تحلیل گزارش CRA – COT

2020/07/12 | 1399/04/22

هفته منتهی به سه شنبه 7 جولای 2020

 

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 7 جولای، سفته بازان بزرگ به صورت سنگینی وارد پوزیشن های فروش ین شدند و این در حالی بود که هفته گذشته ین قوی ترین ارز بازار ارز به شمار می رفت!

روی شاخص دلار پوزیشن های خرید و فروش به صورت نسبتاً برابری افزایش داشتند تا از دید ارزش دلاری پوزیشن خالص تغییر خاصی نداشته باشیم. نسبت خریدار به فروشنده در سطح نازل 71% قرار دارد و مجموعاً به صورت خالص نزدیک به 500 میلیون دلار ارزش پوزیشن فروش سفته بازان بزرگ روی شاخص دلار محسوب می شود. با این وضعیت انتظار داریم شاخص به رشد اصلاحی خود تا محدوده 99 ادامه بدهد.

روی یورو هم خریدها و فروش ها همزمان افزایش داشتند اما با توجه به اینکه از پیش حجم پوزیشن های خرید به مراتب بیشتر از پوزیشن های فروش بوده، افزایش 2.6 درصدی پوزیشن های خرید باعث شد تا شاهد افزوده شدن 654 میلیون دلار دیگر به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی یورو و رسیدن آن به سطح 15 میلیارد دلار باشیم. با توجه به نسبت خرید به فروش که در سطح بالای 227% قرار دارد، کماکان باور داریم که در سطوح فعلی یورو گران است و با پایین تر آمدن قیمت و خروج سفته بازان اوضاع برای آغاز روند صعودی این ارز واحد اروپایی بهتر خواهدشد.

روی ین پوزیشن های فروش افزایش سنگین بیش از 44 درصدی را تجربه کردند و در نتیجه ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی JPY/USD کاهش 820 میلیون دلاری را تجربه کرد و به سطح 1.9 میلیارد دلار رسید. انتظار داریم تا نسبت USD/JPY فضای ریزش محدودی داشته باشد و تدریجاً همگام با شاخص دلار به سمت سطوح بالاتر حرکت کند هر چند که به صورت کلی بازی رنج و ساید بر این نماد حکمفرماست.

روی فرانک، خریدها و فروش ها به صورت سبک و محدود افزایش داشتند که سهم افزایش فروشها از دید ارزش دلاری بیشتر بود و این باعث شد تا 74 میلیون دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید CHF/USD کاسته بشود. برای نماد USD/CHF نیز مشابه USD/JPY انتظار رشد محدود و در قالب یک بازی ساید و رنج داریم.

روی پوند پس از چند هفته فروش، این بار خریداران ورود داشتند و بیش از 15% به حجم پوزیشن های باز خود افزودند . کماکان نسبت خرید به فروش در سطح زیر 100% قرار دارد که نشانگر فروشنده بودن سفته بازان بزرگ است. در کل همچنان انتظار داریم در سطوح زیر 1.2 خریداران تجاری به صورت سنگینی ورود داشته باشند و به صورت میان مدتی و بلندمدتی چشم انداز پوند را صعودی ارزیابی می کنیم.

روی ارزهای کالایی این بار شاهد ورود سرمایه برای خرید دلارهای استرالیا و کانادا بودیم اما در دلار نیوزیلند سفته بازان بزرگ اندکی خروج از خرید داشتند. خریدهای اخیر سفته بازان بزرگ روی دلار استرالیا باعث شده تا نسبت خرید به فروش در این نماد به نزدیکی سطح 100% برسد و این مسئله باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که یک بازوی نزولی اصلاحی برای AUD/USD در پیش است. برای NZD/USD و CAD/USD نیز تحلیل مشابهی داریم و انتظار داریم تا در سطوح پایین تری خریداران قدرتمند تجاری وارد میدان بشوند.

روی طلا مطابق با تحلیل ارائه شده در هفته های گذشته، قیمت در موج 5 خود به سطح 1820 رسید. هفته گذشته سفته بازان بزرگ نزدیک به 12% پوزیشن های فروش خود را افزایش دادند اما حجم سنگین پوزیشن های خرید انباشته شده باعث شد تا افزایش صرفاً 2.5 درصدی پوزیشن های خرید منجر به افزایش 123 میلیون دلاری ارزش پوزیشن خالص خرید شده و سطح آن به نزدیک 48 میلیارد دلار برسد. انتظار داریم تدریجاً طلا از این محدوده ها رو به کاهش برود و تریگر فروش شکل گیری یک کندل پوشای نزولی می باشد. 

روی نفت خام پوزیشن های خرید و فروش کاهش همزمان داشتند تا بیش از 365 میلیون دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان روی طلای سیاه کاسته بشود. نفت به هدف 45 دلاری ما رسید و به نظر می رسد که یک اصلاح نزولی عمیق در پیش داشته باشد. در سطوح پایین تر به دنبال خرید دوباره نفت خواهیم بود.

در کل در هفته گذشته 2.031 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های خرید و معادل 1.527 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های باز فروش افزوده شد تا در کل شاهد ورود سرمایه 3.558 میلیارد دلاری به بازار FX باشیم. با توجه به اینکه در کل و به صورت خالص 500 میلیارد دلار به حجم پوزیشن های خرید ارزهای دیگر در برابر دلار افزوده شده، انتظار داریم این هفته پیش رو هم شاهد رشد بیشتر قیمت برای دلار در برابر دیگر ارزها به صورت کلی باشیم.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 23.7% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به ین با 44.1% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به دلار نیوزیلند با 3.1%  و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به نفت با 5.8% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 654 میلیون دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی ین با 820 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021