تحلیل گزارش CRA – COT

2020/08/09 | 1399/05/19

هفته منتهی به سه شنبه 4 آگوست 2020

 

تحلیل عمومی جریان نقدینگی بازار FX

در کل در هفته گذشته نزدیک به 2 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های خرید ارزهای مقابل دلار افزوده شد و در سوی مقابل بیش از 2.6 میلیارد دلار نیز از ارزش موقعیت های باز فروش ارزهای مقابل دلار کاسته شد. به این ترتیب در هفته گذشته مجموعاً و به صورت خالص نزدیک به 4.5 میلیارد دلار دیگر ارزهای مقابل دلار خرید شده اند و در کل شاهد خروج سرمایه 677 میلیون دلاری از بازار FX بوده ایم.

با توجه به اینکه در کل و به صورت خالص حدود 4.5 میلیارد دلار دیگر به حجم پوزیشن های خرید ارزهای دیگر در برابر دلار افزوده شده، انتظار داریم این هفته پیش رو شاهد رشد قیمت برای دلار در برابر دیگر ارزها به صورت کلی و در قالب یک اصلاح صعودی باشیم.

 

Dollar Index

روی شاخص دلار پوزیشن های خرید و فروش به صورت دوسویه کاهش داشته و به ترتیب معادل 10.7% و 9.1% افت داشتند. در کل به صورت دلاری، 23 میلیون دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص فروش سفته بازان بزرگ روی شاخص دلار کاسته شد تا به سطح منفی 604 میلیون دلار برسد.

در حال حاضر شاخص دلار از دید ما بیش فروش است و احتمال یک اصلاح عمیق صعودی بسیار بالا ارزیابی می شود و شاید کندل روزانه روز جمعه 7 آگوست مقدمه ای بر آغاز این اصلاح باشد.

 

EUR

روی یورو پوزیشن های خرید 8.3 درصد دیگر افزایش و همزمان پوزیشن های فروش نیز معادل 3.7% کاهش داشتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی ارز واحد اروپایی با بیش از 3.4 میلیارد دلار رشد دیگر به حدود 27 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش نیز در سطح بالای 322% قرار دارد.

از دید ما یورو به صورت میان مدتی وارد فاز روند میان مدت صعودی شده اما با توجه به بیش خرید بودن آن از دید گزارش COT، بهتر است که در اصلاحی ها و در سطوح پایین تر اقدام به خریدهای بلندمدتی بشود و در کوتاه مدت فروش سبک آن توصیه می شود.

 

JPY

روی ین به خریدها و فروش ها همزمان کاهش سنگینی معادل به ترتیب 17.2 درصد و 40 درصد داشتند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید آنها روی JPY/USD با 346 میلیون دلار رشد دیگر به سطح 3.716 میلیارد دلار برسد.

هدف اول ما که سطح 105 دلار بود محقق شده اما با توجه به بیش فروش بودن کلی دلار انتظار داریم یک اصلاح نیرومند صعودی در USD/JPY در پیش باشد و فعلاً هدف 103 دور از دسترس باشد.

 

CHF

روی فرانک پوزیشن های خرید 23.3 درصد و پوزیشن های فروش معادل 9.6 درصد افزایش یافتند تا 440 میلیون دلار دیگر به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید CHF/USD افزوده بشود و این مبلغ به سطح 1.6میلیارد دلار برسد.

به نظر می رسد فرانک سوییس نیز در برابر دلار بیش خرید شده و احتمال یک اصلاح صعودی در USD/CHF بالا ارزیابی می شود.

 

GBP

روی پوند شاهد افزایش پوزیشن های خرید به میزان 16.9 درصد و کاهش پوزیشنهای فروش معادل 6.2 درصد بودیم. کماکان نسبت خرید به فروش در سطح پایین 76% قرار دارد که نشانگر فروشنده بودن سفته بازان بزرگ است ارزش دلاری پوزیشن خالص فروش در سطح 1.2 میلیارد دلار قرار دارد و در واقع هم اکنون پوند به همراه دلار کانادا بیش فروش ترین ارز در برابر دلار است. این مسئله باعث می شود تا نسبت به ادامه روند صعودی GBP/USD خوش بین باشیم. هدف بعدی خریداران سطح 1.4 می باشد. در صورت تقویت دلار و ریزش نرخ GBP/USD، بایستی آن را فرصت خرید تلقی کرد.

 

Commodity Bloc

روی ارزهای کالایی این بار شاهد برگشت دوباره خریداران برای دلار استرالیا بودیم اما در دلار کانادا سفته بازان بزرگ خروج از خرید داشتند. روی دلار نیوزیلند هم به صورت دوسویه پوزیشن های خرید و فروش افزایش یافتند. نسبت خرید به فروش روی هر 3 ارز کالایی دوباره به زیر سطح 100 درصد رفته و در واقع سفته بازان روی بلوک کالایی فروشنده هستند که این مسئله به ویژه روی دلار کانادا برجسته تر جلوه می کند که نسبت خرید به فروش بسیار پایینی معادل 46% دارد. به نظر ما، این نکته می توان محرکی برای رشد بیشتر ارزهای کالایی از سطوح پایین تر و پس از پایان اصلاح نزولی باشد.

 

Gold

هفته گذشته سفته بازان بزرگ به صورت دوسویه به حجم پوزیشن های خرید و فروش خود افزودند که در کل باعث شد تا نزدیک به 400 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها افزوده بشود. نسبت خرید به فروش در طلا در سطح 387%  قرار دارد که کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به هفته های گذشته نشان می دهد.

روی طلا، هدف اول ما که 1920 بود محقق شد و انتظار داریم تا در ماههای آتی طلا به هدف نهایی خود که سطح 2600 دلار است برسد. در این مسیر، اصلاح های نزولی فرصت خرید هستند.

 

Oil

روی نفت خام نیز پوزیشن های خرید کاهش و فروش به صورت دوسویه افزایش داشتند تا تنها 164 میلیون دلار به ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی طلای سیاه افزوده بشود.

با توجه به عوامل متضاد بنیادی و پرایس اکشن مبهم، انتظار می رود مدتی نفت به صورت رنج و ساید به حرکات خود ادامه بدهد.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به فرانک با 23.3% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار نیوزیلند با 9.9% می باشد.

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به دلار کانادا با 38.8% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به ین با 40% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 3.4 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 803 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021