چشم انداز نزولی دلار؟

2020/05/03 | 1399/02/14
دلار , فدرال رزرو , شاخص دلار , یورو , FOMC

هفته گذشته دلار پس از نشست کمیته FOMC فدرال رزرو تضعیف شد. علت آن اشاره «جرومی پاول» رییس فدرال رزرو به لزوم تداوم شرایط تسهیل پولی تا بازگشت کامل اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل بود که به این معنی است که فعلاً و تا چشم انداز قابل دید عرضه پول ارزان و نرخ بهره پایین از سوی فدرال رزرو تداوم خواهدداشت. به یاد داشته باشید که جمعه این هفته گزارش NFP داریم و پیش بینی می شود که نرخ بیکاری به فراتر از سطح 16% برسد.

همچنین چندین تن از اعضای کمیته FOMC از جمله Kaplan تاکید کردند که روند بازسازی و احیای اقتصاد آمریکا یک مدل V-شکل نخواهدبود و شتابی کندتر از آنچه پیشتر تصور می شد داشته و پیچیدگی های زیادی خواهدداشت.

این مسئله به این معنی خواهدبود که در کوتاه مدت احتمالاً دلار زیر فشار عرضه باشد و نتواند به رشد سنگینی که در ابتدای ماه مارس – به دلیل کمبود نقدینگی و هجوم سرمایه گذاران برای خروج از همه دارایی های مالی – داشت ادامه بدهد.

اما توجه داشته باشید که برنامه تسهیل پولی گسترده فدرال رزرو یک جنبه مثبت دارد و آن اینکه می تواند اقتصاد آمریکا را زودتر از اقتصادهای دیگر از بحران ناشی از شیوع کرونا خارج کند. در حالی که بانک مرکزی اروپا برای اعمال برنامه های تسهیلی اش با مخالفت بلوک ژرمنی (عمدتاً آلمان و هلند) روبرو است و همین هفته قرار است که دادگاه قانون اساسی آلمان در خصوص قانونی بودن یا نبودن این برنامه ها رای صادر کند، دست فدرال رزرو برای تزریق پول و نجات اقتصاد آمریکا بازتر بوده و می تواند مانند سالهای بحرانی 2007 و 2008 به بعد با ارائه انبوه نقدینگی به رسالت خود عمل کند. در همان مقطع بحرانی نیز عملکرد خوب فدرال رزرو و پاسخ زودهنگام و قاطع این بانک باعث شد تا اقتصاد آمریکا به سرعت در مسیر بازسازی قرار گرفته و دوباره روند رشد خود را از سر بگیرد و این در حالی است که پاسخ ECB بسیار دیر و ناکارآ بوده و تا سالها میزان رشد اقتصادی اروپا کمتر از آمریکا بود.

 

نتیجه گیری:

علیرغم وجود چشم انداز منفی دلار در کوتاه مدت، به نظر می رسد در میان مدت به بالا دوباره دلار قدرت و اعتبار خود را حفظ خواهدکرد. خصوصاً شاخص دلار که بیشتر در برابر یورو سنجیده می شود از موقعیت خوبی برای ادامه رشد – پس از یک دور اصلاح نزولی چند ماهه – برخوردار خواهدبود.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه