 6 درصدی داشتند تا بیش از 600 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان روی طلای سیاه افزوده بشود. نفت به هدف 45 دلاری ما رسید و به نظر می رسد که یک اصلاح نزولی عمیق در پیش داشته باشد. در سطوح پایین تر به دنبال خرید دوباره نفت خواهیم بود.

در کل در هفته گذشته 2.475 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های خرید و معادل 1.29 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های باز فروش افزوده شد تا در کل شاهد ورود سرمایه 3.765  میلیارد دلاری به بازار FX باشیم. با توجه به اینکه در کل و به صورت خالص 1.185 میلیارد دلار به حجم پوزیشن های خرید ارزهای دیگر در برابر دلار افزوده شده، انتظار داریم این هفته پیش رو هم شاهد رشد بیشتر قیمت برای دلار در برابر دیگر ارزها به صورت کلی باشیم.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک با 28.3% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به فرانک سوییس با 36.4% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به نفت با رشد 0.7 درصدی (*) و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به نفت با 6.1% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 4.882 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی پوند با 197 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

 

(*):
در واقع در هفته گذشته همه نمادها شاهد افزایش پوزیشن های خرید بوده اند و روی نفت کمترین میزان افزایش پوزیشن های خرید را داشته ایم.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021