تحلیل گزارش CRA – COT

2020/07/19 | 1399/04/29

هفته منتهی به سه شنبه 12 جولای 2020

 

تحلیل عمومی جریان نقدینگی بازار FX

در کل در هفته گذشته بیش از 2 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های خرید ارزهای مقابل دلار افزوده شد و در سوی مقابل و معادل 83 میلیون دلار از ارزش موقعیت های باز فروش ارزهای مقابل دلار کاسته شد. به این ترتیب در هفته گذشته مجموعاً نزدیک به 2.1 میلیارد دلار ارزهای مقابل دلار خرید شده اند و در کل شاهد ورود سرمایه 1.922 میلیارد دلاری به بازار FX بوده ایم.

با توجه به اینکه در کل و به صورت خالص 2.1 دلار به حجم پوزیشن های خرید ارزهای دیگر در برابر دلار افزوده شده، انتظار داریم این هفته پیش رو شاهد رشد بیشتر قیمت برای دلار در برابر دیگر ارزها به صورت کلی باشیم.

 

Dollar Index

روی شاخص دلار پوزیشن های خرید و فروش تغییرات اندکی داشتند که به صورت افزایش 0.5 درصدی پوزیشن های فروش و کاهش 0.1 درصدی پوزیشن های خرید خود را نشان داد تا در مجموع تنها 10 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص فروش سفته بازان روی این نماد افزوده بشود. در حال حاضر شاخص دلار از دید ما بیش فروش است و احتمال یک اصلاح عمیق صعودی بسیار بالا ارزیابی می شود.

 

EUR

روی یورو پوزیشن های خرید نزدیک به 5% دیگر افزایش داشتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی ارز واحد اروپایی با بیش از 1 میلیارد دلار رشد دیگر به نزدیکی 16 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش نیز در سطح بالای 233% قرار دارد. در صورتی که در نشست در حال برگزاری سران اروپا شاهد پیشرفتی در حوزه صندوق ریکاوری اقتصادی نباشیم، نرخ برابری EUR/USD با اصلاح نزولی شدیدی روبرو خواهدشد و لذا در این محدوده ها توصیه به خرید اصلاً منطقی نیست.

 

JPY

روی ین پوزیشن های خرید افزایش و پوزیشن های فروش کاهش یافتند که نشانگر کوشش سفته بازان بزرگ برای جبران اشتباه فاحش پیشین شان در خصوص افزایش شدید پوزیشن های فروش می باشد. ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی JPY/USD بیش از 2 میلیارد دلار است و با این وضعیت انتظار نداریم که نرخ برابری USD/JPY افت زیادی داشته باشد و احتمالاً یک اصلاح رو به بالا داشته باشیم.

 

CHF

پوزیشن های خرید روی CHF/USD افزایش سنگینی معادل 28.8% داشتند که همسو با افزایش پوزیش های خرید روی یورو بود. کماکان برای نماد USD/CHF نیز مشابه USD/JPY انتظار رشد محدود و در قالب یک بازی ساید و رنج داریم.

 

GBP

روی پوند و مشابه هفته پیش، باز هم خریداران ورود داشتند و بیش از 8% به حجم پوزیشن های باز خود افزودند . کماکان نسبت خرید به فروش در سطح زیر 100% قرار دارد که نشانگر فروشنده بودن سفته بازان بزرگ است هر چند که ارزش دلاری پوزیشن خالص فروش در سطح نه چندان بالای 1 میلیارد دلار قرار دارد. در کل همچنان انتظار داریم در سطوح زیر 1.2 خریداران تجاری به صورت سنگینی ورود داشته باشند و به صورت میان مدتی و بلندمدتی چشم انداز پوند را صعودی ارزیابی می کنیم.

 

Commodity Bloc

روی ارزهای کالایی این بار شاهد ورود سرمایه برای خرید دلارهای استرالیا و نیوزیلند بودیم اما در دلار کانادا سفته بازان بزرگ خروج از خرید داشتند. خریدهای اخیر سفته بازان بزرگ روی دلار استرالیا و دلار نیوزیلند باعث شده تا نسبت خرید به فروش در این نمادها به بالای سطح 100% برسد و عملاً روی این 2 ارز کالایی حوزه اقیانوسیه سفته بازان خریدار بشوند. این مسئله باعث می شود تا به این نتیجه برسیم که یک بازوی نزولی اصلاحی برای AUD/USD و NZD/USD در پیش است. برای CAD/USD نیز تحلیل مشابهی داریم و انتظار داریم تا در سطوح پایین تری خریداران قدرتمند تجاری وارد میدان بشوند اما در کل وضعیت CAD نسبت به AUD و NZD بهتر است چرا که هنوز سفته بازان بزرگ روی آن فروشنده هستند و اتفاقاً در حال حاضر به بیش-فروش ترین ارز بازار تبدیل شده که نشانگر اشتباه بازار در قیمت گذاری است.

 

Gold

روی طلا مطابق با تحلیل ارائه شده در هفته های گذشته، قیمت در موج 5 خود به سطح 1820 رسید. هفته گذشته سفته بازان بزرگ به صورت دوسویه اقدام به کاهش ریسک (بستن پوزیشنهای باز) کردند که نشانگر تردید آنها در خصوص ادامه یافتن یا توقف روند صعودی فلز گرانبها می باشد. نسبت خرید به فروش در طلا در سطح 487% و ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ نیز نزدیک به 48 میلیارد دلار می باشد. انتظار داریم تدریجاً طلا از این محدوده ها رو به کاهش برود و تریگر فروش شکل گیری یک کندل پوشای نزولی می باشد. 

 

Oil

روی نفت خام پوزیشن های خرید و فروش افزایش مختصر همزمان داشتند تا صرفاً 191 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان روی طلای سیاه افزوده بشود. نفت به هدف 45 دلاری ما رسید و به نظر می رسد که یک اصلاح نزولی عمیق در پیش داشته باشد. در سطوح پایین تر به دنبال خرید دوباره نفت خواهیم بود.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک با 28.8% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به فرانک با 4.6% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به دلار کانادا با 12.7%و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار استرالیا با 9.1% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 1.042 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 892 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021